یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
برگزیدگان عرصه کتاب و کتابخوانی در قزوین تجلیل شدند

آئین تجلیل از برگزیدگان عرصه کتاب و کتابخوانی در قزوین به‌مناسبت هفته کتاب با معرفی نفرات برتر جشنواره‌های کتابخوانی سال 99 استان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قزوین، آئین تجلیل از برگزیدگان حوزه کتاب و کتابخوانی به مناسبت هفته کتاب و با حضور فاطمه محمد بیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین، صدیقه ربیعی مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری قزوین، محمد رستمی معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و حضور مجازی اصغر گودرزی مدیرکل مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی و جمعی از کتاب‌دوستان و مسئولین استان برگزار شد.

فاطمه محمد بیگی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: اگرچه نیاز است تا همه سال به صورت ویژه به فعالیت‌های کتاب و کتابخوانی بپردازیم ولی هفته کتاب و کتابخوانی فرصت مناسبی است تا به صورت ویژه به اهمیت این حوزه و فعالیت‌های ترویجی  بپردزایم.

وی بیان کرد: اهمیت کتاب به عنوان اثرگذارترین فعالیت فرهنگی کشور آن قدر بالاست که مقام معظم رهبری یکی از پر خسارت ترین تنبلی‌ها را تنبلی در خواندن کتاب عنوان کردند و از این رو توصیه کردند تا در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از هیچ تلاشی فروگذار نشود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه یک مسئله چند وجهی است که شامل سطوح خرد و کلان است که از این رو کتابخانه‌های عمومی به عنوان یکی از مراکز تسهیل کننده در این حوزه نقشی اثرگذار در ترویج کتابخوانی در سطوح خرد و کلان ایفا میکنند.

محمد بیگی افزود: امروز همه دنیا به این باور رسیده است که کتابخوانی امری اکتسابی است و برای نهادینه کردن آن در بین اعضای جامعه باید از سنین کودکی با آموزش غیر مستقیم و حمایت از عادت مطالعه بهره گیری کرد.

وی افزود: در پی شرایط ایجاد شده با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی نهاد کتابخانه‌های عمومی برای مدتی به دستور ستاد پیشگیری از شیوع بیماری کرونا اجازه ندادیم فعالیت‌های ترویجی متوقف شود و در مسیر خدمت رسانی به مخاطبین زنجیره خدمات ما قطع نشد بلکه از ارتباط فیزیکی به ارتباط در فضای مجازی تغییر مسیر اتفاق افتاد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین گفت: در این ایام بیش از 15 هزار کلیپ آموزشی، ترویجی و قصه گویی تولید و در بستر فضای مجازی به مخاطبین ارائه شد.

محمدبیگی افزود: همچنین در یکسال گذشته بیش از 10 هزار خبر از نهاد کتابخانه‌های عمومی با هدف آشنایی با فعالیت‌های ترویجی کتابخانه‌ها در رسانه‌های مختلف به انتشار رسید که بخش قابل توجهی از این اخبار مرتبط با پیگیری پروژه‌های نیمه تمام استان قزوین بود که با همین پیگیری و هماهنگی‌های به عمل آمده امیدواریم تا پایان امسال تعدادی از این پروژه‌ها به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: در این مدت همکاران بنده در تلاش بودند تا ارتباط خود را با کاربران و مخاطبین کتابخانه‌ها حفظ کردند  و با حمایت‌های انجام شده توانستیم خدمات خود را به صورت ویژه به مردم ارائه کنیم که  نیاز است تا از مسئولین استانی به ویژه استاندار محترم قزوین نیز به دلیل همراهی با اداره کل کتابخانه‌های تشکر کنیم.
 
 

 
کرونا، خلاقیت و نوآوری در فعالیت‌های ترویجی حوزه کتاب را رونق بخشید
اصغر گودرزی مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در بخش دیگری از این مراسم به‌صورت مجازی در جلسه مشارکت پیدا کرد و گفت: شیوع بیماری کرونا توانست همه ابعاد زندگی را در تمام دنیا تحت تاثیر قرار دهد که کتابخانه‌های عمومی نیز از این قاعده مستثنی نماند و در مرحله نخست با تعطیلی موقتی و پس از آن با تغییر نوع فعالیت مواجه بودیم که موجب شد تا بخشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی در این نهاد به فضای مجازی منتقل شد.

وی بیان کرد: با توجه به پیش بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد باید برای زندگی با این وضعیت همخوانی پیدا کنیم چرا که تا مدت زمانی طولانی در گیر این پاندمی جهانی خواهیم بود و از این رو توسعه فعالیت‌های مجازی بسیار اثربخش خواهد بود چرا که با شرایط ایجاد شده امروز خدمات فرهنگی ما در نهاد کتابخانه‌ها محدودیت‌های فیزیکی را از میان برداشته است و توانسته خدمات را در تمامی ساعات شبانه روز در اختیار علاقمندان قرار دهد.

مدیرکل  توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: در این زمان خلاقیت و ایده‌های نوی همکاران ما در نهادهای کتابخانه‌ها پرورش پیدا کرد که طرح 30 ثانیه با کتاب، طرح سایت کتاب، شکوفایی واژه‌ها، قاصدک‌های کاغذی  و هزاران برنامه دیگر خلاقیت و همراهی همکاران ما در استان‌های مختلف بوده است.

گودرزی عنوان کرد: برپایی موکب مجازی در شهرستان تاکستان قزوین نیز از اقدامات برجسته ای بود که در این مدت مورد توجه مردم قرار گرفت و توانست رضایتمندی کتابدوستان را به همراه داشته باشد و شاید برای نخستین بار شاهد حضور نویسندگان، مسئولین و ناشران برجسته در جلسات نقد کتاب و کتابخوانی در روستاها و مناطق دور افتاده بودیم .

وی افزود: شبکه مجازی کتابداران که توسط همکاران ما در نهاد کتابخانه‌ها جهت تامین محتوا شکل گرفت توانست آموزش مجازی را برای کتابداران ارائه کند و به نظر می‌رسد با علاقمندی کتابداران و فعالین این حوزه توانست کارکردهای خوبی نیز داشته باشد.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشاکرت نهاد کتابخانه‌های عمومی خاطرنشان کرد: راه اندازی پیج کتاب و  راه اندازی میز مرجع مجازی از خدمات فرهنگی مجازی برجسته در کتابخانه‌های عمومی استان قزوین است که جای تشکر دارد و خوشحالیم که استان قزوین در این حوزه عملکرد خوبی از خود به یادگار گذاشته است.

گودرزی گفت: خواهش و درخواست ما این است که اجازه ندهیم شیوع بیماری کرونا خدمات و تلاش‌های انجام شده برای ترویج کتابخوانی را از بین ببرد و امیدواریم به سلامت بتوانیم از این دوران عبور کنیم، اگرچه که معقتدیم هنوز هم به پختگی کامل در ارائه خدمات مجازی نرسیده ایم و همچنان برای رشد در این مسیر نیازمند یادگیری و مشارکت جمعی هستیم.

وی افزود: بخشی از مشکلات سازمانی نظیر اعتبارات و مشکلات معیشتی کتابداران به صورت ویژه از مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است که امیدواریم با همراهی نمایندگان محترم مجلس شاهد تغییرات خوبی در این حوزه باشیم.

کتابخوانی مسیر تعالی در محیط خانواده است
صدیقه ربیعی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در بخش دیگری از این آئین تجلیل با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی اظهار داشت: با وجود این که شیوع بیماری کرونا بخش قابل توجهی ازابعاد زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد شاهد این هستیم که خدمات در نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قزوین افت کیفیت نداشت و نشان از عزم و تلاش جدی در استان قزوین برای بهبود حوزه کتاب و کتابخوانی است.

وی گفت: کتابخوانی و مطالعه در کنار تمدن غنی ما در کشور ریشه در دین و مذهب ما نیز دارد و کتاب قرآن به عنوان ارزشمندترین دارایی ما برای توجه به اهمیت این حوزه در اختیار ما قرار گرفته است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین افزود: قزوین با قدمت تاریخی و پیشینه فرهنگی غنی خودمورد انتظار است که در حوزه کتاب و کتابخوانی جایگاه ویژه ای در کشور داشته باشد که باید برای تحقق این مسئله تلاشی همگانی صورت گیرد.

ربیعی گفت: رسیدن به خانواده متعالی با رشد و تفکر اتفاق می‌افتد و جز از مسیر کتاب و کتابخوانی نمیتوان به این امر مهم دست یافت.

هزینه فعالیت‌های ترویجی از خسارات آسیب‌های اجتماعی در آینده جلوگیری می‌کند
مریم بیدخام مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین نیز به صورت مجازی در این نشست حضور پیدا کرد، وی اظهار داشت: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی توجه به آمار کتابخوانی است و اگر میخواهیم توسعه یافتگی را در کشور در حوزه فرهنگی ایجاد کنیم با روش‌های ترقیبی و جذاب کتاب را در دسترس مردم قرار دهیم تا همه افراد در همه گروه‌های سنتی بتوانند شیرینی مطالعه را درک کنند.

وی گفت: اگر امروز اعتبارات خود را در حوزه کتاب و کتابخوانی هزینه نکنیم باید چندین برابر این اعتبار را در آینده نزدیک برای درمان و کنترل آسیب‌های اجتماعی هزینه کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین خوشبختانه مسئولین استان قزوین در کنار نهاد کتابخانه‌های عمومی ایستاده اند و با موافقت‌های انجام شده امسال چندین پروژه در نظر گرفته شده است که امیدواریم با موفقیت اجرایی شود.

در پایان این نشست مجازی از  جبار عرب محمدی پیشکسوت برتر در حوزه کتاب و کتابخوانی از شهرستان تاکستان، فرمان حسین نژاد خدمتگزار برتر از کتابخانه دانش شهرستان البرز، حمید درزی رامندی کتابدار برتر در حوزه فعالیت‌های شاخص در کتابخانه آیت الله مدنی شهرستان بوئین زهرا، مژگان آقا احمدی کتابدار برتر در حوزه فضای مجازی از کتابخانه امام محمد باقر (ع) شهرستان آبیک، فرزانه عمویی کتابدار برتر در حوزه فعالیت‌های ترویجی از کتابخانه شهید بهشتی شهرستان تاکستان، عباس خاکباز کتابدار برتر در حوزه فعالیت تروجی از کتابخانه باقرالعلوم (ع) شهرستان بوئین زهرا، معصومه فاضلی کتابخوان برتر بزرگسال از کتابخانه دبیر سیاقی شهرستان البرز، ناهید سادات حیاتی برگزیده دهمین دوره جشنوراه رضوی در بخش پویش بزرگسال، رمضان حیدری از شهرستان آبیک، مهناز رحمانی از شهرستان تاکستان و صفر امینی در بخش خانوادگی دهمین دوره جشنواره رضوی ، حیدر علی قموشی  و محمد حسن زاده از شهرستان قزوین، پریسا جعفری از شهرستان البرز در بخش چهار گزینه ای دهمین دوره جشنواره رضوی،  زکیه مهر علیان و ثریا یوسفی منفرد از شهرستان تاکستان،  و ستایش توکلی از شهرستان قزوین برگزیده پویش شور و شعور حسینی تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها