شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
بازار کتاب گلستان مشهد پاتوق اهالی ادبیات و نشر می‌شود؟

مدیرکل طرح‌ها و مطالعات فنی و شهری شهرداری مشهد معتقد است که بازار کتاب گلستان مشهد بعد از بازسازی به پاتوقی برای اهالی فرهنگ، ادبیات، کتاب و صنعت نشر تبدیل می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، 24 آذرماه امسال بود که بعد از مدت‌ها بلاتکلیفی بالاخره، انتشار تصاویری از ورود و فعالیت ماشین‌آلات سنگین ساختمانی تخریب غرفه‌ها و بخش‌هایی از بازار کتاب گلستان را حکایت کرد.

آن زمان مهدی نعمتی خیرآبادی، رئیس اداره سرمایه‌گذاری‌های نوین معاونت اقتصادی شهرداری مشهد، در گفت‌وگویی با ما، این تخریب را به دلیل عملیات روبنایی این پروژه عنوان کرده و گفته بود: بعد از اقداماتی که برای مرمت و جمع‌آوری آب‌های سطحی کال قره‌خان با هدف رفع آسیب و ایمن‌سازی انجام شد، اکنون کارهای روسطحی و ابنیه که بخشی از آنها به‌شدت ناپایدار بودند شده‌ایم.
 
نعمتی خیرآبادی با تاکید بر اینکه کاربری بازار گلستان قطعا فرهنگی است و عنصر کتاب نیز در آن به‌صورت ویژه دیده شده است، عنوان کرده بود: عملیات فنی طبق طراحی مشاور پروژه در حال انجام است تا همزمان با جشن باستانی نوروز بتوانیم شاهد افتتاح این گذر با کاربری فرهنگی باشیم.
 
در طراحی جدید گذر گلستان، ظرفیت و هویت فرهنگی آن مدنظر قرار گرفته است
سه هفته بعد، موضوع را دوباره پیگیری کردیم. مدیرکل طرح‌ها و مطالعات فنی و شهری شهرداری مشهد در ارتباط با طراحی و ملزوماتی که مشاور پروژه برای گذر گلستان در نظر گرفته شده است، به خبرنگار ایبنا گفت: با توجه به این که گذر گلستان در مکانی واقع شده که از نظر هویتی نیز قابلیت‌های بسیاری دارد مشاور پروژه ابتدا با شناسایی و در نظر گرفتن این قابلیت‌ها اقدام به طراحی مناسب برای این فضا کرد.

ساسان نورین‌ مقدم با اشاره به وجود مکان‌های قدیمی و مرتبط در حوزه فرهنگ و کتاب در این منطقه، ادامه داد: مرکز جهاد دانشگاهی (دانشکده قدیم ادبیات)، دانشگاه امام رضا (ع)، پردیس سینمایی هویزه، مدرسه تاریخی و قدیمی حکمت، انتشارات و کتابفروشی‌های قدیمی همچون انتشارات امام و فلسطین، از جمله مراکزی هستند که روی طراحی پروژه بازار کتاب گلستان و طراحی این گذر تاثیر داشته تا با اقتباس از این کارکردها، بسته‌ای آماده شود که هویت فرهنگی و ظرفیت‌های ممکن مد نظر قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه شهرداری مشهد یکی از ملزومات این پروژه را لحاظ کردن مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی در راستای کتاب و کتابخوانی می‌دانست که این موضوع را با مشاور در میان گذاشت، عنوان کرد: کاربری گذشته گذر گلستان در این پروژه احیا می‌شود اما از مشاور خواسته شده تا رویدادهایی که ظرفیت همجوار این گذر است نیز در طراحی دیده شود.
 
مدیرکل طرح‌ها و مطالعات فنی و شهری شهرداری مشهد از پایان طراحی در فاز نخست پروژه خبر داد و گفت: فاز نخست مربوط به مرکز اصلی و پاتوق فرهنگی است که برای این گذر در نظر گرفته شده است و فاز دوم در قالب پروپوزال توسط مشاور ارائه شده تا بعد از تصمیم‌گیری و تایید یا رد و یا اصلاحات اقدامات اجرایی آغاز شود.
 
گذر گلستان جان دوباره‌ای به فعالیت‌های فرهنگی می‌دهد
نورین‌ مقدم افزود: مطابق طراحی فاز نخست مقرر شده تا فضایی پاتوق گونه برای اهالی ادبیات و صنعت نشر و کتاب ساخته شود تا آنها بتوانند در این مکان به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازند، همچنین با دعوت از نویسندگان، شعرا و ... محافل ادبی برگزار کنند تا شاهد پاتوقی فرهنگی باشیم.
 
وی با اشاره به اینکه فضای فرهنگی گلستان در آینده و بعد از اجرای پروژه باز هم حفظ خواهد شد، یادآور شد: اولویت اصلی ما در این طرح کتاب است و فعالیت فرهنگی این گذر را با کتاب و مشتقات آن حفظ خواهیم کرد و حضور کافه کتاب و فروشگاه‌های عرضه کننده این محصول فرهنگی در طرح لحاظ شده است؛ به طوری که می‌توان گفت فضای فروش کتاب از محوریت‌های اصلی این طرح است.
 
مدیر کل طرح‌ها و مطالعات فنی و شهری شهرداری مشهد ادامه داد: با توجه به این که در حال حاضر فروشگاه‌های توزیع و عرضه‌کننده کتاب با مشکلات عدیده ای مواجه هستند در نظر داریم با ساخت این گذر فرهنگی، جان دوباره‌ای به این صنعت توام با فعالیت ‌های فرهنگی ببخشیم.
 
نورین مقدم در ارتباط با استفاده از ظرفیت‌های همجوار گذر گلستان اظهار کرد: به عنوان مثال نزدیکی گذر گلستان به سینما هویزه این فرصت را ایجاد می‌کند تا در زمان برگزاری جشنواره فجر بعد از تماشای فیلم‌ها محفل نقد و بررسی فیلم با حضور اصحاب هنر و عوامل فیلم و همچنین مخاطبان در عرصه‌های عمومی و فضای باز این گذر برگزار شود.

با توجه به اینکه ماه‌های پایانی مدیریت شهری مشهد می‌گذرد، همچنان باید منتظر ماند و دید در نهایت چه سرنوشت و آینده ایی برای این گذر مهم و اثرگذار در منطقه‌ای استراتژیک فرهنگی و به ویژه فعالان حوزه کتاب شهر مشهد رقم خواهد خورد؛ پروژه‌ای که علی‌رغم اعلام مسئولان مبنی بر افتتاح آن همزمان با نوروز، اما خبری از تابلوی روزشمار انتهای آن نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها