به گزارش خبرنگار
خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، سامانه «پست کتاب» ازسوی مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به منظور ارائه خدمات پستی ارزان به ناشران و کتابفروشان و فعالان حوزه نشر کتاب راهاندازی شده است. عضویت در این سامانه رایگان بوده و خدمات پستی در آن، با تخفیف ویژه ارائه میشود.
در این سامانه، یک پیشخوان مجازی پستی 24 ساعته در اختیار کاربران قرار میگیرد که میتوانند تمامی مرسولات پستی خود را با تخفیف ویژه در شبکه پستی ارسال کنند. همچنین تمامی مرسولات بهصورت روزانه از محل اعلامی توسط فروشگاهها، جمعآوری و ارسال میشود.
اما چندی پیش گزارشی به
خبرنگار ایبنا در اردبیل رسید مبنی بر اینکه ارسالهای پستی کتاب از طریق سامانه با تعویق و تأخیر و خلاصه، نابسامانی، مواجه شده است.
با بررسی کد رهگیری متوجه شدیم بستهای که با پست پیشتاز از اردبیل خارج شده، یک هفته بعد به مقصد رسیده و این در حالی است که همان فرد در همین مدت بستههای غیرکتابی مثل کیف و کفش و لباس را تا 48 ساعت پس از خرید، دریافت کرده است.

با پرسوجو از کتابفروشیهای فعال شهر، به این نتیجه رسیدیم که در چند ماه اخیر این موضوع تکرار شده و البته برای دو کتابفروشی عضو سامانه، بیشتر اتفاق میافتد.
علی انوار، متصدی «کتابفروشی دکتر بوک» و عضو عضو سامانه پستی کتاب در اردبیل، در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: خریدار کتاب، خدمات پیشتاز را انتخاب میکند و هزینه آن را طبق تعرفه میپردازد، در مقابل، انتظار دارد همچون دیگر اقلام، بسته خود را بهموقع تحویل بگیرد، اما بهتازگی نابسامانیهای عجیبی را شاهد هستیم.
وی افزود: بستهای که ما در تاریخ 12 آذر ارسال کردهایم، هنوز به تهران نرسیده است و مشخص هم نیست کجاست!
انوار تصریح کرد: سفارش دیگری هم داشتیم به مقصد تهران که 30 آبان رفته شیراز (!) و 11 آذر به دست گیرنده در تهران، رسیده است؛ که در نوع خود از عجایب بود.
وی اضافه کرد: مشابه این اتفاق سرِ بستهای افتاد که 11 آذر رفته بود اهواز و 1 دی به مقصد اصلی یعنی کازرون رسیده بود!
متصدی «کتابفروشی دکتر بوک» اردبیل ادامه داد: سفارشی را هم داشتیم که پس از ثبت، ارسال کردهایم و الان یک هفته است که بین کرج و تهران در گردش است.
وی به بخش دیگری از این مشکلات هم اشاره کرد و گفت: مشکل ارسال درون استانی هم داشتیم؛ کتابی که 5 آذر ارسال شده بود و 12 آذر به دست گیرنده در گرمی رسیده بود.
انوار اظهار کرد: بنا به شرایط کرونایی، خود من سفارشهای اینترنتی زیادی داشتهام که بهموقع به دستم رسیدهاند اما کتابهایی که از طریق سامانه، ثبت و ارسال میشوند، در چند ماه اخیر یا دیر به مقصد میرسند یا در چرخه اشتباهی قرار میگیرند.
حجت اعلایی، مسئول «نمایشگاه دائمی کتاب شریعتی» و دیگر عضو سامانه پستی کتاب در اردبیل نیز در همین رابطه به خبرنگار ایبنا گفت: در دورهای به مشکل ارسال برخوردیم که در تماس با مدیر مربوطه در پست اردبیل، وی اظهار کرد به سبب بارندگیها و ازسویی کمبود نیروی انسانی به دلیل شرایط کرونایی، ارسالها با تأخیر مواجه شده است.
وی افزود: متأسفانه شواهد نشان میدهد وقتی ظرفیت کاری کاهش مییابد، ارسال کتاب به تأخیر میافتد؛ شاید چون مثل دیگر اقلام، ضرورتی برای آن احساس نمیشود.
اعلایی اضافه کرد: بحث بعدی هزینه پستی ارسال کتاب ازطریق سامانه خانه کتاب است که به نظر میرسد برای اداره پست صرفه اقتصادی نداشته باشد.
مهدیه امامی، مسئول «کتابفروشی اورنگ» در اردبیل نیز به خبرنگار ایبنا گفت: عضو سامانه پست کتاب نیستیم و اغلب سفارشهای بین شهری را با پست سفارشی ارسال میکنیم؛ با این وجود اقلامی مثل چک و برگههای سفارشی زودتر به مقصد میرسند و گاه اتفاق افتاده که بستههای حاوی کتاب با تأخیر به دست مشتری رسیده است.
این روزها که بحث نمایشگاه مجازی کتاب تهران مطرح است، به کرّات از مسئولان امر درباره خدمات رایگان پست کتاب در این دوره میشنویم. ازجمله حسن عمیدی، مدیرکل دفتر مدیرعامل، امور استانها و ارتباطات شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران که گفته است: «بناست تا در مهمترین رویداد فرهنگی کشور کتابهای سفارش شده از سوی مردم اقصی نقاط کشور را در کوتاهترین زمان ممکن ارسال کنیم.»
بابک افروز، مدیرکل بازاریابی و توسعه کسب و کار شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران نیز در اظهار نظری مشابه عنوان کرده است: «نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اعتباری برای شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران به شمار میرود؛ از این رو طبق صحبتی که مدیرعامل شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با همکاران پست استانها انجام داده است، همگی ملزم شدند مرسولات حاوی کتاب را در اولویت قرار دهند تا در اسرع وقت توزیع شود.»
پرسش این است، آیا شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران که در شرایط غیرنمایشگاهی هم نتوانسته رضایت خاطر مشتریان کتاب را جلب کند، آیا زیرساخت لازم را برای حضور در یکی از گستردهترین رویدادهای فرهنگی کشور دارد تا علاوه بر افزایش سرعت ارسال مراسلات در بخش کتاب، خبطوخطاهای مذکور را به حداقل برساند؟