جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶
کلنگ بنای خردسرای فردوسی در مشهد به زمین زده شد

کلنگ‌ بنای موسسه فرهنگی، هنری خردسرای فردوسی روز گذشته با حضور جمعی از هنرمندان، مسئولان و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد در زمینی به مساحت 4000 مترمربع در حاشیه بلوار نقویه منطقه الهیه به زمین زده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، محمدجعفر یاحقی، مدیرعامل خردسرای فردوسی در ابتدای این مراسم با قرائت این از فردوسی که «پی‌ افکندم از نظم کاخی بلند / که از باد و باران نیابد گزند»، اظهار کرد: امروز اینجا گرد هم آمده‌ایم که این زمین را آباد کنیم تا بنای استواری شود برای احیای مواریث فرهنگی ایران بزرگ بر مبنای تعالیم فردوسی و فرهنگ اسلامی.

استاد زبان و ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد ادامه‌ داد: مدت‌ها پیش این نیاز را احساس‌ کردیم که برای ادامه فعالیت‌های خردسرای فردوسی به مکان بزرگتری نیاز داریم. پس‌ از رایزنی‌ با شهرداری و اعضای مجمع‌ عمومی خردسرای فردوسی و بنیاد دانشگاه فردوسی و شهرداری منطقه ۱۲، دست‌به‌دست هم دادیم تا در خدمت فرهنگ ایران باشیم تا توسط این مکان در آینده نزدیک خدمات شایانی برای منطقه‌ خوشنام الهیه که نام‌های پرودگار را در خود جای‌ داده است، انجام‌ دهیم.

یاحقی اظهار امیدواری کرد که این اتفاق موجب تقویت و اعتلای خرد و عقلانیت در جامعه شود و بنایی در خور شان فردوسی ساخته شود.

علیرضا قیامتی قائم‌ مقام خردسرای فردوسی نیز در این مراسم گفت: در ابتدا سر تعظیم فرود می‌آورم در برابر این همه فرهنگ‌مداری. مشهد مقدس شهری با موقعیت‌ ویژه است و اسباب گردن‌فرازی؛ چراکه هم نماد هویت‌ دینی و هم نماد هویت‌ ملی ماست.

استاد دانشگاه فرهنگیان مشهد با بیان اینکه توس خاستگاه حماسه‌های جهان است، افزود: در هیچ شهری در جهان، این همه حماسه‌پرور نداریم. ابو منصور طوسی، اسدی توسی، دقیقی توسی، فردوسی و غیره؛ این‌ همه حماسه‌سرا را نه در آتن و نه در هیچ کجای دنیا نداریم.

قیامتی افزود: همه بزرگان خراسان از دانش خود برای این موسسه بهره‌ گرفته‌اند تا بهترین خروجی را داشته باشیم.

در ادامه مراسم حمید مستشاری، خیّر فرهنگی، گفت: سال ۱۳۳۹ که سال‌ اول دانشگاهم بود، استادی داشتیم که شناخت‌ علوم درس می‌داد. یک روز در کلاس درس این استاد مقاله‌ای خواندم با نام «خداوند جان و خرد». استاد در همان ابتدا، حرفم را قطع‌ کرد و از من پرسید «جان و خرد چیست؟» جواب این پرسش را نداشتم و هنوز هم که ۸۰ ساله‌ام معنی‌اش را نفهمیدم؛ اما امیدوارم این فرهنگسرا بتواند خرد و جان را معنی کند.
 
محمد دانشور، عضو کمیته فنی بنای خردسرای‌ فردوسی هم در این مراسم گفت: یک سال قبل بود که جلساتی برای طراحی این بنا تشکیل شد و چون این مسئله خیلی گسترده بود، کانون هم‌اندیشی معماری مشهد انتخاب شد تا برای طراحی این‌ بنا مسابقه‌ای در سطح ملی تدارک دیده‌‌ شود، فراخوان داده شد و درنهایت تصمیم بر این شد در این مکان بناها مجموعا حدود ۴۷۰۰ متر مربع زیربنا شامل یک تالار ۳۵۰ نفره و یک تالار ۱۵۰ نفره، سالن کنفرانس با گنجایش ۸۰ نفر، نگارخانه‌ای با زیربنای ۴۰۰ مترمربع، کتابخانه با زیربنای ۳۶۰ مترمربع، کتابخانه و فروشگاه کتاب کودک و نوجوان و شاهنامه و دیگر بخش‌های اداری، آموزشی و تاسیسات را شامل شود.

دانشور «برانگیختگی‌حس و خرد ایرانی» و «پویایی کالبدی و عملکردی و زنده بودن مستمر خردسرا» را از معیارهای ارزیابی داوری اثار دانست و افزود: اقصادی بودن و پرهیز از هزینه‌های ظاهری نیز از ملاک‌های داوران بود و من این افتخار را دارم که اعلام کنم که تنها سه هفته از ارسال فراخوان گذشته اما حدود هزار تیم معماری تاکنون برای طراحی این بنا ثبت‌نام کرده‌اند که عدد خوبی است.

بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای‌ اسلامی شهر مشهد نیز در این مراسم مشارکت مردم را یکی از وظایف شوراها دانست و تصریح کرد: در کشورما که تجربه چهار دهه طرح‌های نظام شهری را دارد، متاسفانه هنوز تعریف مشخصی از کمک مردم در اداره شهر را نداریم.

وی بیان کرد: یکی از سخت‌ترین کارها آماده‌ کردن همه مردم در مشارکت است، امروز بر اساس همین الگو دور جمع شده‌ایم. دوستداران فردوسی سال‌هاست در این شهر در حوزه‌های مختلف مرتبط با شاهنامه درحال تلاش‌ هستند. وظیفه ما بود که سراع آنها برویم اما آنها با این پیشنهاد به سراغ ما آمدند و شورا با جان و دل پذیرای آنان شد که این مهم یکی از افتخارات شورای پنجم خواهد بود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای‌ اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه فرایند ساخت این موسسه دو سال خواهد بود، ادامه داد: ما دوستداران فردوسی را به مشارکت بیشتر دعوت می‌کنیم. اگر ما کاری انجام می‌دهیم، محصول تلنگرهای این عزیزان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها