یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
شاخص‌های کتابخوانی سمنان رضایت‌بخش نیست

سرپرست فرمانداری سمنان در نشست ستاد جشنواره پایتخت کتاب در این شهرستان، با بیان اینکه جایگاه سمنان در شاخص‌های کتابخوانی رضایت‌بخش نیست، ضعف در مستندسازی و گزارش‌دهی نامناسب به مراجع بالادستی را ازدلایل این مسئله عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، نادر فخری سرپرست فرمانداری سمنان عصر شنبه 23 آذر در نشست ستاد جشنواره پایتخت کتاب در سالن جلسات فرمانداری سمنان با قدردانی از تلاش مدیران دستگاه‌های اجرایی عضو این ستاد، گفت: بی‌تردید تحقق هدف پایتخت کتاب ایران برای سمنان به‌عنوان یک اقدام بسیار ارزشمند فرهنگی با نگاه کارشناسی مدیران امکان‌پذیر خواهد بود.

وی استفاده از خرد جمعی مدیران همراه با بهره‌مندی از مشارکت بخش خصوصی را از مهمترین مولفه‌های اجرای این هدف دانست و ابراز امیدواری کرد: با حضور پررنگ و استفاده از تجربیات فعالان این حوزه هر چه زودتر شاهد تحقق این امر باشیم.

فخری شیوع کرونا و لزوم حفظ فاصله اجتماعی و خانه‌نشینی مردم را فرصتی مغتنم برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه کتاب و کتابخوانی دانست و بر ضرورت برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه به‌ویژه بیماران بستری در بیمارستان‌ها و همچنین مبتلایان به کرونا در ایام قرنطینه تاکید کرد.
 
وی بر ضرورت تعیین الویت به منظور تصمیم‌گیری مطلوب و ایجاد انگیزه در اعضای این ستاد تاکید و عنوان کرد: با وجود فرهنگ بالا و دانش‌پژوهی مردم دلیل رضایت‌بخش نبودن سرانه کتابخوانی در سمنان طی گزارش ارائه شده، ضعف در مستندسازی و گزارش‌دهی نامناسب به مراجع بالادستی است و ضرورت دارد با وجود فرهنگ غنی و اصیل مردم این شهرستان هر چه سریع‌تر در ترمیم این جایگاه تلاش شود.‌

سرپرست فرمانداری سمنان با تبریک هفته تحقیق و پژوهش وجود ۸۰۸ عضو هیات علمی در ۱۳ مرکز آموزش عالی شهرستان سمنان را به‌عنوان یک توان بسیار با ارزش برای اجرای طرح‌های پژوهشی در بخش‌های مختلف عنوان کرد و یادآور شد: باید از ظرفیت استادان و مفاخر شهرستان به‌منظور بهره‌برداری مناسب همراه با ریسک کمتر در تحقق اهداف و برنامه‌های شهرستان استفاده مطلوب کرد.

فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان گفت: با توجه به افکارسنجی صورت گرفته در سمنان مردم این شهرستان موضوع پایتختی کتاب را به‌عنوان یک هدف و مطالبه مد نظر قرار داده‌اند.

وی ظرفیت سمنان را از نظر فرهنگی و تاریخی واجد شرایط کسب این عنوان دانست و گفت: سمنان مردمی فرهنگی و اخلاق مدار دارد و توجه به مباحث فرهنگی به ویژه کتاب و کتابخوانی از مطالبات و اهداف مد نظر مردم این خطه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان هدف اصلی طرح پایتخت کتاب را ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه بیان کرد و افزود: طرح پایتخت کتاب مسابقه‌ای بین شهرها است و سمنان با توجه به بررسی‌های صورت گرفته قابلیت بالایی برای کسب این عنوان دارد.
 

وی با اشاره به انتصاب نادر فخری به عنوان سرپرست فرمانداری سمنان گزارشی اجمالی از اقدامات و فعالیت‌هایی که در این خضوص در سمنان صورت گرفته ارائه کرد و تصریح کرد: برای هماهنگی فعالیت‌ها، ستادی در فرمانداری به ریاست فرماندار تشکیل شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه دبیرخانه‌ای فعال و با محوریت یک تشکل مردم‌نهاد در این خصوص تشکیل شده است، گفت: با همت جوانان فعال در دبیرخانه و نیز مشارکت و همکاری گسترده دستگاه‌های مختلف فرهنگی ازجمله شهرداری سمنان ادارات کل آموزش و پرورش، کتابخانه‌های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نیز اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 20 طرح ابتکاری و خلاقانه طراحی و رونمایی شده است.

در این نشست همچنین، از سیدعباس دانایی فرماندار قبلی سمنان و سعید دهقانلو سرپرست سابق اداره‌کل کتابخانه‌های سمنان تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها