جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
دهقانکار: به آینده نمایشگاه مجازی کتاب خوش‌بین هستیم

ایوب دهقانکار، رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در برنامه شهر فرنگ شبکه خبر درباره آینده نمایشگاه فیزیکی گفت: هم می‌شود نمایشگاه فیزیکی را با قدرت ادامه داد و هم نمایشگاه مجازی موفقی داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، ایوب دهقانکار، رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در برنامه پنج‌شنبه(18 دی‌ماه) شهر فرنگ شبکه خبر درباره برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد.    
 
دهقانکار درباره نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور، پُر مخاطب‌ترین برنامه فرهنگی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران محسوب می‌شود که متاثر از شیوع ویروس کرونا برگزار نشد؛ بنابراین، در شرف برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، نه به‌عنوان جایگزین نمایشگاه کتاب تهران، بلکه به‌عنوان یکی از فعالیت‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صنعت نشر هستیم.  

نمایشگاه مجازی کتاب  با سایت‌های فروش متفاوت است
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، درباره تفاوت نمایشگاه مجازی کتاب تهران با فروشگاه‌های اینترنتی کتاب گفت:  توضیح درباره تفاوت نمایشگاه مجازی کتاب تهران با فروشگاه‌های مجازی کتاب نه فقط به تفاوت، بلکه حتی اگر به‌عنوان اشکال مطرح شود به همه نمایشگاه‌ها بر‌می‌گردد؛ به‌عبارت دیگر کنار هر نمایشگاهی، سایت‌ها،  نمایشگاه‌ها و واحدهای تک واحدی عرضه کالا وجود دارد.

دهقانکار ادامه داد: در فاصله چند کیلومتری مصلی امام‌خمینی(ره)، محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، خیابان انقلاب و یا راسته کریمخان، محل فعالیت کتاب‌فروشان است؛ اما چرا نمایشگاه کتاب؟ بنابراین این سوال و یا ایراد را می‌شود به همه نمایشگاه‌ها، نه فقط نمایشگاه کتاب تهران و نه فقط نمایشگاه مجازی کتاب وارد کرد.  با توجه به برنامه‌ریزی‌‌های انجام شده نمایشگاه مجازی کتاب تهران از بقیه سایت‌های فروش، متفاوت است.  
 
وی با اشاره به توجه آحاد جامعه از‌جمله خانواده‌ها به استفاده از فضای مجازی و ضرورت توجه مسئولان به تهدید‌ها و فرصت‌های این فضا گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی به معنای ورود کالای فرهنگی بسیار مهم کتاب و تزریق و تعمیم آن در فضای مجازی است؛ یعنی  پُر کردن خلاء کتاب در فضای مجازی که پیش‌تر وجود نداشت؛ بنابراین اطلاعات بسیار غنی و گسترده در فضای مجازی بارگذاری می‌شود که به بسیار قابل اعتنا وکمک‌کننده است.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه مجازی اعلام رسمی حضور کتاب در فضای مجازی به‌عنوان یک بحث کلان است. در نمایشگاه مجازی امکان حضور همه ناشران وجود دارد، در‌حالی‌که در نمایشگاه فیزیکی به‌دلیل کمبود فضا، امکان حضور حداکثر،  700 تا 800 ناشر وجود داشت. اما بیش از ۱۸۰۰ ناشر از سراسر ایران برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند.
 

استقبال ناشران استانی از نمایشگاه مجازی/مشارکت 40 درصدی
 مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، درباره حضور ناشران شهرستانی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: بیش از ۴۰ درصد ناشران ثبت‌نام کننده، استانی هستند؛ واقفیم نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان بزرگترین گردهمایی فرهنگی کشور، دارای ویژگی‌های مشخصی بود که با هیچ نمایشگاه مجازی قابل جبران نیست، اما در عین حال، وقتی با شیوع کرونا از برگزاری این رویداد محروم شدیم، با دو هدف ترویج و توسعه کتابخوانی و جبران بخشی از ضررهای ناشی از کرونا به صنعت نشر ، نمایشگاه مجازی را به‌عنوان یکی از راه حل‌ها در نظر گرفته شد.
 
دهقانکار درباره ویژگی‌های خرید از نمایشگاه مجازی کتاب با فروشگاه‌های اینترنتی کتاب بیان کرد: همه کتاب‌ها با احتساب قیمت پشت جلد و با تخفیف ۲۰ درصد عرضه می‌شود؛ علاوه براین، بازدید شبانه‌روزی است. ارسال رایگان در همه سایت‌های فروش کتاب پیش‌بینی نشده‌است؛ در‌حالی‌که هموطنان مخاطب نمایشگاه مجازی حتی از سیستان و بلوچستان، هر کتابی خریداری کنند، حتی با قیمت 10 هزار تومان، با یارانه معاونت فرهنگی رایگان ارسال می‌شود؛ بنابراین دسترسی همگانی به کتاب از طریق این نمایشگاه میسر خواهد شد.
 
وی ادامه داد: با یارانه معاونت فرهنگی، ارسال کتاب، برای همه مردم ایران رایگان است. با همکاری وزارت ارتباطات، ترافیک حضور در نمایشگاه کتاب تهران، ۵۰ درصد و اینترنت مراجعه نمایشگاه و همچنین غرفه ناشران در سایتی که اعلام خواهد شد، رایگان است. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق tehranbookfair.ir و همچنین ketab.ir از نمایشگاه بازدید و خرید کنند.
 
رئیس نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: دانشجویان، طلاب و استادان حوزه و دانشگاه، از طریق ketab.ir است می‌توانند برای ثبت و دریافت بن اقدام کنند.  

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: ارسال بسته‌های کتاب زیر 50 هزار تومان کتاب برای ناشران، با هدف پیشگیری از ضرر ناشران و کاهش سود با یارانه معاونت فرهنگی، رایگان است. به‌عبارت دیگر، با تکمیل فرآیند خرید و پرداخت،  اگر قیمت خالص فاکتور، بعد از احتساب ۲۰ درصد تخفیف، زیر ۵۰ هزار تومان باشد، هزینه‌ای برای ناشر بابت ارسال محاسبه نمی‌شود.

وی درباره فاکتورهای بالای 50 هزار تومان با توجه به اینکه، آنجا سود قطعی است و ناشران بابت فروش کتاب سودی عایدشان می‌شود، براساس نوع محصول و نرخ‌نامه‌های پست، بین 25 تا 70 درصد، ناشران می‌توانند هزینه پست را از محل یارانه معاونت دریافت کنند؛ بنابراین  زمینه‌ای برای دیده شدن ناشران و کتاب‌فروشان است.

دهقانکار درباره پنل ناشران و نمایش کتاب‌ برای مخاطبان بیان کرد: اطلاعات کتابشناختی نمایشگاه، همان اطلاعات کتاب‌شناختی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران است؛ ارزشمند، بسیار جالب توجه‌تر و در معرض دید‌تر از نمایشگاه فیزیکی است. امکان جستجو براساس عنوان کتاب و یا ناشر و یا جستجوی پیشرفته و حتی موضوعی وجود دارد که از‌جمله تفاوت‌‌ها با  سایت‌های فروش کتاب و برای مردم و ناشران جذاب است. در ضمن سامانه به نحوی طراحی شده که اطلاعاتی مانند وزن، عنوان و ناشر و سال چاپ کتاب را هم نشان می‌دهد.
 
امکان بازدید یک‌میلیون نفر از سایت نمایشگاه مجازی کتاب
وی درباره راهنمای مشتریان نمایشگاه مجازی گفت: از ناشران درخواست شده، بین ساعت ۹ صبح تا 16، حتما متصدی غرفه که  آشنا و مطلع است در غرفه مجازی حاضر و پاسخگوی پرسش‌های مردم باشد. گاهی حتی پاسخگوی ستاد نیز لازم است. با نوجه به اینکه هدفمان الگوبرداری صد درصدی از نمایشگاه کتاب تهران نیست، اما سعی شده تا حد امکان، خلا‌ها برطرف شود و در عین حال ویژگی‌ها و جذابیت‌هایی که در نمایشگاه فیزیکی نبوده اضافه کنیم. سایت به‌گونه‌ای طراحی شده که امکان بازدید همزمان بیش از یک میلیون نفر و خرید آن‌‌ها وجود دارد.  
 
دهقانکار درباره احتمال اختلال در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: امنیت شبکه و توان سرورها، با تیم مجربی از متخصصین حوز فناوری اطلاعات هماهنگ شده‌است؛ البته نمی‌توان تضمین داد در زمان برگزاری نمایشگاه، اختلالی ایجاد نشود؛ تضمین نمی‌دهیم، ممکن است  در طول برگزاری نمایشگاه ۲۴ ساعته که تعطیل بردار نیست، برخی از دقایق و ساعت‌ها مشکلاتی ایجاد شود؛ اما تضمین کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، ارائه خدمات بدون اختلال در سایت نمایشگاه است.
  
رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره اطمینان از ارسال بسته‌های کتاب به مشتریان بیان کرد: نقش شرکت ملی پست، در این نمایشگاه که نخستین تجربه محسوب می‌شود، خیلی کلیدی است و امیدواریم تجربه شیرینی برای  مردم عزیزمان باشد. بارها عرض کرده‌ام، نگرانی‌ مجری نمایشگاه مجازی از بخش نمایشگاه مجازی نیست، از بخش‌های غیرمجازی است؛ بنابراین نشست‌های متعددی با مدیرعامل شرکت ملی پست برگزار شد.
 
وی افزود: انتظار داریم، نمایشگاه کتاب تهران را ویژه ببینند؛ قول داده‌اند و امیدواریم این قول هم عملی شود و بسته‌های کتاب بین سه تا 6 روز به دست مردم برسد؛ اما این را هم در نظر بگیرید که ترافیک در این 6 روز، افزایشی است و همه باید به پست کمک کنیم و پست هم باید همه هّم و غم خود را بگذارد.
 
دهقانکار درباره نقش بانک صادرات به‌عنوان بانک عامل نمایشگاه مجازی کتاب گفت: بانک عامل، نقش مهمی دارد؛ چراکه سیستم استعلام حساب‌ها و استعلام هویت برای دانشجویان و طلاب و استادان که درخواست یارانه می‌دهند، مهم است. بخش‌هایی از این اجرا مانند نمایشگاه کتاب تهران است، درباره نمایشگاه مجازی نیز شرایط مشابه  است؛ بانک عامل نقش اساسی دارد.

وی ارسال سالم بسته‌ها و فعال بودن سرور‌های در زمان برگزاری نمایشگاه را بسیار با اهمیت دانست و گفت: برای ارسال سالم بسته‌ها دو نوع جعبه مخصوص کتاب از سوی شرکت ملی پست، پیش‌بینی شده و انتظار داریم هرچه سریعتر به تولید انبوه برسد. ناشران نقش مهمی در ارسال بسته‌ها دارند. نمی‌گوییم طبق ضوابط و مقررات، چون خانه کتاب و وزارت ارشاد و ناشران، همه یک طرف میز هستیم؛  رقیب نیستیم. با برگزاری نمایشگاه دنبال ایجاد زمینه‌ای برای رونق نشر کتاب هستیم بنابراین ناشران در ارسال به‌موقع، خیلی دقیق بسته‌‌ها نقش مهمی دارند.

وی درباره جریان خرید و ثبت آن در پنل ناشران گفت: وقتی فرآیند خرید انجام شد، بلافاصله پیغام در پنل مجازی ناشر همراه با نشانی خریدار، قابل مشاهده ‌است. عملکرد دقیق ناشر در بسته‌بندی‌ کتاب و ارسال 24 ساعته به مامور پست، در برگزاری بهتر نمایشگاه موثر است.
 
دهقانکار درباره پیش‌بینی‌‌ها برای وقتی که بسته‌ای به دست خریدار نرسد، بیان کرد: در این شرایط همه هزینه‌های خرید کتاب قابلیت عودت دارد. وجوهی که مردم، بابت خرید کتاب پرداخت می‌کنند در یک حساب واسط، نزد خانه کتاب و ادبیات ایران به‌‌عنوان امانت می‌ماند تا زمانی که اطمینان پیدا کنیم، کتاب‌ها به دست مردم رسیده‌است؛ اما اگر کتابی دیر برسد، قابلیت رصد وجود دارد.
 
رئیس نمایشگاه مجازی کتاب ادامه داد: از طریق کد رهگیری شرکت پست، قابلیت رهگیری بسته‌ها وجود دارد؛ بعد از اینکه ناشر کتاب را به پست تحویل داد، شماره رهگیری برای مجری، ناشر و خریدار تعریف شده است. به درخواست ناشران، راه دیگری وجود دارد تا ترافیک پست زیاد نشود؛ البته اجبار نکرده‌ایم ناشران همه کتاب‌ها را از طریق پست ارسال کنند. برخی ناشران، معتقدند با توجه به اینکه مشتریان دائمی آن‌ها شاید خیابان مجاورشان یا در همان شهر باشند، خودشان مسئولیت ارسال بسته‌ها را پذیرفته‌اند. در این شرایط ارسال بسته‌ها برای مردم رایگان است.
 
دهقانکار درباره انصراف خریداران از سوی مشتری نمایشگاه مجازی بیان کرد: تا زمانی که کتاب‌ها در سبد خرید وجود دارند، امکان لغو سفارش وجود دارد؛ اما بعد از نهایی شدن خرید  پرداخت هزینه، باتوجه به اینکه در کمتر از ۲۴ ساعت، ناشر این مرسوله را به مامور پست تحویل می‌دهد و ارسال می‌شود، امکان مرجوع کردن خرید‌ها حجم کار پست را خیلی به‌شدت افزایش می‌دهد؛ بنابراین  امکان‌پذیر نیست.

وی درباره جبران خسارت‌های احتمالی به کتاب‌ها بیان کرد: اگر مشخص شود آسیب‌دیدگی کتاب‌ها از جانب ناشر و یا شرکت پست بوده، حتما جبران خواهیم کرد. یک مرکز پاسخگویی نیز ایجاد شده البته راه ارتباط با خانه کتاب و ادبیات ایران، از طرق مختلف وجود دارد. در سایت خانه کتاب، مخاطبان می‌توانند تیکت «برای پیگیری» را انتخاب و یا با شماره تماس اعلام شده که شماره مرکز پاسخگویی است ارتباط برقرار کنند و از طرق دیگر. قابلیت پاسخگویی از طرف مرکز وجود دارد.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به حضور این موسسه در همه نمایشگاه‌های مجازی دنیا، درباره عرضه کتاب‌های خارحی در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: دو نوع کتاب خارجی در نمایشگاه عرضه می‌شود که از نقاط قوت نمایشگاه مجازی است.

وی افزود: دو نوع کتاب خارجی عرضه  خواهد شد، همان کتاب‌هایی که قرار بود در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران عرضه شود. امکان خرید با یارانه‌هایی که اعلام شده وجود دارد. اما یک دسته دیگر کتاب‌های خارجی، صرفا نمایش داده می‌شود و برای فروش نیستند.
 
دهقانکار بیان کرد: در بخش بین‌الملل، ۹۱ ناشر و آژانس ادبی حاضر خواهند شد این میزان مشارکت در مقایسه با نمایشگاه فیزیکی کتاب رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.   

پیش‌بینی رادیو نمایشگاه برای نخستین نمایشگاه مجازی کتاب
وی درباره برنامه‌های جنبی نمایشگاه مجازی کتاب گفت: نمی‌خواستیم الگوی صد درصدی از نمایشگاه کتاب تهران داشته باشیم، با این وجود با پیگیری همکارانم در بخش بین‌الملل، ۲۳ برنامه با ۲۲ کشور خارجی پیش‌بینی شده‌است؛ همچینن حدود ۸۰ نشست، آفلاین پخش خواهد شد. «رادیو نمایشگاه» نیز پیش‌بینی شده و متخصصین، کارشناسان و علاقمندان می‌توانند برای مردم در نمایشگاه مجازی صحبت کنند. نشست‌های مجازی جانبی نیز در نظر است. هرچند معتقدیم، بنا نیست امسال یک نمایشگاه ایده‌آل داشته باشیم چراکه نخستین تجربه است، قاعدتا خیلی از نواقص  در حین اجرا مشخص می‌شود اما به‌شدت به آینده نمایشگاه مجازی خوشبین هستیم.  

دهقانکار درباره آینده نمایشگاه مجازی یعنی پایان نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران بعد از کرونا و این سوال که آیا دوره نمایشگاه کتاب فیزیکی به‌سر آمده است، بیان کرد: خیر؛ این دو مانعه‌الجمع نیستند. هم می‌شود نمایشگاه فیزیکی را با قدرت ادامه داد و هم نمایشگاه مجازی موفقی داشت؛ منافاتی با هم ندارند؟

وی درباره پیش‌بینی تاثیر توسعه فضای مجازی بر کتاب و نشر الکترونیک و بی‌رغبتی ناشران برای ورود به این عرصه ادامه داد: کتاب فیزیکی در آینده خیلی نزدیک از بین نخواهد رفت، اما در عین حال مطمئنیم نمایشگاه مجازی و کتاب‌های مجازی هم خودشان را نشان خواهند داد.  

دهقانکار با بیان این مطلب که ناشران الکترونیک، خیلی قوی در کشور فعال هستند، افزود: در شرایط ایده‌آل نیستیم، اما در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته‌اند. پلتفرم‌هایی ایجاد شده که بعضا صد‌هزار عنوان کتاب را به نمایش می‌گذارند و امکان خرید برای مشتری هم دارند. اتفاقا ذائقه مردم در حال تغییر است. البته معتقد نیستم، در شرایطی مطلوب هستیم، اما در ایام تعطیلات نوروز و اوایل شیوع کرونا، در جریان پویش «کتابخوان» با حمایت معاونت فرهنگی، ۲۳۶ هزار نسخه کتاب الکترونیک به فروش رفت، که استقبال مردم و توان ناشر را نشان داد. ناشران الکترونیک  و نشر الکترونیک باید حمایت شوند.  
 
تصمیم برای نمایشگاه سال 1400 با ستاد مقابله با کرونا و شورای سیاست‌گذاری است
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران درباره برگزاری نمایشگاه سال آتی عنوان کرد: باید برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم اما همان‌طور که سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران با مصوبه ستاد مقابله کرونا لغو شد، باید دید در آن آینده وضعیت شیوع کرونا چگونه است. اگر کرونا فروکش کند امکان برگزاری وجود دارد. البته نه در فروردین و یا خرداد، ولی باید دید که استقبال و فروش ناشران در نمایشگاه مجازی چطور است. با لحاظ جمیع شرایط، شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران تصمیم‌گیری خواهد کرد.  

دهقانکار احتمال دیده شدن ناشران بزرگ در نمایشگاه مجازی کتاب و کمتر دیده شدن ناشران کوچک را رد کرد و گفت: شرط حضور ناشران، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، انتشار ۴۰ عنوان کتاب منتشر شده بود. در نمایشگاه مجازی هر ناشری که در ۴ سال اخیر، یک عنوان کتاب منتشر کرده باشد، اجازه حضور دارد.
 
وی افزود: شیوه  نمایش کتاب، برای همه یکسان است. با علم اینکه ناشران، سواد اینترنتی و مجازی، برابری ندارند و برخی کامل‌تر و برخی ضعیف‌تر هستند، اطلاعاتی که از کتاب به نمایش درمی‌آید برای همه ناشران در هر رده‌ای یکسان است؛ یعنی استاندارد خانه کتاب و ادبیات ایران.
 
رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره نظر تخصیص اعتبار نمایشگاه مجازی برای خرید کتاب از ناشران بیان کرد: در دوران کرونا، ۴۰ هزار عنوان کتاب بالغ بر ۴۰۰ هزار نسخه از ناشران خریداری شده‌است. شاید کارشناسی دقیق نباشد که همه حمایت‌ها، به سمت خرید کتاب برود.

دهقانکار افزود: یک بسته برای حمایت از ناشران در ایام کروتا تعریف شد که تا حد زیادی محقق می‌شود. تسهیلاتی که تا الان به صنعت نشر داده شده در ایام کرونا، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است. یعنی حوزه فرهنگ، تا الان ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده  که ۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به حوزه نشر کتاب است. قرار بود طبق عنوان‌‌های مختلف، بسته حمایتی تعریف کنیم  که یکی، خرید کتاب بود و محقق شد. ضمن اینکه ارجاع می‌دهم به پاسخ دکتر جوادی که در طرح‌های فصلی، با یارانه ۴ میلیارد تومانی، ۲۰ میلیارد گردش مالی ایجاد شد.  در نمایشگاه مجازی کتاب، همین انتظار وجود دارد که امیدوارم محقق شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا حمایت‌ها به برگزاری طرح‌های فصلی تخصیص داده نشده گفت: قائل به این هستیم که اگر کتابفروش حمایت شود به طریق اولی، ناشر و حتی نویسنده و بقیه حلقه‌های زنجیره نشر حمایت می‌شوند؛ اما در عین حال شرایط خاص کرونا است، و ناشر باید حتما حمایت شود. اگر این تزریق صورت نگیرد و مسکن داده نشود شاید به درمان اساسی و ریشه‌ای شرایط منجر نشود. نشر به به حمایت جدی نیاز دارد. ناشران باید حمایت شوند؛ کما‌اینکه کتابفروشان هم باید حمایت شوند و امیدوارم با عبور از این شرایط سخت، حمایت‌ها استاندارد‌سازی شود.   
 
رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران درباره تفاوت‌های نمایشگاه مجازی با طرح فروش موسسه خانه کتاب در سال‌های 92 و 93  بیان کرد: حکایت نمایشگاه مجازی با آن طرح متفاوت است. خانه کتاب و ادبیات ایران در نمایشگاه مجازی به‌هیچ‌وجه ذینفع نیست؛ بلکه رونق صنعت نشر، بزرگترین نفع برگزاری نمایشگاه است. بنا نیست، خانه کتاب و ادبیات ایران در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کسب درآمد کند؛ بلکه فقط زمینه برای فروش کتاب‌ و تقویت اقتصادی صنعت نشر و البته دسترسی همه مردم به کتاب را فراهم می‌‌کنیم.
 
دهقانکار درباره احتمال دائمی شدن نمایشگاه مجازی کتاب بیان کرد: امکان دارد؛ چون پلتفرم طراحی شده، قابلیت پشتیبانی از نمایشگاه کتاب استانی و حتی نمایشگاه‌های فرهنگی غیر از کتاب‌ را دارد. امکان خرید هم می‌تواند وجود داشته باشد اما یارانه معاونت امور فرهنگی محدود است و اگر به اتمام برسد و تخصیص داده شود، مطمئنا در ایام غیر از نمایشگاه خرید‌ها بدون یارانه خواهد بود.

وی درباره شرایط حضور ناشران در نمایشگاه مجازی بیان کرد: ناشرانی که در چهار سال اخیر، یک عنوان کتاب چاپ کرده باشند، می‌توانند در نمایشگاه مجازی حاضر شوند؛ اما بعد از ورودشان به نمایشگاه مجازی، کتاب‌های منتشر شده از سال ۹۲ به بعد برای مردم قابل دسترس است. حتما باید در چهار سال اخیر، فعالیت یعنی پروانه نشر فعال داشته باشند.  

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، درباره هزینه برپایی نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد:  مطمئنا کمتر از 10 درصد هزینه نمایشگاه فیزیکی تمام می‌شود؛ چراکه هزینه‌های نمایشگاه فیزیکی حذف شده‌ و در قالب دیگری مثل یارانه پست، صرف می‌شود.  قطعا هزینه‌ها بعد از نمایشگاه شفاف‌سازی خواهد شد؛ اما ظرفیت سرمایه‌گذاری ویژه البته نه لزوما مالی برای نمایشگاه مجازی وجود دارد.
 
وی درباره استقبال مردم از نمایشگاه مجازی گفت: قطعا سال اول ایده‌آل نخواهد بود. سال 1394 در نخستین طرح فصلی، ۱۰۴ کتابفروشی شرکت کردند. در طرح پاییزه امسال، ۸۱۶ کتابفروش. تعداد کتاب‌های فروخته شده در اولین طرح فصلی، ۲۴ هزار نسخه اما  امسال ۴۵۸ هزار. یعنی بیش از ۱۶ برابر. تعداد خریداران طرح فصلی سال 94،  ۱۴ هزار خریدار بود. در نمایشگاه،  ۱۲۲ هزار. بنابراین امیدواریم همین الگو، برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران را شاهد باشیم و با رفع نواقص در دوره‌های بعد و آشنایی بیشتر مردم ، جای خود را باز کند.  

برگزاری  اختتامیه جشنواره کتاب و  رسانه هفته آینده
دهقانکار به تاثیر‌پذیری همه کسب‌و‌کار‌ها از‌جمله فعالیت‌های  فرهنگی در ایران از شیوع ویروس کرونا، و برگزاری رویداد‌های متنوع به تداوم کیفی و کمّی فعالیت‌های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران به‌رغم این شرایط اشاره و بیان کرد: در هفته کتاب، طرح پاییزه کتاب برگزار و  اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه و جشنواره نقد کتاب نیز هفته آینده برگزار خواهد شد. اختتامیه جایزه جلال در هفته جاری برگزار و جایزه شعر فجر از دیروز آغاز شد.
 

نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمن‌ماه برگزاری می‌شود. tehranbookfair.ir نشانی آدرس رسمی و مستقل نمایشگاه کتاب تهران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها