چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷
فعالیت در حوزه نشر الکترونیک، پایمردی می‌خواهد

مهدی فیروزان گفت: وقتی بحث کتاب الکترونیک مطرح شد، چند مجموعه شروع به فعالیت کردند که در میانه راه متوقف شدند. در این حوزه، پایمردی جواب می‌دهد. صاحبان قلم و اندیشه باید در این حوزه ورود پیدا کنند و جامعه هم از ایده‌های جدید حمایت کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین رونمایی از سامانه «نذر، هدیه و بُن خرید کتاب»، چهارشنبه 28 آبان‌ماه همزمان با پنجمین روز از بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب با سخنرانی مهدی فیروزان؛ مدیرعامل شهر کتاب، حامد ساجدی؛ مدیرعامل شناسا و حسین ابراهیم‌آبادی؛ رئیس مرکز نشر دانشگاهی وزارت علوم و رئیس مرکز نوآوری نشر دانش، در کافه سینرژی برگزار شد.

توجه به ارزش‌آفرینی در مجموعه شناسا
ساجدی در این برنامه گفت: در روزگار کنونی با فناوری‌های جدید مواجهیم که شکل زندگی ما را متفاوت کرده‌اند. در آینده هم بدون شک این روند تقویت خواهد شد. برخی عرصه‌ها با تأخیر به میدان فناوری گام نهاده‌اند، ولی همه باید با ورود در این عرصه از امکانات و دستاوردهای آن بهره ببریم.
 
وی ادامه داد: ما دوست داریم که به‌روز باشیم. در این مسیر، محتوا و درون‌مایه‌ها اصیل و ماندگار است و ابزارها به‌ذات اصیل نبوده و متناسب با شرایط عوض می‌شوند. مجموعه شناسا، در کنار شاخصه‌های نوآوری و سودآوری، محورهای ارزش‌آفرینی را همواره مدنظر داشته است. در حوزه سلامت، درمان و آموزش در زمینه استارت‌آپ‌ها و پلتفرم‌ها کارهای خوبی انجام داده‌ایم که تأثیرگذاری این نوآوری‌ها می‌تواند منشأ برکت باشد.
 
مدیرعامل شناسا، اظهار کرد: در گروه بزرگ پاسارگاد، در کنار دیگر فعالیت‌ها، توجه به حوزه فرهنگ و هنر از دیرباز وجود داشته است. ما ظرفیت‌های بزرگی در حوزه‌های تجسمی، فیلم و سینما و ... داریم.


ساجدی افزود: در ادامه فعالیت‌های گروه، مجموعه شناسا اولین سرمایه‌گذاری نشر را در ketabplus با هدف بها دادن حوزه کتاب و کتاب‌خوانی انجام داده است. اقدامات این مجموعه در تلفیق نوآوری با حوزه کتاب و کتاب‌خوانی، می‌تواند منشأ خیر و کارهای خوب در آینده باشد.
 
وی در ادامه سخنان خود گفت: اکوسیستم حوزه نشر و کتاب و کتاب‌خوانی، بدون همراهی همه مجموعه‌ها و بخش‌های دولتی و خصوصی ازجمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهر کتاب، انجام نمی‌شد. ظرفیت‌های بالای گروه پاسارگاد نیز پشتوانه این کار بود.
 
مدیرعامل شناسا تصریح کرد: در ایامی تنفس می‌کنیم که بحران‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی ما را احاطه کرده و بیماری کرونا لطمه جدی به جامعه بشری زده است. در کشور ما نیز یکی از دغدغه‌های اصلی، زنده نگه داشتن شعله امید است و هر کاری که دراین راستا صورت گیرد، منشأ خیر است.
 
لزوم اتصال اکوسیستم دیجیتال به ایده‌های جدید
مهدی فیروزان؛ مدیرعامل شهر کتاب نیز در بخش دیگری از این برنامه، گفت: دیجیتال و فناوری تقریبا به بسیاری از حوزه‌ها وارد شده که یکی از آخرین حوزه‌ها، حوزه کتاب است. جمع طرح‌های دیجیتالی در حوزه کتاب بیشتر از 10 تا 15 مورد نیست.
 
وی ادامه داد: به میزانی که بشر تولید فکر و اندیشه می‌کند، کتاب وجود دارد. دیجیتال چقدر از این فضا را می‌تواند پوشش دهد؟ مادامی که تولید فکر، اندیشه، حیات و زندگی هست، کلمه وجود دارد و برای تسهیل انتقال این کلمات، به پلتفرم‌های گوناگون نیاز داریم. اما از سوی دیگر در پیوند دیجیتال و کتاب، اکوسیستم دیجیتال کمتر به این حوزه وارد شده و حوزه کتاب هم کمتر در این زمینه پیش‌قدم شده است. جای ایده‌های جدید در این عرصه خالی است.
 
فیروزان اظهار کرد: وقتی بحث کتاب الکترونیک مطرح شد، چند مجموعه کار را شروع کردند که در میانه راه متوقف شدند. در این حوزه، پایمردی جواب می‌دهد.


مدیرعامل شهر کتاب با بیان اینکه موضوعاتی همچون نبود قانون کپ‌رایت باعث شده که ناشران با تأمل وارد حوزه نشر الکترونیک شوند، افزود: ترس ورود به عرصه دیجیتال به دلایل ذکر شده، ترس درستی است، اما بیش از وضع موجود، اهالی نشر ضرر نخواهند کرد. صاحبان قلم و اندیشه باید در این حوزه ورود پیدا کنند. جامعه هم باید از ایده‌های جدید حمایت کند و راه حمایت، استفاده کردن از این پلتفرم‌ها است. سامانه‌ای که امروز رونمایی می‌شود، شاید در ابتدا نگرانی‌هایی ایجاد کند، اما این سامانه هیچ خسارتی برای فعالان حوزه نشر ندارد و از آن‌طرف بازارسازی می‌کند.
 
وی ادامه داد: ما به‌عنوان تولیدکنندگان کتاب، باید از همه امکانات بازاریابی و بازارسازی به‌عنوان یک سیاست دائمی برای یک بازار ضعیف، استفاده کنیم. این‌گونه سامانه‌ها، با رویکردی که دارند به نفع همه بازیگران حوزه کتاب هستند. این سامانه، مشتریان جدیدی را به حلقه کتاب اضافه می‌کند. استفاده ناشر از این سامانه، کتابفروشی را متضرر نمی‌کند. از سوی دیگر، سامانه‌هایی از این‌دست، مجموعه‌های اقتصادی و منابع مالی را به این بازی وارد می‌کند که اتفاق خجسته‌ای است.
 
فیروزان در پایان گفت: اکوسیستم دیجیتال باید به سرعت به ایده‌های جدید وصل شود. این حوزه بسیار دست‌نخورده است. بازیگران اصلی حوزه نشر و کتاب، از این‌گونه فعالیت‌ها استقبال کنند، چون بازار جدید برای مشتریان ایجاد می‌کند.

پاسداشت کتاب فی‌نفسه ارزشمند است
حسین ابراهیم‌آبادی نیز به‌عنوان سخنران مجازی در این نشست حضور داشت. وی بیان کرد: پاسداشت کتاب فی‌نفسه ارزشمند است. هر نوع اقدام یا برنامه‌ای که به کتاب و کتاب‌خوانی کمک کند، دارای ارزش است.
 
رئیس مرکز نشر دانشگاهی وزارت علوم، افزود: در شرایطی که معیشت و شیوع کرونا، مسأله اول مردم ایران است، درباره اخلاق و فرهنگ و کتاب و سرانه مطالعه حرف زدن، ظرافت و دقت بیشتری می‌طلبد.
 
وی در ادامه گفت: در حال حاضر، بیشتر برنامه‌های فرهنگی به سمت دولتی و رسمی متمایل شده‌اند و جامعه کمتر از برنامه‌هایی که رنگ دولتی داشته باشند، استقبال می‌کند. در ایده‌ها و برنامه‌های جدید، از ابتدا باید آن‌ها را به بدنه اجتماعی و فضاهای مجازی و دیجیتال متصل کنیم.


ابراهیم‌آبادی تأکید کرد: تکیه بر فناوری و نوآوری در پیشبرد برنامه‌های فرهنگی و حوزه کتاب، موثر است، اما از آن مهم‌تر، توجه به مفهوم و ماهیت نوآوری است. نوآوری به خلاقیت پیوند خورده و جنس و سرشت خلاقیت نیز اساسا انسانی است.
 
رئیس مرکز نوآوری نشر دانش در پایان با اشاره به اهمیت برقراری تعامل بین نشر علمی و نشر عمومی، اظهار کرد: از بین حدودا 4.5 میلیون جامعه دانشجویی، بخش عمده‌ای از آن‌ها به کتاب‌های عمومی گرایش دارند. انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و هنری و بسیاری از شبکه‌ها و کانال‌های رسمی و دانشگاهی، میل به حوزه عمومی کتاب دارند. ما این آمادگی را داریم که برای بالا بردن سرانه مطالعه در کشور، این تعامل بین نشر علمی و دانشگاهی را برقرار کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها