پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
رئیس اسبق دانشگاه فردوسی مشهد درگذشت

حسین اشتیاق حسینی، رئیس اسبق دانشگاه فردوسى مشهد و عضو هيات علمى دانشکده علوم این دانشگاه روز گذشته ٢٤ دی‌ماه ١٣٩٩ چشم از جهان فروبست.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی ، مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد با انتشار این خبر، آورده است حسین اشتیاق حسینی 4 سال سابقه معاونت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد و 5 سال سابقه ریاست این دانشگاه در کارنامه مدیریتی و علمی خود داشت.
 
حسین اشتیاق حسینی در سال 1326 در شهر تبریز ، محله شش کلان چشم به جهان گشود . سه خواهر داشت . پدرش خیاط و مادرشان خانه دار بودند، دوران ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به تحصیل پرداخت و در دانشگاه تهران در رشته فیزیک و در دانشگاه تبریز در رشته شیمی پذیرفته شد  و با توجه به علاقمندی به شیمی، دانشگاه تبریز را جهت ادامه تحصیل انتخاب کردند و بعنوان اولین ورودی های این رشته مشغول به تحصیل شد و در اسفند ماه 1348 موفق به کسب مدرک مهندسی شیمی با رتبه شاگرد اولی شدند. 
 

از سال 1349 تا مهر 1350 خدمت سربازی را به اتمام رساندند و پس از اتمام خدمت سربازی در تیر ماه 1351 به صورت بورسیه به انگلستان اعزام شدند و فوق لیسانس و دکترای خود را در رشته شیمی آلی فلزی از دانشگاه ساسکس دریافت کردند. در سال 1356 وارد مقطع فوق دکترا شدند که انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست و دکتر اشتیاق حسینی با توجه به اینکه بورسیه بودند ، احساس دین به هموطنانشان کردند و دوره فوق دکترا را ناتمام رها کرده و مقدمات بازگشت به ایران را فراهم کرد و علی رغم اینکه امکانات و شرایط مناسب زندگی و ادامه تحصیل در آنجا مهیا بود ، به ایران بازگشت.

با توجه به حضور همسرشان در مشهد، دانشگاه فردوسی را جهت کار و تدریس انتخاب کرده و از سال 1358 در این دانشگاه استخدام شدند ، از 8 خرداد 1358 رسما در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی استخدام شد . مدت کوتاهی را به تدریس پرداخت که انقلاب فرهنگی شد و با توجه به تعطیلی دانشگاه ها به عضویت در هیات رئیسه دانشگاه در آمد. یک سال مسئولیت دانشکده علوم ، 4 سال معاون آموزشی دانشگاه و از سال 1364 تا 1369 به مدت 5 سال ریاست دانشگاه فردوسی مشهد را عهده دار بود.
 
تاسیس دانشکده های مهندسی ، اقتصاد و تربیت بدنی و توسعه دانشکده های کشاورزی و علوم در زمان ریاست حسین اشتیاق حسینی در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد .
 
دکتر اشتیاق حسینی با همکاری چندی از اساتید دیگر دو مجتمع آموزشی (دبستان دانشوران و دانشوران 2) را در مناطق محروم مشهد تاسیس نمود و همچنین کارگاه های هنرستان های امام خمینی(ره) را از نظر عمرانی و الکترونیک تجهیز کرد.
 

دکتر محمد کافی و دکتر محمدحسین بحرینی رؤسای دانشگاه های فردوسی و علوم پزشکی مشهد به مناسبت درگذشت مرحوم دکتر اشتیاق حسینی پیام تسلیتی منتشر کردند.
 
در این پیام آمده است دانشگاه های فردوسی و علوم پزشکی مشهد در برهه ای از تاریخ پرافتخار خود، مرهون کوشش ها، دلسوزی ها و تدابیر بزرگ مردی هستند که به عنوان سکاندار هدایت این دو مهد علم و خرد، منشأ خدمات ارزنده و افتخارات بسیاری بودند.
 
مرحوم دکتر حسین اشتیاق حسینی، اندیشمندی فرهیخته و انسانی والامقام بود که اندیشه، اخلاق و مهرورزی آن استاد بزرگ، میراثی گرانبها برای دانشجویان و اساتید این دو دانشگاه و جامعه علمی کشور خواهد بود. بی شک خبر فقدان آن عالم گرانقدر، مصیبتی دردناک برای خانواده دانشگاه های فردوسی و علوم پزشکی مشهد، جامعه علمی کشور، دانشجویان و بویژه  همکارانی است که شاگردی آن مرحوم را در کارنامه علمی خویش به یادگار دارند.
 

به نمایندگی از خانواده بزرگ دو دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد، درگذشت این استاد فرهیخته را به جامعه علمی کشور، دانشجویان، همکاران و بویژه خانواده داغدار آن مرحوم تسلیت گفته، علو درجات و رحمت واسعه الهی برای روح بلند آن استاد فقید آرزومندیم.
 
خبرگزاری ایبنا هم این ضایعه را به خانوادۀ بزرگ دانشگاه فردوسی مشهد، جامعۀ علمی كشور و خانوادۀ گرامی آن زنده‌یاد تسلیت می‌گوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها