دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
چگونگی اجرای طرح‌های مصوب پایتخت کتاب در سمنان بررسی شد

تهیه و تدوین 20 طرح در خصوص کسب عنوان پایتخت کتاب سمنان، چگونگی اجرایی کردن این طرح‌ها و نیز مجریان آن‌ها، در نشستی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در دبیرخانه پایتخت کتاب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، در این نشست که امروز دوشنبه 10 آذرماه برگزار شد، مسئول دبیرخانه پایتخت کتاب سمنان گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در یک هفته اخیر در این زمینه ارائه کرد و با اشاره به برگزاری دوره آموزشی کتاب و کتابخوانی با حضور کارشناسان فرهنگی دستگاه‌های اجرایی توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این دوره را بسیار مفید و لازم دانست.

رضا شمس‌خانی از پیشرفت برخی از طرح‌های پایتخت کتاب نیز خبر داد و گفت: روند اجرای طرح‌های مربوط به «نامک» و «دانوش» با سرعت قابل قبولی در حال پیشرفت است.

وی دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را نیز بسیار مناسب و موفق دانست و یادآورشد: در این نشست برای همکاری این اداره کل با طرح‌های پایتخت کتاب وعده های خوبی داده شد.

در ادامه عباس بابایی مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری سمنان به مناسبت‌ روزهای اخیر و نیز سیر تاریخی حوادث مرتبط با شخصیت‌های این ایام اشاره کرد و گفت: وقوع این حوادث ناشی از نبود مطالعه و آشنا نبودن مردم به شرایط آن دوران بوده است و توجه به کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه می‌تواند در آگاه‌سازی مردم بسیار مناسب و موثر باشد.

عباس بابایی برگزاری دوره آموزشی کتاب و کتابخوانی را اقدامی به‌هنگام و بسیار مناسب توصیف کرد و اظهار داشت: مشارکت دادن تشکل‌های مردم‌نهاد در اجرای طرح‌های مصوب پایتخت کتاب باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی همچنین گزارشی از اقدامات شهرداری سمنان در خصوص طرح‌های پایتخت کتاب که مسئولیت آنها با شهرداری است ارائه کرد.

ابوالفضل صادقی‌نژاد معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: تیم ستاد پایتخت کتاب افراد علاقه‌مند و دغدغه‌مندی هستند و دغدغه‌های آنان نیز بسیار ارزشمند است.

ابوالفضل صادقی‌نژاد هدف اصلی از طرح پایتخت کتاب و طرح‌هایی که در این زمینه تصویب شده است را توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه دانست.
 
وی سمنان را استانی پهناور و فرهیخته دانست و گفت: هرکدام از شهرهای این استان با حضور ادبا، علما و دانشگاهیان زینت یافته است و شهر سمنان نیز به عنوان شهر اخلاق نامیده می‌شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ادب اجتماعی را از ویژگی‌های اخلاقی بودن یک شهر دانست و تاکید کرد: ادب اجتماعی تابع سطح فرهنگ است و فرهنگ یک مرز و بوم باکتاب و میزان اقبال به کتاب توسط شهروندان تعیین می‌شود.

صادقی‌نژاد با بیان اینکه توجه به فضای مجازی و این بستر در طرح‌های پایتخت کتاب و کتابخوانی مورد تاکید قرار گرفته است گفت: استفاده از فضای مجازی امروز یک ضرورت است و اگر کرونا موجب این نیاز هم نمی‌شد ضرورت ایجاد می کرد که برای استفاده مخاطبان بیشتر و تاثیر‌‌گذاری طرح‌ها و برنامه‌های به سمت استفاده از فضای مجازی حرکت و از این فضا بیشتر بهره‌مند شویم.

فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان استفاده از مشارکت مردم در طرح‌های کتاب و کتابخوانی و به ویژه پایتخت کتاب را نیز از ضروریات دانست و اظهار داشت: هر کار و فعالیتی که به همت مردم عملیاتی شود نسبت به طرح‌هایی که توسط دستگاه‌های دولتی اجرایی شود نتایج بهتری خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان از دستگاه‌های مختلف به خصوص دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی استان سمنان خواست تا به مباحث کتاب و کتابخوانی توجه ویژه‌ای داشته باشند و اگر بخشی به عنوان کتاب ندارند یک مشاور و کارشناس را مامور پیگیری برنامه‌ها و مباحث مربوط به توسعه مطالعه و فرهنگ کتابخوانی در دستگاه خود کنند.

فلاح با اشاره به اینکه هر مصوبه و طرح مرتبط با پایتخت کتاب در حطیه فعالیت یک دستگاه فرهنگی عضو ستاد است گفت: اجرای این طرح‌ها بر عهده دستگاه‌های مرتبط است و باید در این خصوص تفاهم‌نامه‌هایی نیز منعقد شود.

وی بر ضرورت استفاده و کمک کرفتن از دفاتر شهری و روستایی استانداری سمنان برای مشارکت در برخی از طرح‌ها از جمله جام روستاهای کتابخوان تاکید کرد و افزود: در طرح جام روستاهای کتابخوان دهیاران نیز می‌توانند مشارکت وهمکاری خوبی با این طرح داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها