چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
15 عنوان کتاب درباره زندگی و کارنامه علمی آیت‌الله حسینی شاهرودی تدوین می‌شود

دبیر کنگره ملی «عالم ذوالشهادتین» (بزرگداشت ملی آیت‌الله العظمی حسینی شاهرودی) با بیان اینکه کلیه مستندات و آثار خطی این مرجع عالیقدر در حال جمع‌آوری است، نوید داد: ۱۵ عنوان کتاب با موضوع زندگی و کارنامه علمی ایشان تا زمان برپایی کنگره به چاپ می‌رسد و از 5 عنوان آنها در شهرستان شاهرود رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از سمنان، کنگره ملی «عالم ذوالشهادتین» (بزرگداشت ملی آیت‌الله العظمی حسینی شاهرودی) چندی پیش فراخوان خود را منتشر کرد و مطابق اعلام فراخوان، در محورهایی از قبیل میراث فقهی و اصولی، روش‌شناسی اجتهاد و فقاهت، سرگذشت علمی، خدمات اجتماعی، سیره علمی و اخلاقی وی و نیز ارتباط ایشان با نهضت امام خمینی مقاله می‌پذیرد. مهلت ارسال چکیده مقالات به این کنگره تا ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ و آخرین مهلت ارسال مقالات تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ است.
 
اما آیت‌الله العظمی حسینی شاهرودی که بود و از کم و کیف برپایی کنگره نکوداشت او چه می‌دانیم؟ آیت‌الله سیدمحمود حسینی شاهرودی فرزند سیدعلی، در سال ۱۳۰۱ ق/۱۲۶۲ ش در قلعه آقاعبدالله از توابع شهر بسطام در نزدیکی شاهرود به دنیا آمد. وی خواندن و نوشتن را در زادگاه خود فرا گرفت سپس علم صرف و نحو را در بسطام نزد فاضل بسطامی آموخت و برای آموختن سایر دروس مقدماتی از اساتید مدرسه بیدآباد شاهرود بهره برد.

آیت‌الله حسینی شاهرودی دروس سطح و نیز کفایه الاصول را در مشهد فرا گرفت و به تدریس کفایه الا‌صول در حوزه علمیه آن شهر پرداخت. پس از چندی عزم دیار خود کرد ولی اساتیدش که توان او در استنباط احکام دینی را می‌دیدند با تصمیم او مخالفت کرده و حتی یکی از اساتیدش به او گوشزد کرد که مرجع تقلیدت درس خواندن را بر تو واجب و اشتغال به کار دیگر را ممنوع می‌داند. این امر باعث شد تا از تصمیم خود منصرف شده و عازم شهر نجف اشرف شود.

آیت‌الله شاهرودی به محض ورود به نجف اشرف در ۱۳۲۷ق در درس خارج فقه و اصول آخوند خراسانی حاضر شد و تا زمان درگذشت آخوند، یعنی یک سال و نیم نزد او درس خواند. سپس همراه با سید جمال‌الدین گلپایگانی و میرزا مهدی اصفهانی در درس میرزای نائینی حاضر و از شاگردان ویژه وی شدند. به‌گفته فرزندان شاهرودی او مؤسس درس نائینی به شمار می‌رود. آیت‌الله شاهرودی همچنین در دو دوره اصول آقا ضیاءالدین عراقی نیز حضور یافت.

اعتماد میرزای نایینی به سید محمود شاهرودی آنچنان بود که شاگردانش را برای آزمون اجتهاد نزد او می‌فرستاد و گواهی وی را گواهی دو عادل به شمار می‌آورد. به همین جهت آقا ضیاءالدین عراقی و آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی نیز او را ذوالشهادتین (یعنی دارای دو شهادت) خواندند و طالبان اجتهاد را برای آزمودن نزد وی می‌فرستادند.
 
 
آیت‌ الله شاهرودی در دوره میرزای نائینی و  سید ابوالحسن اصفهانی در ۳۵ سالگی به اجتهاد رسید ولی از انتشار رساله عملیه امتناع می‌ورزید. پس از فوت میرزای نایینی و سید ابوالحسن اصفهانی، حواشی رساله اصفهانی را به عنوان رساله عملیه منتشر ساخت.مرجعیت او بعد از درگذشت آیت الله بروجردی (۱۳۸۰ق) فراگیرتر شد.

سیدمحمود شاهرودی روز پنجشنبه 17 شعبان سال 1394 ق (14 شهریور 1353 ش) درگذشت و در حرم امام علی (ع) دفن شد.

تبیین ابعاد شخصیتی آیت الله‌العظمی شاهرودی با تالیف کتاب و محصولات فرهنگی 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا ضمن تبیین اهداف و برنامه‌های این کنگره ملی اظهار داشت: کنگره مذکور سال آینده با همکاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های استانی در شاهرود و قم برگزار خواهد شد.

فرشید فلاح با تاکید بر شخصیت دینی، فقهی و علمی آیت الله ‌العظمی شاهرودی گفت: این کنگره قرار است با ارائه تولیدات مختلف از جمله تالیف کتاب، ارائه مقاله، ساخت فیلم مستند و ... به تبیین ابعاد شخصیتی آیت الله‌العظمی شاهرودی بپردازد.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با اشاره به تشکیل و فعالیت دبیرخانه این کنگره متشکل از انتخاب دبیران علمی و تخصصی گفت: با علما و روحانیون قم از جمله رئیس حوزه‌های علمیه کشور در این خصوص رایزنی و نظر آنها برای همکاری در برگزاری این کنگره جلب شده است.

وی ادامه داد: در دیدار با آیت‌الله شیخ مصطفی اشرفی از شاگردان و مقرر درس آیت‌الله العظمی شاهرودی از ایشان خواسته شد برای انجام گفت‌وگویی پیرامون ابعاد شخصیتی آیت‌الله العظمی شاهرودی (ره) و نیز در اختیار قرار دادن تقریرات درس معظم له برای چاپ توسط دبیرخانه علمی کنگره اقدامات و همکاری‌های لازم صورت گیرد.

فلاح به نشست مشترک خود با حجت الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود اشاره کرد و افزود: گنج بسیار ارزشمندی به نام آیت‌الله شاهرودی در استان سمنان داشتیم و نتوانستیم این شخصیت بزرگ دینی و فقهی را به‌خوبی معرفی کنیم.

وی تولید و ارائه آثار هنری و فرهنگی از شخصیت و زندگی این مرجعه تقلید را از اهداف این کنگره بین المللی بیان و عنوان کرد: تولیدات فرهنگی و هنری باعث می‌شود تا مردم کشور بیشتر با جایگاه علما و حوزه‌های علمیه آشنا شوند.

فلاح، جمع‌آوری آثار، خاطرات این شخصیت بزرگوار را از دیگر اهداف این کنگره بزرگ بیان کرد و یادآور شد: این وظیفه شرعی و شخصی است که بر عهده ما نهاده شده و افتخار می‌کنیم که اعلام کنیم خدمتگزار شخصیت علمی بزرگ هستیم.

ضرورت تولید فرهنگی و پاسداشت مفاخر علمی
حجت‌الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود با تاکید بر لزوم معرفی شخصیت‌های دینی به مردم و جامعه به خبرنگار ایبنا گفت: آیت‌العظمی سیدمحمود حسینی شاهرودی از نظر علمی شخصیت بی‌نظیر کشوری و بین‌المللی است که باید به مردم بیشتر معرفی شود.


وی با تاکید بر لزوم تولید فرهنگی در جامعه افزود: در فرهنگ باید تولید داشته باشیم و مفاخر علمی از جمله تولیدات فرهنگی هستند که باید بیشتر شناخته و معرفی شوند. نسل امروز نیاز بسیاری به شناخت این مفاخر دارد و در این حوزه هر چه هزینه شود سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی است.

امام جمعه شاهرود با تاکید بر اینکه باید تلاش شود تمام شخصیت این مرجع بزرگ معرفی شود افزود: ارتباط ایشان با نهضت امام بیشتر باید شناسایی شود و بسیاری از ابعاد مختلف شخصیتی ایشان هنوز هم ناشناخته است.

امینی گفت: خیلی از ابعاد می‌تواند برای نسل امروزی معرفی شود و سرمایه‌گذاری معنوی و فرهنگی شود.

امام جمعه شاهرود با تاکید بر اینکه خدمتی که این کنگره می‌تواند انجام دهد تبیین جایگاه آیت‌‌الله العظمی حسینی شاهرودی در ایران و جهان است، گفت: حوزه‌های علمیه نیز باید شخصیت علمی اخلاقی و اصولی ایشان را ببشتر بشناسند.

امام جمعه شاهرود با قدردانی از برگزارکنندگان این کنگره بین‌المللی گفت: شاهرود آماده برگزاری مراسم باشکوه است و از تمام ظرفیت‌های این شهرستان برای برگزاری این کنگره ملی استفاده خواهد شد.

ضرورت تولید آثار فرهنگی از زندگی آیت الله شاهرودی و ارائه در فضای مجازی
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این باره گفت: پشتیبانی برگزاری کنگره ملی نکوداشت آیت‌الله العظمی سیدمحمود حسینی شاهرودی را بر عهده گرفتیم.


محسن جوادی ادامه داد: در دیدار متولیان برگزاری این کنگره روند برنامه‌ریزی و برنامه‌های اولین کنگره ملی نکوداشت آیت‌ الله العظمی شاهرودی از مراجع تقلید ارائه شد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تولید آثار فرهنگی در قالب کتاب، ساخت مستند و ... در خصوص زندگی و تلاش‌های دینی و علمی این مرجع تقلید و ارائه آن با محوریت فضای مجازی تاکید کرد.

تهیه مستند تلویزیونی و سینمایی از زندگی آیت الله شاهرودی
رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اطلاع از روند برگزاری کنگره ملی نکوداشت آیت العظمی سیدمحمود حسینی شاهرودی وعده مشارکت و همکاری فعال این سازمان در تولید و ساخت مستند داد.


وی با بیان اینکه در نشست با دست‌اندرکاران این کنگره بین‌المللی در خصوص ساخت مستندهایی از زندگی این مرجع تقلید تصمیم گیری شد افزود: مقرر شد سازمان سینمایی کشور یک مستند تلویزیونی و سینمایی تولید و ارائه کند.

ضرورت تسریع در چاپ کتاب‌های مرتبط با آیت الله‌العظمی شاهرودی تا قبل از تیرماه 1400
علیرضا آشناگر استاندار سمنان با تمجید از تلاش دست اندرکاران برگزاری کنگره بین‌المللی آیت‌الله العظمی محمود حسینی شاهرودی افزود: این مرجع تقلید از مفاخر جهان تشییع و کشور است که وجود با ارزش این بزرگوار در استان سمنان و شهرستان شاهرود رشد یافته و به اقصی نقاط جهان معرفی شد.‌

وی اضافه کرد: تجلیل از بزرگان دین و مفاخر مذهبی و فرهنگی کشور و قدرشناسی از سال‌ها تلاش و کوشش این بزرگواران اقدام بسیار پسندیده و ارزشمندی است و برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت‌الله العظمی شاهرودی (ره) نیز با همین هدف به انجام خواهد رسید.


آشناگر تصریح‌کرد: به رغم اینکه برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت آیت الله‌العظمی  سید محمود شاهرودی (ره) به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور واگذار شده است اما استانداری سمنان نیز در برگزاری باشکوه این آئین از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

استاندار سمنان با ذکر اینکه کنگره این شخصیت بزرگ جهان اسلام باید بسیار باشکوه و فاخر برگزار شود گفت: با توجه به شرایط کرونایی کشور بهتر است مسئولان برگزاری این برنامه پیش‌بینی احتمال ادامه یافتن شرایط بیماری کرونا را در تیرماه ۱۴۰۰ داشته باشند و تلاش نمایند تا اقدامات مربوط به تولید فیلم، چاپ کتاب و ... تا این مدت انجام و زمان برگزاری کنگره به گونه‌ای تنظیم شود که شایسته نام و عنوان این کنگره ملی باشد.‌

مستندات خطی آیت‌الله شاهرودی منتشر می‌شود
حجت‌الاسلام عباس نصیری‌فرد دبیر کنگره ملی نکوداشت آیت‌‌الله العظمی حسینی شاهرودی به تبیین فعالیت‌های این دبیرخانه پرداخت و به خبرنگار ایبنا گفت: آیت‌الله العظمی شاهرودی از مراجع تقلید ملی و بین‌المللی بودند و شاگردانی در کشورهای مختلف جهان از جمله عراق، لبنان، پاکستان، هندوستان و ... داشته‌اند.


عباس نصیری‌فرد با بیان اینکه این مرجع تقلید به ذوشهادتین مشهور است، گفت: ایشان از مراجعی بودند که به دلیل انجام کارها و فعالیت‌های نو و جدید در ردیف اولین‌ها بودند و انقلابی بودن از دیگر صفات و ویژگی‌های ایشان است.

دبیر کنگره ملی نکوداشت آیت‌الله العظمی سیدمحمود شاهرودی مدت برگزاری این کنگره را از آغاز هشت ماه بیان کرد و گفت: فعالیت‌های مرتبط با این کنگره از آذرماه سال جاری آغاز شده که پیش کنگره آن اردیبهشت ماه سال آینده در شاهرود و کنگره اصلی تیرماه 1400 در قم برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه آن عالم ربانی از افراد تأثیرگذار در حمایت از نهضت امام راحل بود، بر ادامه راه و روش و سبک زندگی آن عالم ربانی تأکید و آن را برای نسل جوان امروز الگوی بسیار خوبی عنوان کرد.

دبیر علمی کنگره با بیان اینکه این کنگره در دارای دو بعُد علمی تبلیغی و ترویجی خواهد بود، افزود: در همین رابطه برای ۶ بعُد شخصیتی ایشان، مقالاتی در دستور کار قرار گرفته و حتی مقالاتی به شاگردان‌شان سفارش داده شده و مقرر شده است آن مقالات در روز کنگره منتشر شود.

وی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که قرار است برای برگزاری احسن کنگره انجام شود ساخت مستند «حدیث سرو» با موضوع زندگی نامه آیت‌الله شاهرودی، جمع‌آوری تمام مستندات خطی آن عالم ربانی، و… است.
 

نصیری با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله شاهرودی مرجع بین‌المللی بوده و مرجعیت عام ایشان در کشورهای حاشیه خلیج فارس و شبه قاره نمود بیشتری داشت، افزود: به همین دلیل مراکزی مانند جامعه‌المصطفی و حوزه می‌تواند نقش مهمی در بهتر برگزاری شدن این کنگره داشته باشند.
 
عباس نصیری‌فرد با اشاره به اینکه در قالب این کنگره بین‌المللی محصولات مختلف فرهنگی و هنری با کمک مراکز و دستگاه‌های فرهنگی تولید و ارائه خواهد شد افزود: این تولیدات شامل تالیف کتاب، ساخت فیلم مستند، جمع‌بندی و ارائه آثار آیت‌الله العظمی شاهرودی می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط