پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
پایتخت کتاب ایران به چاپ‌چیان ادای احترام کرد

هفتمین دوره جشنواره استانی بزرگداشت روز صنعت چاپ استان فارس با تجلیل از پیشکسوتان، چاپخانه‌داران و چاپ‌چیان نمونه استان به‌صورت غیرحضوری و برخط برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در فارس، هفتمین دوره جشنواره استانی بزرگداشت روز صنعت چاپ استان فارس که با حضور روسای اتحادیه صنف چاپخانه‌داران استان، امروز پنجشنبه 26 آذرماه در سالن سبز تالار حافظ برگزار شد به تجلیل از پیشکسوتان، چاپخانه‌داران و چاپ‌چیان نمونه استان فارس اختصاص یافت.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و صنوف وابسته استان فارس در ابتدای این مراسم یادی از همه کسانی کرد که چرخ صنعت چاپ را پررونق نگه داشته و به فعالان کنونی سپردند.
 
مهدی فرهنگ بیان کرد: بر کسی پوشیده نیست که تقریبا همه صنایع به صنعت چاپ وابسته‌اند. هر تولیدکننده و صنعتگری وابستگی به چاپ دارد، درحالی‌که در بخش نشریات و کتاب، پیوند ناگسستنی با این صنعت وجود دارد.
 
40 درصد ظرفیت چاپخان‌های شیراز تکمیل نیست
وی اضافه کرد: خوشبختانه در شیراز 300 ورق ماشین‌آلات چاپ داریم و هیچ‌گونه کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود، اما این چاپخانه‌ها نزدیک به 40 درصد از ظرفیت‌شان تکمیل نیست.
 
فرهنگ در ادامه گفت: از شروع همه‌گیری کرونا به علت‌یابی مشکلات پرداختیم که علل مختلفی پیدا کردیم؛ 2 علت قوی‌تر در این میان است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و صنوف وابسته فارس، ورود اشخاص غیرمتخصص و ناآگاه به چاپ به‌صورت زیرزمینی را از معضلات این صنعت عنوان کرد و افزود: این اشخاص اقدام به کاریابی در فضای مجازی می‌کنند و سفارش‌ها را به خارج از استان میبرند.
 
وی در ادامه با اشاره به سامانه «ستاد»، اظهار کرد: کارهای چاپی دولتی از این سامانه سفارش می‌شود. در رابطه با مورد اول 2 رسته را با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به اتحادیه اضافه کردیم و درحال ساماندهی آن هستیم و تعدادی را ساماندهی کردیم که کار را در شیراز انجام دهند. در مورد سامانه ستاد هم از استانداری تقاضا دارم که سفارش‌های دولتی را در استان مدیریت کنند.
 
فرهنگ، یکی از کاستی‌های استان در دوران کرونا برای صنعت چاپ را مالیات بر ارزش افزوده مربوط به سال‌های گذشته ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته راهکاری اندیشیده شد، اما همچنان مشکل باقی است. پیشنهاد می‌کنم با توجه به گرانی کاغذ و ملزومات چاپ و نازل بودن قیمت چاپ، مالیات را به‌صورت درصدی از قیمت تمام‌شده کار دریافت کنند.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و صنوف وابسته فارس، همچنین به اعضای این صنف توصیه کرد که به تکالیف مالیاتی خویش عمل کنند تا هیچ‌گونه دغدغه‌ای نداشته باشند.
 
وی تصریح کرد: ما انتظاراتی از دستگاه‌های دولتی داریم که مهم‌ترین آن این است، همان‌طور که دیگر صنایع و تولیدات از وام‌های کم‌بهره استفاده و صنعت خویش را به‌روز می‌کنند، سازمان‌ها بستری برای استفاده چاپخانه‌داران از وام‌های کم‌بهره فراهم کنند تا حداقل این صنف هم بتواند کارگاه خود را بازسازی کند.
 
امسال قریب به 10 مجوز چاپخانه صادر شد
 در بخش دیگری از این مراسم از 15 فعال حوزه چاپ استان فارس و خانواده زنده‌یاد محمدرضا منصوری؛ پیشکسوت صنعت چاپ شیراز که در اثر کرونا چشم از جهان فروبست، تجلیل شد.

در ادامه معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، اعلام کرد: علیرغم همه محدودیت‌های ناشی از کرونا، در 6 ماهه اول سال جاری، قریب به 10 مجوز چاپخانه در فارس صادر شد.
 
مهدی امیدبخش ضمن یادکردی از تلاش کادر درمان و شهدای سلامت، افزود: تعامل و همکاری اتحادیه چاپخانه‌داران و صنوف وابسته استان فارس، همیشه زبانزد بوده است.
 
وی گفت: چاپخانه‌داران استان فارس جزو معدود صنوفی هستند که در چند ماه گذشته به واسطه شیوع کرونا که همه صنوف فرهنگی و هنری دچار تعطیلی شدند، همراهی‌شان جای تقدیر دارد. ما شاهد رکود و تعطیلی خیلی از مراکز فرهنگی و هنری بودیم، اما با اهتمامی که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته در تسهیلات کم‌بهره توانستیم به اصحاب فرهنگ و هنر کمک کنیم.
 
معاون فرهنگی و مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اعلام یک خبر خوب، اظهار کرد: ظرف روزهای آینده تسهیلات کم‌بهره برای چاپخانه‌داران با شرایط و آیین‌نامه‌هایی در اختیارشان قرار می‌گیرد تا چراغ چاپخانه‌ها به خاموشی نگراید.
 
وی ادامه داد: امروز 15 کارگر برگزیده تجلیل می‌شوند و برای تجلیل از زنده‌یاد محمدرضا منصوری، پیشکسوت صنعت چاپ شیراز یادمانی به خانواده ایشان اهدا خواهیم کرد.
 
امیدبخش همچنین اعلام کرد: 384 مجوز در استان فارس صادر شده که از ابتدای سال 99 علیرغم همه محدودیت‌ها در 6 ماهه اول سال قریب به 10 مجوز صادر شده است.
 
این مسئول فرهنگی، گفت: اتحادیه چاپخانه‌داران و صنوف وابسته به‌عنوان یکی از بازوان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  فارس به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها