شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
پاییزه کتاب تا حوالی 20 میلیارد پیش رفت/ صدر جدول پرفروش‌ها برای کتاب‌فروشی قم

با رسیدن به آخرین روز از برگزاری پانزدهمین دوره طرح‌های فصلی(پاییزه کتاب99) آمارها نشان می‌دهد که فروش طرح به عدد 19 میلیارد و 813 میلیون تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، طرح پاییزه کتاب99، پانزدهمین دوره طرح‌های فصلی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ مجری‌گری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از شنبه 24 آبان‌ماه؛ مصادف با روز کتاب و شروع بیست‌وهشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و در شرایط شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های کرونایی برای حمایت از کتاب‌فروشی‌ها به‌عنوان آخرین حلقه صنعت نشر آغاز شد و تا 30 آبان‌ماه به‌مدت هفت روز در کتاب‌فروشی‌های عضو طرح ادامه داشت.
 
بر اساس آمارهای ثبت شده در پایگاه پاییزه کتاب 99، در هفتمین روز این طرح (تا صبح شنبه 1 آذرماه) با مشارکت 847 کتاب‌فروشی در سراسر کشور، 458 هزار و 833 جلد کتاب در قالب طرح فروخته شده‌ که مبلغ کل این کتاب‌ها بیشتر از 19 میلیارد و 813 میلیون تومان بوده‌است.
 
آمارهای جزئی‌تر، نشان می‌دهد که استان تهران در هفتمین روز متوالی از برگزاری طرح پاییزه کتاب 99 همچنان به لحاظ میزان فروش و تعداد کتاب‌های فروخته شده، با فروش 70548 جلد کتاب با بهای بیش از سه میلیارد و 310 میلیون تومان، پیشتاز استان‌های کشور در این طرح بود.
 
در استان تهران، مجموعا 133 کتاب‌فروشی در پاییزه 99 مشارکت دارند که 121 کتاب‌فروشی در شهر تهران و 12 کتاب‌فروشی از سایر شهرهای استان در طرح فعال‌اند.
 
خراسان رضوی، اصفهان، قم، فارس، گیلان، خوزستان، آذربایجان شرقی، مازندران و مرکزی مقام‌های دوم تا دهم پرفروش‌ترین استان‌ها از نظر تعداد فروش را به خود اختصاص داده‌اند و جایگاه ثابت خود را حفظ کرده‌اند. همچنین در نمودار پرفروش‌ترین استان‌ها به‌لحاظ مبلغ فروش، استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، قم، فارس، کردستان، آذربایجان شرقی، گیلان، خوزستان و مازندران جایگاه دوم تا دهم را از آن خود کرده‌اند.
 
در آخرین روز از برگزاری طرح، شاهد رقابت قابل توجهی میان استان‌ها به‌لحاظ پرفروش‌ترین کتاب‌فروشی‌ها بر اساس تعداد کتاب و پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس تعداد کتاب بودیم که با جابه‌جا شدن رتبه‌ها و برهم‌زدن معادلات نموداری همراه بود.
 
دنیای کتاب قم، پاتوق کتاب شهرکرد، کتاب فرازمند رشت، نشر ثالث تهران، پاتوق کتاب شیراز، شهر کتاب مشهد، کتاب آبان مشهد، ماه‌پیشونی تهران، پاتوق کتاب اراکرو فروشگاه بوکتاب بندرعباس رتبه‌های یکم تا دهم پرفروش‌ها به‌لحاظ تعداد کتاب‌های فروخته شده را به خود اختصاص داده‌اند.
 
در انتهای جدول پاییزه کتاب، استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان که تنها با چهار کتاب‌فروشی؛ در طرح پاییزه شرکت کرده‌، کمترین میزان فروش را از آن خود کرده‌اند و استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و زنجان در پایین‌ترین رتبه‌های فروش پس از ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان قرار دارند که مشارکت کمی در طرح پاییزه کتاب و سهمی در فروش داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها