چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
تجلیل از فعالان ادبی حوزه دفاع مقدس در اردبیل

مراسم تجلیل از نویسندگان حوزه دفاع مقدس اردبیل به‌همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، روز گذشته مراسم تجلیل از نویسندگان حوزه دفاع مقدس اردبیل در سالن شهدای هنرمندان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان برگزار شد. به گفته یاسر محمدپور، معاون فرهنگی ارشاد اسلامی استان اردبیل، بیست و هشتمین هفته کتاب در حالی گذشت که به سبب وضعیت کرونایی حاکم، برنامه‌ها بخش بخش اجرا شد و تا این هفته ادامه یافت که به سبب تقارن آن با هفته بسیج، بنا شد با همکاری اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان در این جلسه به ادبیات و فعالان ادبی این حوزه پرداخته شود.
 
عبدالله بحرالعلومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اظهار کرد: برنامه را بر هفته ‌بسیج بنا نهادیم زیرا حاضران این جلسه در این عرصه قلم می‌زنند و از همین قشر محسوب می‌شوند؛ از سویی، مزیت ادبا و فضلا این است که مردمی هستند و بسیج هم همین فضیلت را دارد.
 
وی افزود: معمار کبیر انقلاب اسلامی هنرهای بسیاری داشته‌اند؛ یکی از آنها ابداع بسیج بوده است؛ چنان‌که همین امروز هم کمک به مردم از بزرگترین خدمات این قشر محترم است.
 
بحرالعلومی تصریح کرد: چارچوب‌ها ما را محدود نمی‌کنند و تلاش خواهیم کرد که لایق این قشر باشیم. چراکه انقلاب اسلامی ایران آن‌قدر که در زمینه فرهنگی تغییر ایجاد کرده، در زمینه‌های دیگر نبوده است. البته تأثیر استراتژیک منطقه‌ای بسیار بوده، اما تأثیر فرهنگی ما به‌سبب پتانسیل و پیشینه تاریخی - فرهنگی بسیار بیشتر بوده است و هنوز قانع نیستیم.
 
وی گفت: حضور و آمار رزمندگان اردبیلی از وزنه‌های جنگ بوده و امید که با جهد و تلاش بتوانیم ادای دینی در برابر مقام آنها داشته باشیم؛ این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر به همنشینی و هم‌افزایی که امید است در این زمینه فرصت مفصلی در پیش داشته باشیم.
 
علی واحد، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل نیز اظهار کرد: بیشتر عمرم را در حوزه دفاع مقدس گذرانده‌ام و همچنان برای زنده ماندن یاد شهدا کار می‌کنم.
 
وی با تأکید بر جذب نوقلمان و هنرمندان جوان ادامه داد: زمانی بود که دنبال طراح و نویسنده می‌گشتیم تعداد، بسیار معدود و محدود بود، اما امروز طراحان و نویسندگان داوطلبانه وارد این کار می‌شوند؛ چنان‌که در بازسازی عملیات خرمشهر به‌ناگاه دیدیم ۹۹ درصد هنرمندان شرکت‌کننده در اجرای طرح، اردبیلی هستند.
 
واحد ابراز امیدواری کرد فرصتی پیش آید تا در «خیمه‌گاه شهدا» ضمن تجلیل از همه نویسندگان حوزه ادبیات دفاع مقدس، «گفت‌وگوهای تخصصی در این باب صورت گیرد و طرحی نو درافتد».
 
وی تأکید کرد: ظرفیت انسانی اردبیل در حوزه دفاع بالاست؛ فقط باید کمک کنیم گمنامان شناسایی شوند و از آنها نیز اسم ببریم. در بین این نویسندگان و هنرمندان کم نیستند کسانی که بی‌هیچ چشمداشت مادی، سال‌ها در این حوزه کار کرده‌اند؛ در مقابل، در برخی موارد اتفاق افتاده که شهدا را ارج می‌نهیم اما راه شهدا را پیش نمی‌گیریم و به اعتقاد من باید کاری کرد که از مسیر منحرف نشویم.
 
 
حاتم رسولی، مسئول ادبیات و انتشارات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل، نیز تصریح کرد: استان اردبیل از سردمداران حوزه دفاع مقدس است و در زمینه ادبیات دفاع، کتاب‌های ارزشمندی را به‌همت نویسندگان تولید و عرضه کرده است.
 
وی اضافه کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل در سال گذشته ۵۳ کتاب در زمینه شعر، داستان و خاطره با موضوع دفاع مقدس تولید کرده است که در نوع خود برجسته و قابل اتکاست.
 
رسولی به معرفی افراد حاضر در جلسه پرداخت و گفت: «شاهد مجتهدزاده» فیلمنامه‌نویس، داستان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، کارگردان، بازیگر و گریمور بوده و سال‌ها در تولید آثاری در حوزه دفاع دست داشته است. «سیدسعید اطهرنیاری» شاعر و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس نیز حدود ۲۰- ۳۰ کتاب در این حوزه دارد. «لیلا نظری» از نویسندگان ملی حوزه دفاع محسوب می‌شود و این روزها کتاب «حاجی جلال» را در دست دارد. «فرانک انصاری» داستان‌نویس و فعال در حوزه نقد و آموزش داستان است. «توران قربانی» داستان‌نویس، شاعر و بازیگر که کتاب دوزبانه ترکی- فارسی «قهرمان ننه» از آثار جدید اوست و در آن خاطره‌ای را با ترفندهای داستانی تلفیق کرده است. «سیده صغری جوادی» روزنامه‌نگار و نویسنده که چند کتاب درباره شهدای محرم و تعدادی از آزادگان دارد. «حسین‌پور» داستان‌نویس و فعال رسانه‌ای که کتاب شهدای شمالغرب از کارهای با ارزش اوست. «اعظم شریف» داستان‌نویس و پژوهشگر که پژوهشی را در خصوص شهید سلیمانی و تفکر داعشی (از خوارج تا داعش) در دست دارد. «مهدی محمدی» فعال رسانه و متخصص در حوزه خاطره که کتاب «کانال پنجم» اثر جدید او به شمار می‌آید.

هنوز خاطرات ناگفته بسیاری روی زمین مانده است
در ادامه جلسه، برخی نویسندگان حاضر، به طرح برخی کاستی‌ها در حوزه ادبیات حوزه دفاع مقدس پرداختند؛ ازجمله اینکه «شاهد مجتهدزاده» اظهار کرد: رزمندگان اردبیلی در بسیاری از گردان‌ها و گروه‌های ارتشی و نظامی زمان جنگ حاضر بودند و حماسه آفریدند، اما چنانکه شایسته و بایسته آنان باشد، به آنها پرداخته نشده و هنوز خاطرات ناگفته بسیاری روی زمین مانده است.
 
وی افزود: هنوز افراد بسیاری ناشناس هستند؛ شهدایی داریم که حتی در مناطق خود گمنام‌اند. بارها در نیروی دریایی و نیروی هوایی ارتش پیگیر بوده‌ام؛ کسانی که خانواده آنان دستی به قلم داشته‌اند، خاطره‌ای از آنها به‌جای مانده است، اما آنها که چنین قابلیتی در اطرافیان خود نداشته‌اند، همچنان گمنام هستند.
 
مجتهدزاده تصریح کرد: برخی خانواده‌ها در جنگ و با جنگ زیسته‌اند و این سبک زندگی همچنان ادامه دارد، از این رو به اعتقاد من نیازمند خاطره‌نویسی تخصصی‌تری با توان مضاعف هستیم؛ البته پتانسیل موجود است و اگر ابزار و امکانات باشد، دوستان پای کار خواهند بود.
 
«توران قربانی صادق» نیز بیان کرد: لازم است نویسندگان جوان حیطه دفاع مقدس حمایت ویژه‌ای داشته باشند؛ از جمله اینکه از آموزش اساتید خاطره‌نگاری استان، منطقه و در صورت امکان، مرکز، بهره‌مند شوند و به لحاظ آموزشی، کار بیشتری روی این قضیه انجام گیرد.
 

«سیدسعید اطهرنیاری» نیز در سخنانی در این نشست گفت: در سال ۵۹، با آغاز جنگ تحمیلی، جوانان ۱۳- ۱۵ ساله عازم جبهه‌های جنگ شدند. از 3هزار و 400 شهید اردبیلی، 2هزار و 800 شهید، جوانان 12-28 ساله بوده‌اند. بر اساس منویات مقام معظم رهبری، امروز نیز اگر قرار است جوانان دهه ۸۰ امتحان بدهند، حتماً در صحنه حاضر خواهند شد تا از ارزش‌های انقلاب دفاع کنند؛ فقط اسلحه عوض شده است.
 
وی اضافه کرد: شکوفایی در گرو پاسداشت ارزش‌ها اتفاق می‌افتد کما اینکه در جریان دفاع هشت ساله با دنیا روبه‌رو بودیم و امروز هم در جنگ فضای مسموم مجازی. هنوز می‌شود دفاع کرد و هنوز هم می‌شود روی جوانان حساب باز کرد.

بنا به این گزارش در پایان جلسه که با محدودیت بسیار حضور قلمداران و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی روی داد، از فعالان ادبی حوزه دفاع مقدس اردبیل تجلیل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها