شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
کتابفروشی‌های اصفهان در قرنطینه/ آخرین ضربه را محکم‌تر نزن!

حتی کتاب‌فروشی‌های بزرگ اصفهان هم که فروش آنلاین داشتند، به‌دلیل هزینه پیک، در دو هفته گذشته که قرنطینه سراسری اعلام شد، پایین آمدن حاشیه سود را تجربه کردند؛ به این ترتیب چنانچه وضعیت شهر دوباره به حال قرنطینه برگردد، آنها «ضربه آخر» را خواهند خورد، این بار خیلی «محکم‌تر»!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، کتاب‌فروشی در کنار کافه و رستوران‌ها یکی از مکان‌هایی هستند که به دلیل تجمع افراد و در صورت رعایت نکردن فاصله اجتماعی، مستعد انتقال بیماری کرونا هستند؛ به همین دلیل در شهری مانند اصفهان که از این نظر وضعیتش قرمز بود، کتابفروشی‌ها در دو هفته گذشته تعطیل شدند.

اما در این دو هفته بیشترین ضربه را آن دسته از کتاب‌فروشی‌ها متحمل شدند که سیستم آنلاین فروش، فروش تلفنی و سایتی برای فروش کتاب و یا اینستاگرام برای معرفی کتاب نداشتند.

کرکره این کتاب‌فروشی‌ها که عمدتاً در چهارباغ و پلازای روبروی هتل عباسی بودند، به‌کل پایین کشیده شد. با یک حساب سرانگشتی آنها با بسته بودن مغازه‌هایشان در این دو هفته، حدود 1400 جلد کتاب ضرر کردند؛ یعنی اگر روزانه 100 کتاب می‌فروختند، در هر یک از این دو هفته حدود 700 کتاب از کفِ آنها رفته است!

کتاب‌فروشی‌های بزرگی هم که فروش آنلاین داشتند، به‌دلیل هزینه پیک، پایین آمدن سود را تجربه کردند و درصورتی‌که وضعیت شهر دوباره به حال قرنطینه بازگردد، این برای آنها یعنی «ضربه آخر» بر پیکر نحیف‌شان!

وضعیت کتاب‌فروشی‌هایی که سیستم آنلاین داشتند کمی بهتر از بقیه بود اما آنها نیز رکود نسبی را تجربه کردند. در بازدید میدانی از یکی از این کتاب‌فروشی‌ها یک متصدی تلفن، یک مسئول بخش کتاب و پیک موتوری کار فروش آنلاین و تلفنی را انجام می‌دادند و سخت‌ترین قسمت ماجرا، سفارش لوازم‌التحریر و یا پاسخ دادن به مشتریانی بود که نام نویسنده و مترجم را به خاطر داشتند اما نام کتاب را نه! یا نام کتاب را می‌دانستند اما در انتخاب مترجم دچار شک بودند.


مسئول روابط عمومی یکی از این کتاب‌فروشی‌ها به خبرنگار ایبنا می‌گوید: باور کنید مردم ما کتاب خواندن را خیلی دوست دارند و تا امروز چندین تماس داشتم که خواهش می‌کنم برای چند لحظه هم که شده بگذارید بیایم و کتابی انتخاب کنم! که متاسفانه این، خلاف قوانین بود و ما اجازه چنین کاری را نداشتیم.

وی افزود: اگر قرنطینه ادامه پیدا کند، چرخه چاپ فروش کتاب مانند روزنامه به مشکل برمی‌خورد و باعث می‌شود کتاب‌های صوتی و یا کتاب‌های قاچاق دانلود شده در اینترنت روزبه‌روز پرطرفدارتر شوند. ما منتظریم که ببینیم از بودجه‌ای که برای جبران ضرر مشاغل در نظر گرفته شده است، نظری هم به کتاب‌فروشان انداخته خواهد شد یا باز هم این قشر جزو مشاغل آسیب‌پذیر خواهند ماند.

شهر کتاب دانشگاه علوم پزشکی نیز با تعطیلی دوهفته‌ای کرکره‌هایش را پایین کشید. در بازدیدی که از آن داشتیم، متصدی فروش به ما گفت: با اینکه قیمت‌های فروشگاه دانشگاه برای رفاه حال دانشجویان بسیار پایین‌تر از بقیه جاها و قیمت قبل است، حتی قبل از قرنطینه، دانشجو که آنلاین سر کلاس باشد و دانشگاه نیاید، فروش ما کم می‌شود و فقط کارمندهای دانشگاه که نوبتی سرکار هستند، از ما کتاب می‌خرند.

متصدی فروش یکی دیگر از کتاب‌فروشی‌های چهارباغ که به‌تازگی سیستم فروش آنلاین را راه‌اندازی کرده است، به ما می‌گوید: من بیست سال است کتاب‌فروشی دارم ولی تاکنون چنین وضع اسفناکی را تجربه نکرده بودم؛ ما حتی با سیستم تلفنی نیز طی سه روز تنها یک کتاب فروخته‌ایم و واقعا نمی‌دانم شرایط چطور می‌شود؟! امیدوارم قرنطینه تمام شود و مردم پروتکل‌ها را بیشتر رعایت کنند تا دیگر شاهد چنین آسیبی به کتاب‌فروشی‌ها نباشیم.

فروشگاه بزرگی مانند پردیس کتاب اصفهان نیز که در مرکز فروش سی‌. تی. سنتر واقع است، به دلیل دستور تعطیلی مغازه‌های این پاساژ، دو هفته تعطیلی کامل را تجربه کرد؛ رکودی که عمق آن تا شلوغ‌ترین کتاب‌فروشی‌های شهر نیز کشیده شد.

باید منتظر ماند و دید که آیا این وضعیت قرمز به پایان می‌رسد و این آخرین قرنطینه قبل از سال 1400 است یا بازهم با یک تعطیلی گسترده دیگر، کرکره کتاب و کتاب‌فروشی‌ها پایین کشیده می‌شود و رکود بازار کتاب را خواهد بلعید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها