یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
تصویری از جامعه‌ای بی‌قانون در «قصه‌های قانون جنگل»

جمال‌الدین اکرمی در مجموعه طنز «قصه‌های قانون جنگل» جامعه‌ای بی‌قانون را به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «قصه‌های قانون جنگل» عنوان مجموعه طنزی است که به قلم جمال‌الدین اکرمی امسال از سوی نشر پیدایش برای گروه سنی «ب» راهی کتابفروشی‌ها شده است.
 
تا به حال 8 جلد از این مجموعه منتشر شده و هرکدام از جلدهای این‌مجموعه دربردارنده تعدادی قصه درباره ماجراهای حیوانات جنگل است که روایت‌کننده مسائلی هستند که برایشان پیش می‌آید. این‌قصه‌ها با شیوه روایی و استفاده از طنز، نوشته شده‌اند و در انتهای هر کتاب، نتیجه اخلاقی داستان نوشته شده است.
 
«شیرخان و شلغم پخته»، «خرسی‌خانِ داروغه و همسایه‌ها» و «گوزن‌بانو و اِژی تُخسه» عناوین سه جلدی هستند که به‌تازگی از این‌مجموعه چاپ شده‌اند و عناوین، ششم، هفتم و هشتم «قصه‌های قانون جنگل» هستند. پیش از این نیز از این‌مجموعه عنوان‌های «ببر بنگال و کانگوروی بچه به بغل»، «تیغ تیغو و تمثال مبارک شیر خان»،« شیرخان و خورشت کلم» ،«دم دراز و ننه کلاغه» و «ویلای فیل خان و خاله کرگدن» چاپ شده بودند.
 
 

جمال‌الدین اکرمی در گفت‌وگو با ایبنا درباره این مجموعه توضیح داد: «قصه‌های قانون جنگل» قصه‌های دنیای ماست، هرچند قهرمانانش همگی ساکنان جنگلند. زندگی در جنگل هم مقررات خودش را دارد. مقرراتی که از قانون جنگل پیروی می‌کند. توی جنگل، این قوی‌ترها هستند که قانون جنگل را تنظیم می‌کنند و البته خودشان هم نظارتش را به عهده می‌گیرند. هرکتاب چند قصه طنز دارد، گاهی تلخ و گاهی شیرین. مخاطب در «قصه‌های قانون جنگل» می‌آموزد که برای قدرتمند بودن لازم نیست حتما درختی را از جا بکنید یا تخته سنگی را پرتاب کنید، کافی‌ست عقل و آگاهی‌تان را به‌کار گیرید و بدون ضایع کردن حقوق دیگران، جانتان را نجات دهید.
 
این نویسنده در ادامه بیان کرد: زمان نوشتن این مجموعه، می‌خواستم داستان‌ها به‌گونه‌ای باشد که برگرفته از واقعیت‌های امروز جامعه خودمان باشد و در قالب این داستان‌ها، چالش‌ها و معضلات جامعه که خیلی نمی‌توان راجع به آن‌ها صحبت کرد را بیان کنم.
 
این نویسنده و منتقد ادبی درباره عنوان مجموعه نیز توضیح داد: از عنوان مجموعه یعنی «قصه‌های قانون جنگل» کاملا مشخص است که به موضوع هرج‌ومرج و بی‌قانونی می‌پردازد چون هرجایی که بی‌قانونی و هرج‌ومرج وجود داشته باشد، اصطلاحا می‌گویند قانون جنگل برقرار است و قانونی دیده نمی‌شود و قانون موجود هم قانون افراد قدرتمند است و افراد کم‌قدرت باید هرطور شده سعی کنند خودشان را حفظ کنند.
 
اکرمی گفت: محورهای اصلی داستان‌های این مجموعه مبارزه برای حفظ محیط زیست و صلح است و اینکه هرکدام از ما سهم دوگانه‌ای در ویران‌کردن یا حفظ این دو داریم. همچنین سعی کردم در داستان‌های این مجموعه روی مالکیت خصوصی بیشتر تمرکز کنم که چگونه می‌شود از حق و سهم دیگران به خاطر خودمان چشم‌پوشی کنیم و آن‌ را به سود خودمان برباییم. درواقع تلاش کردم این درون‌مایه‌ها را در جلدهای مختلف مجموعه‌ جدا نکنم و این مفاهیم را در همه داستان‌ها بگنجانم.
 
این نویسنده در ادامه یادآور شد: درون‌مایه بسیاری از داستان‌های این مجموعه از افسانه‌های کهن مانند افسانه‌های عامیانه ایرانی، کلیله و دمنه یا مجموعه افسانه‌های کشورهای دیگر گرفته شده است. اما سعی کردم آن‌ها را تغییر شکل دهم و امروزی کنم به‌طوری‌که وقتی داستان‌ها را می‌خوانید احساس می‌کنید کلا با داستان تازه‌ای روبه‌رو هستید.
 
وی درباره سایر جلدهای این مجموعه نیز توضیح داد: این مجموعه بیشتر از 8 جلد خواهد بود و احتمالا آن را به 10 جلد برسانم. چون در جامعه حرف‌های ناگفته زیادی وجود دارد که جا دارد به آن‌ها پرداخته شود. در حال حاظر هم جلد نهم را نوشته‌ام و آماده تحویل به ناشر است.

جمال‌الدین اکرمی در سال 1336 در سمنان بدنیا آمده و دارای مدرک کارشناسی کارتو‌گرافی و کارشناسی ارشد افتخاری ادبیات داستانی است. وی در زمینه‌های مختلفی مانند نگارش شعر، قصه، رمان، ترجمه و تصويرگری كتاب‌های كودكان کار کرد‌ه و مدرس نقاشی و هنر كودک، كانون پرورش، آموزش و پرورش، پژوهش در زمينه‌ تصويرگری كتاب‌های كودكان و نوجوانان است.

اکرمی، تأليف سه كتاب در زمينه‌ پژوهش تصويرگری كتاب كودک در ايران و جهان، تصويرگری بیش از هشت كتاب برای كودكان، تأليف هفت مجموعه شعر برای كودكان، 30 قصه برای كودكان، 8 رمان برای نوجوانان، تأليف 30 جلد كتاب آموزشی «پيش از دبستان» و 20 جلد كتاب «پيش از آمادگی» برای خردسالان و ترجمه‌های زیادی برای كودكان را در کارنامه‌اش دارد. از جمله آثار وی می‌توان به «ترانه‌های مهتاب»، «ترانه‌های جشن تولد»، «شاعری در باغ وحش»، «از كودكی تا ماه»، «فاخته تنها»، «گل دوستی»، «جشن تولد ليلا كوچولو»، «علی كوچولو گم شده بود»، «آهو كوچولو قايم شو»، «چشمانت را ببند والريانوس» اشاره کرد.

نشر پیدایش، کتاب‌های «شیرخان و شلغم پخته»، «خرسی‌خانِ داروغه و همسایه‌ها» و «گوزن‌بانو و اِژی تُخسه» از مجموعه طنز «قصه‌های قانون جنگل» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 17 هزار تومان برای هرجلد منتشر کرده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها