شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۱
بازار صنف کتاب و نوشت‌افزار زنجان؛ خرید به دلار، فروش به ریال!

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزارفروشان زنجان با اشاره به ضرر و زیان اعضای این اتحادیه در ایام کرونا، گفت: واحدهای فعال در این صنف به دلار خرید می‌کنند، اما به ریال می‌فروشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، قبل‌ترها به‌خصوص در ماه‌های منتهی به آغاز سال تحصیلی، نوشت‌افزارفروش‌ها و کتاب‌فروشی‌ها دورانی طلایی برای فروش داشتند و شاید بتوان گفت، یک سال درآمدشان در همین ایام تأمین می‌شد.

اما از سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش در نیم‌‌سال دوم تحصیلی 98 - 99 از یک سو و افزایش قیمت‌ها بازار لوازم‌التحریر، بازار این صنف کساد شد.

سلب امتیاز فروش کتب درسی از کتابفروشی‌ها نیز از دیگر مسائلی بود که موجب شد، اصناف فعال در این حوزه بیش از پیش متضرر شوند.

افزایش قیمت‌ها هم در این بازار فروشندگان را به چالش کشیده و به اصطلاح به دلار خرید می‌کنند اما به ریال هم نمی‌توانند فروش کنند.

در زنجان و با توجه به وخامت اوضاع کتابفروشی‌ها و نوشت‌افزارفروشی‌ها، چند واحد مجبور به تعطیلی شدند و شغل خود را تغییر دادند.

با وجود این اتفاقات تلخ که برای کتابفروشی‌ها رخ داد، تعطیلی دو هفته‌ای اخیر نیز ضرر بسیاری به فعالات این صنف وارد کرده است.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزار فروشان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با انتقاد از عدم حمایت از فعالان این صنف گفت: کاسبی این صنف کاملا کساد است و در سال جاری وضعیت اصلا راضی‌کننده نبوده است.

«فریدون رستمخانی» با بیان اینکه در 9 ماه گذشته فروش فعالان این صنف شاید بیشتر از 50 درصد کاهش یافته است، اضافه کرد: متاسفانه در این مدت هیچ حمایتی هم از سوی دولت صورت نگرفته است.

وی با انتقاد از تعطیلی دو هفته‌ای صنف کتاب و نوشت‌افزارفروشان، گفت: نوع فعالیت این اصناف طوری نیست که خطری برای انتشار ویروس داشته باشد و این موضوع که در نامه به سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف نیز مطرح شد، اما متاسفانه نتیجه‌ای نداشت.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزارفروشان زنجان افزود: وقتی آموزش تعطیل نیست، پس صنفی که در این حوزه فعالیت دارد نیز نباید تعطیل باشد.

وی با اشاره به اینکه به‌خاطر عدم حمایت از صنف کتابفروشان یکی از اعضای این اتحادیه در زنجان، واحد خود را تبدیل به سوپرمارکتی کرده است، گفت: با توجه به نوسانات قیمت کاغذ و مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد، فعالیت یک سوپرمارکت پرسودتر از کتاب و نوشت‌افزارفروشی است.

رستمخانی با بیان اینکه برخلاف وعده‌های داده شده تسهیلات قابل قبولی هم به این صنف پرداخت نشده است، اضافه کرد: میزان تسهیلات فقط 6 میلیون تومان است که همین را هم اعضای اتحادیه به‌خاطر سخت‌گیری‌ها دریافت نکردند.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر اینکه برخلاف گفته مسئولان، تسهیلات تنفس سه ماهه ندارد و از همان ماه اول بازپرداخت آن آغاز می‌شود.

رئیس اتحادیه کتاب و نوشت‌افزارفروشان زنجان با بیان اینکه یکی دیگر از دلایلی که موجب ضرر و زیان این صنف شده است، گرانی کالاها است، افزود: کالاهایی که این اصناف می‌فروشند، با افزایش ارزش دلار، گران‌تر می‌شود. ازسوی دیگر با توجه به اینکه نوشت‌افزار جزو اقلام اساسی نیست، خرید آن از سوی مردم بسیار کاهش یافته است.

رستمخانی با درخواست از مسئولان در پیگیری بیشتر مشکلات این صنف، گفت: کتاب و نوشت‌افزارفروشی جزو مشاغل کم‌درآمد است و اغلب فعالان این صنف با عشق و علاقه کار می‌کنند، اما عدم حمایت و چک‌های برگشتی موجب دلسردی آنها می‌شود.

سعید احمدی یکی از فروشندگان نوشت‌افزار در زنجان نیز گفت: در 9 ماهه گذشته هیچ اقدامی از سوی مسئولان در زمینه پرداخت تسهیلات و یا سایر فاکتورهای حمایتی صورت نگرفته است.

این فعال فرهنگی با اشاره به افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازار کتاب و نوشت‌افزار فروشی افزود: امروز واحدهای فعال این اتحادیه به دلار خرید می‌کنند اما فروش آنها به ریال هم نمی‌رسد، چراکه میزان مشتری بیشتر از 60 درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در پاسخ به اعتراض فعالان صنف کتاب و نوشت‌افزار فروشان گفت: گروه‌بندی مشاغلی که مجاز به فعالیت در استان‌ها هستند از سوی ستاد مرکزی تعیین شده و استان در آن دخیل نیست.

ناصر فغفوری با بیان اینکه در گروه‌بندی تعیین شده فقط مشاغلی که با ارزاق عمومی و خدمات مرتبط هستند مجاز به فعالیت می‌باشند، افزود: استان نمی‌تواند به خاطر مشاغل خاص گروه‌بندی را تغییر دهد.

وی با اشاره به اینکه در پایان دو هفته اعلامی طبق عملکرد استان‌ها محدودیت‌ها به شیوه جدیدی اعمال خواهد شد، تصریح کرد: تلاش سازمان صمت و اتاق اصناف نیز جلوگیری از ضرر واحدهای صنفی است، اما زنجیره کرونا هم باید قطع شود.

رئیس سازمان صمت استان زنجان افزود: قبول داریم که قرار گرفتن در شرایط تحریمی و اوضاع نامطلوب اقتصادی فشار سنگینی بر فعالان بازار و صنوف وارد می‌کند اما به جهت لزوم جلوگیری از رشد سریع ویروس کرونا لازم است که تمامی دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا اجرایی شود.

فغفوری با بیان اینکه این تعطیلی فشارهای اقتصادی صنوف را تشدید می‌کند اما مطمئناً با رعایت دقیق این بخشنامه از سوی صنوف تضمینی را برای سپری کردن روزهای نسبتا آرام در زمستان به دست خواهیم آورد، افزود: از طرفی حفظ سلامت جامعه مهمترین مولفه فعالیت اجتماعی و اقتصادی است و همه ما در هر جایگاه و فعالیتی ملزم به حرکت در مسیر تداوم آن هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها