سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
کتاب «قم در هشت سال دفاع مقدس» فاقد پشتوانه تحلیلی است

محسن بخشی‌نیا با بیان اینکه موضوع اصلی کتاب «قم در هشت سال دفاع مقدس» بمباران چهارراه بازار قم در اول بهمن 1365 و حوادث پیرامون آن به‌ویژه شهادت دانش‌آموزان مدرسه قطب راوندی است، گفت: انتظار می‌رفت نویسنده تحلیل خود را هم از این واقعه تلخ و اثرات آن بازگو می‌کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، به‌همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان و محفل ادبی پروین اعتصامی، نشست نقد و بررسی کتاب «قم در هشت سال دفاع مقدس» به‌صورت مجازی و با مشارکت سیدجواد محمدالحسینی قمی نویسنده اثر و محسن بخشی‌نیا، دبیر انجمن راویان استان قم برگزار شد.
 
محسن بخشی‌نیا، دبیر انجمن راویان استان قم در ابتدای صحبت‌های خود بر اهمیت و ارزش دفاع مقدس و جاری بودن فرهنگ آن در ادبیات و فرهنگ تاکید کرد و گفت: برگزاری جلسات نقد و زنده‌ نگه‌ داشتن ارزش‌های دفاع مقدس باعث جلوگیری از تحریف‌های احتمالی و فراموشی‌های ناخواسته خواهد شد.
 
دبیر انجمن راویان استان قم سپس به موضوع کتاب «قم در هشت سال دفاع مقدس» پرداخت و مقدمتا گفت: موضوع اصلی کتاب حاضر بمباران چهارراه بازار قم در اول بهمن 1365 و حوادث پیرامون آن به‌ویژه شهادت دانش‌آموزان مدرسه قطب راوندی است. شهر قم به‌طور کلی 53 مرحله با هواپیما و 13 مرحله با موشک، مورد تهاجم قرار گرفت که در این حملات 249 نفر شهید و 1192 مجروح شدند. تعداد 120 نفر تنها در این حادثه شهید و مجروح شدند که یک سوم کل شهدای موشکی قم بود.
 
این منتقد ادبی افزود: از این رو، نویسنده باید بیشتر به ابعاد اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و تاریخی آن می‌پرداخت تا نسل امروز بیشتر بتواند با آن مانوس و همراه شود. مبنا و ساختار کتاب حاضر، صرفاً روایاتی از خانواده شهدا، مدیران و مسئولین اجرایی آن زمان نظیر هلال احمر است. انتظار می‌رفت که نویسنده تحلیل خود را از این واقعه تلخ و اثرات آن نیز بازگو می‌کرد. چگونگی مدیریت بحران در زمان حادثه و چرایی نبودن پدافند هوایی در شهر قم که خاستگاه انقلاب بود و برای دشمن بعثی، ضربه زدن به آن بسیار اهمیت داشت، نیازمند بازگویی و تبیین در کتاب دارد که جای آن خالی است.
 
بخشی‌نیا سپس به از خودگذشتی مردم در جنگ تحمیلی و پرشور بودن فرهنگ ایثار و شهادت اشاره کرد و ضمن بازگو کردن بخشی از خاطرات خود از فعالیت‌های امدادی و پشتیبانی مردم استان قم، یادآور شد: روایت سبک زندگی و سادگی مردم را می‌توان از عکس‌های مراسم آن زمان دریافت کرد که بسیار مغفول مانده است و به نویسنده پیشنهاد نگارش و تکمیل کتاب خود با این نگاه را داد.

وی در همین ارتباط، از بیدار بودن خود و همکارانش در زمان حادثه تا صبح روز بعد به‌جهت پاکسازی محل گفت.
 
بخشی‌نیا سپس درباره مسجد کوچکی در نزدیکی محل بمباران در چهارراه بازار که مرحوم آیت‌الله احمدی میانجی امام جماعت آن بود، هسته اولیه تشکیل بسیج در قم را همین چهارراه بازار دانست و گفت: مرحوم آیت‌الله احمدی میانجی (ره) رئیس ستاد کمک به جبهه بود و در این مسجد بسیاری از فعالیت‌ها را ساماندهی می‌کرد.

سیدجواد محمدالحسینی قمی، نویسنده اثر ضمن اذعان به جامع نبودن کتاب بیان کرد: این کتاب تنها یک حادثه را روایت کرده و از تداوم چنین کتاب‌هایی نظیر بمباران محله باجک و گفتگو با شاهدان و راویان آن در آینده نزدیک خبر داد.
 
نویسنده کتاب تاکید کرد: این کتاب حاوی 30 نکته متمایز است که باز کردن سبک زندگی آن زمان، اشاره به نقش نیروهای هلال احمر، تقدیر الهی و به تصویر کشیدن ایثار و همدلی مردم در این حادثه از اهم موارد آن است.
 
وی بیان کرد: در این حادثه مدرسه‌ای نیز مورد اصابت قرار گرفت که دانش‌آموزان گروه سرود مدرسه قطب راوندی، همگی به همراه مربی آنها شهید شدند که پس از تدوین این کتاب، اتفاقاتی خوبی در جهت تکریم و زنده نگه داشته شدن این حادثه اتفاق افتاد. مواردی نظیر افزوده شدن این داستان در کتب، تهیه دو مستند، برگزاری یادواره شهدای مدرسه، نام‌گذاری مدرسه‌ای مزین به نام مربی گروه سرود (شهید حمید صادقی قمی) و ذکر مطالبی در مجلات «پوپک» و «سلام بچه‌ها» از جمله آنهاست.
 
نویسنده کتاب «قم در هشت سال دفاع مقدس» اضافه کرد: پیگیری‌هایی از طریق شورای اسلامی شهر قم جهت نام‌گذاری خیابان یا میدانی به نام شهدای چهارراه بازار انجام شده است. تک تک شهیدان گروه سرود مدرسه قطب راوندی به‌صورت مظلومانه‌ای شهید شدند و تمام این شهدا در آن زمان زیر 15 سال بودند.
 
محمدالحسینی قمی در انتها نیز با بیان اینکه موضوعات و سوژه‌های بکری در این زمینه وجود دارد که نیازمند توجه و پشتیبانی بیشتر آنها به ویژه به نویسندگان جوان است، از مسئولین حوزه دفاع مقدس و فرهنگی استان و کشور درخواست کرد در این زمینه همت لازم را به خرج بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها