شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
اجرای بیش از 60 برنامه فرهنگی در هفته کتاب در کرمانشاه

هفته کتاب‌ در کرمانشاه با وجود شیوع کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها در سکوت و رکود به‌پایان نرسید و ازسوی سه نهاد متولی فرهنگ در استان تلاش شد تا با برگزاری برنامه‌های جذاب در فضای مجازی حق گرامیداشت این هفته ادا شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، هفته کتاب تلنگری برای مطاله و انس بیشتر با کتابخوانی است؛ اقدامی نیک که به نظر می‌رساند باید در تمام طول سال دوام یابد تا بتواند در نهادینه‌سازی و ترویج فرهنگ کتابخوانی، موثر واقع شود.

در استان کرمانشاه نیز در هفته‌ای که به‌نام «کتاب» مزین بود، برنامه‌های متعدد و متنوعی برگزار شد؛ از اجرای 60 برنامه فرهنگی از‌سوی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گرفته تا قصه‌گویی شبانه برای کودکان، برپایی جلسات نقد و بررسی کتاب، نشست‌های کتابخوان، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی و تقدیر از برگزیدگان در سطح ملی و استانی ازسوی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و کانون پرورش فکری کودک‌ و نوجوان.
 
 عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه
معصومه حسنی‌خوانسار، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه، از عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان به‌عنوان نخستین اقدام در اولین روز از هفته کتابخوانی یاد کرد و در این‌باره به خبرنگار ایبناگفت: با وجود شیوع کرونا و تعطیلی کتابخانه‌های عمومی تلاش شد همه برنامه‌ها هدفمند و اثرگذار برگزار شود.

وی با بیان اشاره به فعالیت 88 کتابخانه عمومی و 18 کتابخانه مشارکتی در سطح استان، به رونمایی از کتاب «جمع‌نوشت» در این هفته پرداخت و گفت: این کتاب حاصل جمع‌نوشت دانش‌آموزان در ایام کرونا است و نقد و بررسی آن در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان صورت گرفت.

این مقام مسئول همچنین از برگزاری نشست تخصصی تحلیل و بررسی کتاب «عرفان هنری انسان» به مناسبت سالگرد درگذشت آیت‌الله نجومی در فضای مجازی به‌مناسبت هفته کتاب خبر داد و در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخوانی بیان کرد: با فعالیت خوب کتابداران در مدت ایام کرونا ۷۰ صفحه مجازی اینستاگرامی کتابخانه ای‌ ایجاد شد و اکنون بیش از ۲۵ هزار نفر عضو این صفحات هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه همچنین گفت: در چهارمین روز از هفته کتاب و کتابخوانی ۱۳ برگزیده حوزه کتاب و کتابخوانی که پنج نفرشان از روسای انجمن‌ها و چهار نفر کتابدار برتر استانی کتابخوان برتر و کتابخانه مشارکتی برتر بودند، تجلیل شدند. 
 
 
کرمانشاهی‌ها اهدای 21 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان کردند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در ادامه یادآور شد: در سال جاری در استان کرمانشاه 21 هزار و 661 جلد کتاب از سوی شهروندان به کتابخانه‌های عمومی استان اهدا شد.
 
همچنین به گفته وی، جمعی از کارکنان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با حضور در مرکز انتقال خون استان خون در راستای اجرای پویش «کتابخون» نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورژ، مبادرت به اهدای خون به بیماران نیازمند کردند.
 
حسنی خوانسار یادآور شد، همچنین در این اقدام تعدادی از همکاران که قبلا به بیماری کرونا مبتلا شده و بهبود یافتند پلاسمای خون خود را برای کمک به مبتلایان به کرونا اهدا کردند.
 
 
همچنین در هفته کتاب، آئین بزرگداشت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و روز گرامیداشت «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» با شعار «دانایی؛ مانایی» بر بستر فضای مجازی و به صورت وبینار برگزار و از کتابداران فعال و کتابخوانان برتر استان کرمانشاه تقدیر شد.
 
در این بزرگداشت ملی که با حضور ویدئو کنفرانسی علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استانها همراه بود، از کتابداران و کتابخوانان برتر استان در سطح  ملی تقدیر شد.
 
الهام امیری، کتابدار و مسئول کتابخانه عمومی شهید باهنر روستای کندوله شهرستان صحنه، در زمینه فعالیت ترویج کتابخوانی در فضای مجازی، ملیحه حاتمی، کتابدار کتابخانه عمومی نبی اکرم (ص) و رابط فرهنگی کتابخانه‌های عمومی شهرستان هرسین در زمینه فعالیت‌های ترویجی، مرضیه ادیب منش، کتابدار و مسئول کتابخانه نبوت شهر سرمست شهرستان گیلانغرب، در زمینه فعالیت‌های شاخص اجرای طرح سفیر سلامت، سمیرا فتحی‌خواه، کتابخوان برتر عضو کتابخانه شهدای محراب شهرستان هرسین و پیام صالحی کتابخوان برتر کتابخانه عمومی وحدت شهرستان پاوه از برگزیدگان کشوری در این مراسم بودند.
 
برگزاری آئین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان کرمانشاه در روزسه شنبه ۲۷ آبان ماه به‌صورت مجازی و با حضو معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه، از دیگر اتفاقات هفته کتابخوانی بود. در این مراسم از برگزیدگان فعال در حوزه کتابخانه‌های عمومی شامل، کتابخوانان، کتابداران، خدمتگزاران، انجمن‌های شهرستانی و پیشکسوت برتر، کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه تقدیر شد.

مظفر بیگوند به عنوان بازنشسته و پیشکسوت برتر، سعید رزلانسری به عنوان خدمتگذار برتر؛ محسن جعفری مسئول کتابخانه عمومی امیرکبیرکرمانشاه به عنوان فعال فضای مجازی، سهیلا افتخاری در زمینه فعالیت فضای مجازی، سمیه میرزایی و ثریا چهری در زمینه فعالیت‌های ترویجی، محمد میرزایی درکتابخانه مشارکتی کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان کتابخانه مشارکتی برتر و آریا امیری عضو کتابخانه شهید باهنر روستای کندوله شهرستان صحنه کتابخوان برتر، 8 برگزیده استانی این مراسم بودند.
 
اجرای 60 برنامه توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در هفته کتاب
در ادامه برنامه‌های هفته کتابخوانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از برگزاری 60 برنامه در هفته کتاب در سطح استان کرمانشاه خبر داد که بیشتر این برنامه‌ها در فضای مجازی برگزار شد.

بهرام فاضلی‌زاد به فعالیت مجازی کتابفروشی‌ها در دوران کرونا پرداخت و گفت: در این راستا فعالیت‌های تخصصی توسط نویسنده‌ها و کتابفروشی‌ها به‌صورت آنلاین ارائه می‌شود.

بازدید از کتابفروشی‌های دانشمند، شریعت و احسان توسط مدیرکل، معاون فرهنگی و رسانه ای و رئیس گروه فرهنگی اداره‌کل فرهنگ‌وارشاد اسلامی استان کرمانشاه از دیگر اقدامات صورت‌گرفته به مناسبت هفته کتاب در کرمانشاه بود.
 
اهدای کتاب در مناطق روستایی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
کانون پرورش فکری کودک و نوجوان استان کرمانشاه، به‌مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی برنامه اهدای کتاب در مناطق روستایی چند شهرستان را اجرا کرد.

مدیرکانون پرورش فکری استان در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: در هفته آخر آبان‌ماه با رعایت کامل پروتکل­‌های بهداشتی از برگزیدگان کتابخوانی کرمانشاه در سطح ملی تقدیر شد و این افراد را به عنوان الگوهای موفق کتابخوانی به دیگر کودکان و نوجوانان معرفی شدند.

همچنین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان بستر اینترنتی پورتال و صفحه‌های رسمی خود در شبکه‌های اجتماعی را به برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی اختصاص داد.

نشست مجازی انجمن ادبی آفرینش‌های ادبی کانون استان کرمانشاه نیز روز ۲۷ آبان ۱۳۹۹ با حضور کبری بابایی شاعر، نویسنده و کارشناس‌ مسئول ‌ادبی کانون استان تهران برگزار ‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها