دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
تغییر اقلیم تهدیدی برای امنیت ملی

اگر مسأله تغییر اقلیم جزو مسائل پیش‌پاافتاده‌ای برایتان است، این گزارش را نخوانید. اما اگر درصدی هم فکر می‌کنید تغییرات اقلیمی یک خطر جدی در کمین انسان است، بهتر است کتاب «تغییرات اقلیمی؛ تهدیدی جدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی» را بخوانید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آب و هوا و تغییر آب و هوایی نقش مهمی را در شکل دادن به محیط‌ زیست، منابع طبیعی، ساختارهای زیربنایی، اقتصاد و دیگر جنبه‌های زندگی در تمام کشورهای جهان برعهده دارد. کتاب «تغییرات اقلیمی؛ تهدیدی جدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی» نوشته مژده قدوسی به بررسی فناوری‌های نوین در بحث خنثی کردن تغییرات اقلیمی پرداخته است.

 اگر جزو افرادی هستید که مسأله تغییر اقلیم عموما جزو مسائل پیش‌پاافتاده‌ای برایشان است، بهتر است این گزارش را نخوانید. اما اگر درصدی هم فکر می‌کنید زودتر از تمام تهدیداتی که امکان دارد زندگی بشر را مختل کند، این تغییرات اقلیمی است که یک خطر جدی در کمین انسان است. بهتر است کتاب «تغییرات اقلیمی؛ تهدیدی جدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی» را بخوانید.

از آنجایی که تغییرات آب و هوایی از بزرگ‌ترین چالش‌های عصر حاضر است که نتیجه اقدام و فعالیت‌های بازیگران مختلف ازجمله میلیاردها انسان، شرکت‌ها، دولت‌ها و موسسات بین‌المللی است، چارچوب حقوق بشر گزینه‌ای مهم و ارزشمندی برای رسیدگی به این چالش محسوب می‌شود. در حقیقت نویسنده در این اثر به این موضوع پرداخته که چارچوب حقوق بشر می‌تواند به سه روش نقش هدایت‌گری را ایفا کند.

این چارچوب‌ها می‌تواند نخست به تعیین اهداف سیاست‌های آب و هوایی کمک کند و دوم چارچوب حقوق بشر باید نسبت به شیوه‌ای که جامعه بین‌المللی به پرسش چگونه جهان باید مسئولیت مبارزه با تغییرات آب و هوایی را تقسیم کند، آگاهی‌رسانی کند و نهایتا اینکه مردم از این حق برخوردار هستند تا نسبت به سیاست‌های آب و هوایی که بر زندگیشان تأثیر عمیق می‌گذارند، آگاهی یابند.


 
مطالب این کتاب در پنج فصل تنظیم شده است؛ فصل نخست با عنوان «تغییرات آب و هوایی؛ علل و پیامدها» پس از بررسی مفهوم تغییرات آب و هوایی و عوامل موثر بر آن، نظریه‌های تغییرات آب و هوایی  و تأثیرات تغییرات آن بر روند زندگی بشر به عوامل تغییرات آب و هوایی اعم از عوامل طبیعی و عوامل انسانی پرداخته می‌شود. در فصل دوم با عنوان «صلح، امنیت انسانی و حقوق بشر»، موضوعاتی چون مبنا و محتوای صلح، تحول و توسعه مفهوم تهدید بر صلح تغییر نگرش به صلح و امنیت بین‌المللی رابطه تغییرات آب و هوایی از امنیت بین‌الملل تا امنیت انسانی و آثار تغییرات اقلیمی بر حقوق بشر بررسی می‌شوند.

در این رابطه چندی پیش گری لوئیس، هماهنگ‌کننده سازمان ملل در ایران در سمینار حکمرانی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا گفته بود: «در راستای افزایش امنیت انسانی، توجه به چند نکته اهمیت فراوانی دارد. افزایش آگاهی در مورد تغییرات اقلیم، استفاده از فناوری‌های متحول‌کننده‌، ارتقا و بهبود توانمندی‌ها برای رویارویی با پدیده‌های پیچیده، گسترش برنامه‌های همکاری‌های بین‌المللی و برنامه‌ریزی برای دهه‌های آینده نه فقط سال‌های آینده، ازجمله مسائلی هستند که با توجه به آن‌ها می‌توانیم امنیت انسانی در جهان را افزایش دهیم.»

همچنین هنگامه شیراوند در پژوهشی با عنوان «بررسی اثرات تغییر اقلیم بر امنیت ملی پایدار» معتقد است: «تغییرات آب و هوایی مستقیما باعث جنگ و نزاع نمی‌شود، اما می‌تواند بر بی‌ثباتی جهانی، گرسنگی، فقر و جنگ دامن بزند  و کمبود آب و غذا، بیماری‌های مسری، تنش‌ها درخصوص منابع و تعداد آوارگان بلایای طبیعی را تشدید می‌کنند – که تمامی این‌ها باری اضافی بر اقتصادها، جوامع و نهادهای سراسر دنیا تحمیل می‌کند. تغییرات آب و هوایی عاملی است که به تشدید تهدیدها می‌انجامد و همینطور می‌تواند به چالش‌هایی که اکنون با آن مواجه هستیم، از بیماری‌های مسری گرفته تا شورش‌ها – سرعت بخشد و چالش‌هایی برای آینده تولید کند. تغییر آب و هوا نه تنها یک معضل جهانی، بلکه همچنین تهدیدی برای امنیت داخلی همه کشورها به‌ویژه کشورهای در حال توسعه و مناطقی که آسیب‌پذیرتر بوده و برنامه‌های سازگاری و تطبیق و مقابله با شرایط یاد شده در آن‌ها ضعیف است، به‌حساب می‌آید.»

کتاب «تغییرات اقلیمی؛ تهدیدی جدید علیه صلح و امنیت بین‌المللی» در 200صفحه با شمارگان 2 هزار نسخه به قیمت 34 هزار تومان از سوی انتشارات آپریس راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها