دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
شعر نوجوان باید از جنس حرکت و پویایی باشد

فرزانه آقاپور، مدرس و عضو هئیت علمی دانشگاه گفت: شعر نوجوان نیز باید از جنس حرکت و پویایی باشد و آنها را به حرکت و پویایی سوق دهد و دارای تخیلی سرشار از جنس نوجوان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، نشست معرفی و بررسی آثار افسانه شعبان‌نژاد با حضور کتابداران، اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی و علاقه‌مندان به آثار این شاعر و نویسنده حوزه کودک و نوجوان، به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی با اجرای زکیه لطفی، کارشناس فرهنگی این اداره‌کل بر بستر فضای مجازی برگزار شد.

افسانه شعبان‌نژاد در اردیبهشت 1342 در شهداد کرمان متولد شد. او دارای مدرک کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی و کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی و دکتری هنر  است. این نویسنده فعالیت خود را در حوزه کودک و نوجوان از سال 1360 آغاز کرده است. سردبیری مجلات رشد نوآموز و رشد دانش‌آموز، عضویت در شورای شعر کیهان بچه‌ها، عضویت در شورای شعر و موسیقی و شورای نمایشنامه‌نویسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از مسئولیت‌های قبلی و فعلی افسانه شعبان‌نژاد به شمار می‌رود.

در ادامه، شعر زیر توسط ستایش سپهری، عضو کودک کتابخانه مرکزی ارومیه قرائت شد:
باران
می‌زند آهسته باران
تق و تق بر روی شیشه
می‌نشیند روی خانه
باز هم مثل همیشه
من کنار شیشه هستم
می‌زند باران صدایم
می‌نشیند توی ایوان
شعر می‌خواند برایم
شعرهایش خوب و زیبا
مثل لالایی مادر
می‌نویسم شعر او را
با مدادم توی دفتر
 

سپس، فرزانه آقاپور، مدرس و عضو هئیت علمی دانشگاه ویژگی‌های شعر کودک و نوجوان را تشریح کرد و گفت: روانی و سادگی، بازی‌گونگی، پویایی و حرکت، زاویه دید کودکانه، پرهیز از شکسته‌نویسی، هم‌حسی با طبیعت، بهره‌گیری از طنز و خنده، ... از ویژگی‌های شعر کودک است.

آقاپور اظهار کرد: نوجوانان دغدغه‌های فردی و اجتماعی متفاوتی با کودکان دارند. نوجوان نیاز به امید و حرکت دارد و شعر نوجوان نیز باید از جنس حرکت و پویایی باشد و آنها را به حرکت و پویایی سوق دهد و دارای تخیلی سرشار از جنس نوجوان باشد.

وی در ادامه ویژگی‌های آثار افسانه شعبان‌نژاد را توصیف کرد و گفت: افسانه شعبان‌نژاد آثار متعدد و متنوعی دارد و تاکنون 400 عنوان اثر در حوزه شعر، داستان، ترجمه و بازنویسی برای کودکان و نوجوانان از وی منتشر شده است. 


آقاپور اظهار کرد: شاعر از امکان‌های متفاوتی در آثارش استفاده کرده است؛ از شعرهای عامیانه و متل‌ها استفاده کرده است و این اشعار برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب است و آنها را با فرهنگ شفاهی خودشان آشنا می‌کند. از دیگر ویژگی‌های ممتاز شعر شعبان‌نژاد بازی‌گونگی و استفاده از تکنیک آشنایی‌زدایی است. کتاب «نی نی ها و اجی مجی» از نمونه‌های موفق استفاده از این تکنیک هست.

آقاپور بیان کرد: جان‌بخشی و تشبیه متداول‌ترین ابراز کار شاعر است. تشبیه‌ها اغلب تکراری هستند و شاعر در جان‌بخشی و هم‌حسی با محیط اطراف به‌ویژه در شعرهای حوزه خردسال خود، موفق عمل است.

وی ادامه  داد: جمله‌های بی‌کارکرد و سست، لغزش‌های وزن و قافیه، ضعف پیرنگ، ایدئولوژی مردسالارانه در برخی آثار شاعر به چشم می‌خورد.

شعرخوانی اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌ها، پرسش و پاسخ کتابداران پیرامون آثار افسانه شعبان‌نژاد و گفتگوی صمیمی اعضای کودک و نوجوان با نویسنده، بخش‌هایی از این نشست بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها