سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
آغاز اجرای طرح «پیک کتاب» در کتابخانه‌های عمومی کشور

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: طرح «پیک کتاب» با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارائه خدمات بیشتر به علاقمندان، همزمان با شیوع کرونا و تعطیلی کتابخانه‌های عمومی در حال اجراست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، آیین بزرگداشت روز کتاب و کتابدار با حضور مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی و با تقدیر از کتابداران نمونه، برگزیدگان جشنواره رضوی و همچنین کتابخوان نمونه استان زنجان برگزار شد.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در این مراسم با اشاره به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: این موضوع موجب تعطیلی کتابخانه‌های کشور شد و نهاد خدمات حضوری را کاهش داد.

اصغر گودرزی با اشاره به تعطیلی همه بخش‌های مطالعه در کتابخانه‌های کشور گفت: تاکنون نیز این تعطیلی ادامه دارد و شرایط فعلا تغییر نکرده است.

وی تصریح کرد: البته همین شرایط موجب شد که ظرفیت‌ها در فضای مجازی شناسایی شده و ارائه خدمات شکل دیگری به خود بگیرد.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: پس از گذشت چند ماه و با مجازی شدن ارائه خدمات، فعالیت‌های کتابداران شبانه‌روزی شده و کتابداران به صورت مستمر در شبکه‌های مجازی فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه خاصیت فضای مجازی نداشتن حد و مرز در ارائه خدمات و ارسال مطالب است، تصریح کرد: همین امر یک ظرفیت دیگری برای استفاده بیشتر از کتاب‌ها فراهم کرده است.

وی از انجام 30 فعالیت در شبکه‎های مجازی برای ارائه خدمات به اعضای کتابخانه‌های عمومی خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه استان زنجان نیز در انجام این فعالیت‌ها پیشرو بوده است.

وی از اجرای طرح «پیک کتاب» خبر داد و گفت: طرح «پیک کتاب» با هدف توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارائه خدمات بیشتر به علاقمندان، همزمان با شیوع کرونا و تعطیلی کتابخانه‌های عمومی در حال اجراست.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح امکان دسترسی آسان مخاطبان و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی که به هر دلیل قادر به مراجعه به کتابخانه نیستند، فراهم شده است، گفت: مخاطبان و اعضای کتابخانه از طریق تماس تلفنی و یا ارسال پیامک و انتخاب کتاب مورد نظر، آن را به صورت رایگان درب منزل خود به امانت دریافت می‌کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز در این برنامه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل در بخش برنامه‌های فرهنگی و عمرانی ارائه کرد و گفت: طی یک سال گذشته 829 برنامه مناسبتی و 517 نمایشگاه کتاب در استان برگزار شده است.

امیرعلی نیک‌بخش همچنین از برگزاری 386 جلسه مطالعاتی و و 487 نشست کتابخوان خبر داد و افزود: در این مدت 309 مسابقه کتابخوانی و 56 جلسه نمایش‌نامه خوانی هم برگزار شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع طی یک سال گذشته 4800 برنامه فرهنگی نیز در شهرستان‌ها اجرایی شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان همچنین از برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی خبر داد و گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی برخلاف تعطیلی کتابخانه‌های عمومی در سه بخش سه بخش «فردی»، «گروهی»، «خانوادگی» و در دو بستر مکتوب و الکترونیک برگزار و بیش از 26 هزار زنجانی در آن شرکت کردند.

وی افزود: در این مدت همچنین فعالیت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی از جمله عضوگیری، امانت دادن، تشکیل گروه‌های مجازی، ارائه نسخه PDF کتاب‌ها و دریافت سفارش، نیز با قوت ادامه پیدا کرده و اجرایی شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در ادامه از افتتاح 3 باب کتابخانه عمومی در استان طی ایام کرونا خبر داد و بیان کرد: کتابخانه مسجد جامع، کتابخانه امام علی (ع) قیدار و کتابخانه خیرساز شهید کبودخانی در روستای محمودآباد، سه کتابخانه عمومی بود که افتتاح شد و با افتتاح این سه کتابخانه تعداد کتابخانه‌های عمومی استان به 100 باب رسید.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح این کتابخانه‌ها هم اکنون به ازای هر 10 هزار نفر در استان زنجان، یک کتابخانه عمومی وجود دارد، گفت: شمار منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی استان حدود یک میلیون و 500 هزار نسخه است.

نیک‌بخش با اشاره به اینکه تعطیلی کتابخانه‌ها موجب کاهش تعداد کتاب‌ها نشده است، اضافه کرد: در این مدت حدود 45 هزار جلد به تعداد کتاب‌ها افزوده شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در پایان به بحث ترویج فرهنگ در خانه ماندن و پرهیز از دورهمی‌های خانوادگی شب یلدا تأکید کرد و گفت: بهترین برنامه شب یلدا نیز ماندن در کنار خانواده است و از کتابداران نیز درخواست داریم که این موضوع را بین اعضا ترویج دهند.

در پایان این مراسم به نمایندگی از سایر برگزیدگان در بخش‌های مختلف از یک کتابدار، یک برگزیده جشنواره رضوی و یک کتابخوان تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها