جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۹
ویراستاران و فعالان عرصه ویرایش تجلیل شدند

پیشکسوتان ویراستاری، استادان و بزرگان عرصه ویرایش که تابه‌حال دیده نشده‌اند، فعالان در بخش آموزش ویرایش و پژوهشگران حوزه ویرایش، امروز 30 آبان در آیین ملی نکوداشت اهالی ویرایش که در سرای اهل قلم برگزار شد، تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین ملی نکوداشت اهالی ویرایش، جمعه 30 آبان از ساعت 16 تا 17:30 با حضور  مهدی صالحی، دبیر انجمن ویرایش و درست‌نویسی، محمدمهدی باقری، ویراستار و مدرس زبان فارسی و همچنین استادان، ویراستاران، پژوهشگران، ناشران، ناقدان، مؤسسه‌ها و فناوران با همکاری خانه کتاب و ادبیات ایران، انجمن فرهنگی ـ آموزشی ویرایش و درست‌نویسی در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
محمدمهدی باقری، ویراستار و مدرس زبان فارسی در این مراسم به تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که در راستای برگزاری این مراسم صورت پذیرفته اشاره کرد و گفت: مدت‌ها و سال‌ها بود که فعالان این عرصه بدنبال برگزاری آیین نکوداشت اهالی ویرایش بودند، اقداماتی نیز در این زمینه انجام شد و انتشارات فنی ایران، سلسله برنامه‌ها و نشست‌هایی را برگزار کرد که همراه با برنامه پرسش و پاسخ بود. در انجمن ویرایش تلاش کردیم این اقدامات را دنبال کنیم و در راستای این برنامه‌ها «آیین ملی نکوداشت اهالی ویرایش» ترتیب داده شد.
 
وی اظهار کرد: انتخاب 85 نهاد و فعال عرصه ویراستاری از بین جامعه 10 هزار نفری، کار سختی بود. در نهایت با بررسی‌ها و تحقیقاتی که انجام شد، 11 گروه معرفی شدند و با در نظر گرفتن مبلغ و فضایی که به همت خانه کتاب و ادبیات ایران فراهم شد، شرایط برگزاری مراسم ایجاد شد.

 اولین گروهی که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند، درگذشتگان عرصه ویرایش بودند که در سال 99 به رحمت حق پیوستند، همچنین از گروه استادان پیشکسوت نسل دوم و سوم ویراستاری تجلیل به عمل آمد، در ادامه نیز از ناشرانی که به ویرایش توجه دارند (ناشران دولتی و خصوصی)، ویراستارانی که کارنامه پرباری دارند و با افزایش قیمت بسیار پایین پای کار ایستاده‌اند، فعالان فضای مجازی که با پاسخگویی به سؤالات در فضای مجازی این عرصه را پیش می‌برند، افرادی که ویرایش‌پژوهی می‌کنند و با سخاوت زمانی در عرصه ویرایش فعالیت می‌کنند، نهادهای ویرایشی و حامی ویرایش که با امکانات بسیار کم در این زمینه کار را پیش می‌برند، فناوران عرصه ویرایش که بین ویرایش و فناوری ارتباط برقرار کرده‌اند، ناقدان دلسوز، نویسندگانی که ویرایش‌دوستند و پدیدآورندگان ویرایشگر که منابع این وادی را تکمیل می‌کنند، از گروه‌هایی بودند که در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.
 


 اسامی تجلیل‌شوندگان در آیین ملی نکوداشت اهالی ویرایش به شرح ذیل است:
 
درگذشتگان
«اسماعیل سعادت»، «رضا بابایی»، «رها راشدی»، «مهسا صابر»، از فعالان عرصه ویراستاری بودند که طی یک سال گذشته به رحمت حق پیوستند و در این مراسم از خانواده‌های آنها با اهدای لوح تقدیر و سکه پارسیان تقدیر به عمل آمد.
 
استادان
در بخش استادان از «موسی اسوار»، «علی صلح‌جو»، «محمدکاظم کاظمی»، «جمشید سرمستانی»، «احمد شهدادی»، «محمدهادی خالقی»، «علی حسن‌آبادی»، «جعفر ربانی» و «مهدی مهراندیش» به عنوان اساتید پیشکسوت و زبردست در عرصه ویراستاری که صنعت نشر با همت آنها به خود می‌بالد، تجلیل شد.
 
ناشران ویرایش‌دوست
در حوزه ناشران ویرایش‌دوست از انتشارات «امیرکبیر»، «سوره مهر»، «سروش»، «دانشگاه شهید بهشتی»، «بوستان کتاب قم»، «دارالحدیث» از قم، «صهبا» و «روایت فتح» به عنوان ناشران دولتی و «امام‌موسی صدر»، «آرما» از اصفهان، «ترجمان»، «مهرستان» از اصفهان، «ماهی»، «آریانا قلم»، «اطراف»، «کتاب طه» از قم، «هوپا»، «مؤمنون»، «بیان هدایت نور» از مشهد، «اسم»، «نویسه پارسی»، «کتاب بهار» و «صاد» به عنوان ناشران خصوصی مورد تقدیر قرار گرفتند.
 
ویراستاران کوشا
در بخش ویراستاران کوشا از «سجاد محمدی» از شیراز به عنوان ویراستار نمونه، «راضیه حقیقت» به عنوان سرویراستار و متخصص در ویرایش متون دینی که شیوه‌نامه ویرایش متون دینی را برای اولین بار طراحی کرده، «زینب صالحی» از قم به عنوان ویراستار جدی و بی‌ایراد که بسیاری از نویسندگان کتاب‌های خود را به ایشان می‌سپارند، «زهرا خیریه» ویراستار برتر، «فهیمه شانه» از ویراستاران زبردست حوزه کودک و نوجوان، «آذرمه سنجری» از استادان ویراستاری که نشر دانشگاه شهید بهشتی به همت ایشان می‌بالد، «سیدعلی‌آقا حیدری» از مشهد که از اتباع افغانی و ویراستار تحصیلکرده حوزه و دانشگاه است که ترجمه متون از افغانستانی به ایرانی و بالعکس را نیز انجام می‌دهد، «جواد کاظمی» از مشهد به عنوان سرویراستار بزرگترین پروژه ویراستاری که در ویرایش رایانه‌ای در حال تدریس و نیروپروری است، «سارا قدیمی» به عنوان ویراستار، سرویراستار و مترجم، «زینب صادقی‌نژاد»، ویراستار نمونه، «روشنک بهاریان» که در چندین نشر ویرایش کتاب کودک و نوجوان را بر عهده دارد، «فائزه نجفی» ویراستار کوشا، «نازنین خلیلی‌پور» به عنوان ویراستار، مترجم و پژوهشگر و «اختر آقاجانی» از شیراز که ویراستاری را وارد حوزه معماری کرده است، تجلیل به عمل آمد.
 
فعالان فجازی
همچنین در حوزه فعالان فضای مجازی، «حمید حسنی»، «محمدمهدی باقری»، «نازنین مداح»، «سیدمحمد بصام» از قم،  «بهروز صفرزاده»، «هومن عباسپور» و «زینب کریمی» به عنوان افرادی که در سکوت رسانه‌های دولتی و سایر رسانه‌ها، شمع‌هایی روشن کرده‌اند و با قدرت فضای مجازی، حساسیتی که در ویرایش نیاز است را نشر می‌دهند، شایسته تقدیر شناخته شدند.


 
ویرایش‌پژوه نکته‌سنج
«محمد یوسفی» از شیراز به عنوان تنها نماینده گروه ویرایش‌پژوهی در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت، این ویرایش‌پژوه با راه‌اندازی کانال تلگرام و اینستاگرام با دقت نظر بسیار آموزش‌های لازم را در این زمینه ارائه می‌دهد.
 
نهادهای ویرایشی و حامی ویرایش
در حوزه نهادهای ویرایشی نیز «انتشارات فنی ایران» به عنوان انتشاراتی که در تاریخ ویرایش ایران برگ زرینی از خود بجای گذاشته، «مؤسسه ویراستاران»، «مؤسسه نجوای قلم» که بیش از 12 سال در این حوزه فعالیت می‌کند، «مؤسسه اقالیم احساس» که 20 سال چراغ ویرایش را روشن نگه داشته، «انجمن صنفی ویراستاران استان تهران» و «مجمع ناشران انقلاب اسلامی» به عنوان نهادهای برتر ویرایشی شناخته شده و مورد تجلیل قرار گرفتند.
 
فناور ویرایش
بخش فناور ویرایش مربوط به افرادی است که با ارائه نرم افزارهای پیشرفته به حوزه ویرایش کمک شایانی کرده‌اند و در این مراسم نکوداشت از «فرهنگ املایی»، «نگار»، «ویراویراست»، «ویراستیار» و «پاک‌نویس» به عنوان برترین‌های این حوزه تجلیل به عمل آمد.
 
ناقد دلسوز
همچنین «سیدمحسن ملاباشی» از اصفهان و «فرهاد قربان‌زاده» به عنوان ناقدان دلسوز عرصه ویراستاری معرفی و شایسته تقدیر شناخته شدند.
 
نویسندگان ویراستاردوست
«علی ملکی» از مشهد و «علی‌اصغر مصلح» نیز به عنوان نویسندگان ویراستاردوست در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.
 
پدیدآوران دانشور
در بخش پدیدآوران دانشور نیز از «ابوالفضل طریقه‌دار»، «غلامرضا ارژنگ»، «محسن باغبان»، «نصرالله پورجوادی»، «امید طبیب‌زاده»، «سیدابوالقاسم حسینی» (ژرفا)، «یوسف عالی عباس‌آباد»، «عبدالحسین آذرنگ»، «محمد اسفندیاری»، «سید حسین حسینی‌نژاد»، «حسن ذوالفقاری»، «غلامحسین غلامحسین‌زاده»، «ناصر نیکوبخت» و «زهرا زندی‌مقدم» تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها