دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
در همه جنبه‌های دینی به پژوهش نیاز داریم

مدیر جامعه‌ الزهرا (س) در آیین بزرگداشت هفته پژوهش با اشاره به اینکه امروزه طریق وحی و دسترسی مستقیم به امام معصوم علیه‌السلام مسدود شده است، گفت: پژوهش تنها راه پاسخگویی به مسائل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آیین بزرگداشت هفته پژوهش با هدف قدردانی از پژوهشگران و ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در سالن جلسات مدیریت جامعه الزهرا (س) با حضور حجت‌الاسلام سیدمحمود مدنی مدیر جامعه‌ الزهرا (س) و ریحانه حقانی معاون پژوهش این موسسه علمی حوزوی برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام ضمن تبریک هفته پژوهش و بیان این نکته که بشر در تمامی ابعاد زندگی خود با رشد و گسترش روبرو است و زندگی او در تمامی ابعاد دچار تحول روز به روز است، هفته پژوهش را فرصتی مغتن دانست تا شتاب خود را با شتاب عمومی دانش‌های بشری بسنجیم و بر اساس آن سنجش، افق‌های آینده را ترسیم و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم.
 
وی تصریح کرد: مسائل مستحدثه فقط در عرصه برخی ابزارها و ماشین‌ها نیست، بلکه در تمامی عرصه‌های ارتباطات و عرصه‌های مختلف زندگی دچار تحول و مسائل مستحدثه هستیم. عالمان، مبلغان و محققان دینی باید بر نقاط تاریک زندگی بشر نورافکنی و پرتوافشانی کنید.
 
مدیر جامعه الزهرا (س) با بیان اینکه در همه جنبه‌های دینی به پژوهش نیاز داریم، تاکید کرد: بشر افق‌های جدید را کشف می‌کند و مجهولات و مسائل نوپیدایی دارد که دین وظیفه راهبری و پرتوافشانی بر این مسائل را دارد.
 
وی تصریح کرد: راه پاسخگویی قبلا از طریق وحی مستقیم بود اما امروز دسترسی مستقیم به امام معصوم علیه‌السلام مسدود شده و تنها یک راه داریم و آن، پژوهش است.
 
این استاد حوزه علمیه افزود: ما به عنوان حوزه علمیه و کسانی که دغدغه دین داریم، باید خود را آماده کنیم که در همه ساحت‌های مورد سؤال بشر جدید و انسان معاصر، پاسخ متناسب، به روز و قابل فهم به زبان روز تهیه کنیم.
 
مدنی به قدم‌های مناسب جامعه الزهرا (س)  اشاره کرد و یادآور شد: یکی از برنامه‌ها در عرصه توانمندسازی طلاب است تا شیوه‌های پژوهشی را به درستی دریافت کنند. دوره‌های تربیت محقق، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های متعدد بخشی از توانمندسازی است که در این مسیر برداشته شده است.
 
وی بخش دیگری از فعالیت‌های جامعه الزهرا (س) را در عرصه پژوهش، عرضه مناسب داخلی عنوان کرد و گفت: بانوان طلبه می‌توانند آثار و مقالات خود را در نشریات داخلی منتشر کنند. هم اکنون 16 نشریه داخلی در مدیریت جامعه الزهرا (س) منتشر می‌شود که به‌عنوان تریبون داخلی طلاب است و بانوان طلبه یافته‌ها و توانمندی‌های خود را در آنجا عرضه می‌کنند.
 

در بخش دیگری از این برنامه ریحانه حقانی معاون پژوهش جامعه‌الزهرا (س) با بیان اینکه فعالیت‌های جامعه‌الزهرا (س)  بر اساس سیاستگذاری‌های شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران و نیازسنجی‌ها و سیاست‌های عملیاتی و اجرایی آن انجام می‌شود، گفت: برخی برنامه‌های معاونت پژوهش جنبه ارتقایی و توان‌افزایی اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا (س) را دارند.
 
وی اضافه کرد: در طرح تربیت محقق، بانوان طلبه در یک فرایند علمی، روشی و محتوایی در اختیار یک استاد پژوهشگر قرار می‌گیرند و بر اساس نیازهای پژوهشی، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند که خروجی هر یک از گروه‌ها مقاله و یا کتاب است.
 
حقانی راه اندازی انجمن‌های علمی پژوهشی در جامعه‌الزهرا (س) را از جمله فعالیت‌های این معاونت برشمرد و گفت: در راستای توان افزایی طلاب، کارگاه‌های مهارتی- تخصصي و نشست‌هاي پژوهشي، کرسی‌های ترویجی و آزاداندیشی برگزار می‌شود، همچنین انجمن‌های علمی پژوهشی متناسب با رشته‌های تحصیلی جامعه‌الزهرا (س) تشکیل شده است و بانوان طلبه نیازهای علمی پژوهشی خود را احصا و پس از تصویب در کمیسیون‌های مربوطه، فعالیت‌های خود را با توجه به نیازسنجی‌ها آغاز می‌کنند.
 
معاون پژوهش جامعه‌الزهرا (س) در ادامه برگزاری همایش کتاب سال بانوان را مهم‌ترین اقدام جامعه‌الزهرا (س) در سال‌های اخیر عنوان کرد و یادآور شد: همایش کتاب سال بانوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جامعه‌الزهرا (س) است که از حیث روشی و محتوایی و گستره مخاطب قابل توجه است. برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌های داخلی و شرکت در همایش‌ها و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی در سال‌های اخیر از جمله برنامه‌های پژوهشی ما بوده است که بیش از 30 اثر به این همایش‌ها ارسال شده است.
 
وی حضور طلاب در جشنواره علامه حلی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته بانوان طلبه جامعه‌الزهرا (س) در عرصه استانی و کشوری آثار قابل توجه ارائه کردند و از نظر آماری در سطح استانی 20 اثر منتخب و در سطح کشوری سه اثر برگزیده مورد تجلیل قرار گرفت.
 
این مقام مسئول به آغاز فعالیت مجدد دانشنامه زن مسلمان در معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا (س)  اشاره کرد و افزود: این دانشنامه با رویکرد جدید و محوریت «تربیت محقق دانشنامه نگار» و با هدف استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی جامعه‌الزهرا (س) راه‌اندازی شده است.
 
حقانی انتشار 45 کتاب علمی پژوهشی در انتشارات جامعه‌الزهرا (س) را در دو سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: معاونت پژوهش، طرح‌های پژوهشی و چاپ کتاب را در دستور کار خود دارد و با وجود کمبود بودجه و مسائل مالی، تولیدات علمی فاخر و ارزشمندی را در سال‌های اخیر داشتیم. در سال گذشته، 26 جلد کتاب چاپ شده و 10 کتاب در دست چاپ داشتیم، امسال نیز 19 جلد کتاب منتشر شده و 7 کتاب در دست چاپ داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها