چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
روستاها ظرفیت بیشتری برای ترویج کتابخوانی دارند

چهارمین نشست از سلسله نشست‌های مجازی «راه آبادی» با حضور جمعی از استادان دانشگاه، نویسندگان حوزه کودک، دانشجویان، کتابداران و مدیران کتابخانه‌های عمومی به‌میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های ملی «راه آبادی» با موضوع «کتاب، کتابخانه، کتابدار و کتابخوان روستایی» شامگاه ۲۷ آبان ماه به میزبانی شهر شیراز و با حضور مسئولان کشور، اساتید دانشگاه، نویسندگان کودک و نوجوان، دانشجویان، کتابداران و مدیران کتابخانه‌های عمومی برگزار شد.
 
روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با تبریک هفته کتاب عنوان کرد: چهارمین نشست «راه آبادی» همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود و به این مناسبت موضوع این نشست تاثیر کتابخانه و کتابدار بر ترویج کتاب در روستاها انتخاب شده است.
 
او با اشاره به اینکه در استان فارس ۵۰ کتابخانه عمومی در روستاهای استان فارس وجود دارد، اضافه کرد: تجربه موفق کتابخانه‌های عمومی در روستاها نشان می‌دهد که ظرفیت پذیرش فرهنگ کتابخوانی در مناطق روستایی بسیار زیاد است و باید در زمینه ترویج کتابخوانی در روستاها تلاش بیشتری صورت گیرد.
 
کودکان روستا بیشتر از کودکان شهری به کتاب خواندن علاقه دارند
محمدرضا قانع رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه فارس در این نشست با بیان اینکه مطالعه اصل بنیادین در جامعه و از ارکان فرهنگی است، گفت: کتابخوانی در ارتباط با کودک و نوجوان بسیار تاثیرگذار هست. وقتی انسان به سمت مطالعه حرکت می‌کند به یک فرد اجتماعی و اندیشه ورز تبدیل می‌شود. کتاب چشم‌انداز افراد نسبت به جهان را متفاوت می‌کند و انسان را مسئولیت پذیر پرورش می‌دهد.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه کتاب را باید به سوی جامعه روستایی سوق دهیم، گفت: هدف از بردن کتاب به روستا، ساختن جامعه متعادل است تا با حقوق شهروندی خود آشنا شود. در سال‌های اخیر تلاش‌های ارزشمندی از سوی سازمان‌های دولتی و گروه‌های مردم نهاد انجام شده ولی تحقیق عملی صورت نگرفته تا درصد موفقیت در این حوزه مشخص شود.
 
قانع بیان کرد: تمایز گسترده در میان کتابخوانی بین جامعه شهری و روستایی وجود دارد. مردم در شهرها به‌ویژه شهرهای بزرگ کمتر به کتابخوانی توجه می‌کنند، ولی در مقابل جامعه روستایی حد بالاتری دارد.
 
وی عدم دسترسی به منبع در جامعه از مهم‌ترین دلایل کمبود کتابخوان روستایی دانست و اضافه کرد: بحث فرهنگی کار آهسته و پیوسته است و باید در طول زمان شاهد تحولات بود. باید انواع سوادها را به جامعه روستایی ببریم تا بی‌عدالتی‌هایی که در زمینه آموزش، پژوهش و فرهنگ در روستاها وجود دارد از بین برود.

قانع گفت: جامعه روستایی با ۲۱ میلیون نفر جمعیت که بیشتر آنها با جامعه جوان روستایی است، ظرفیت گسترده‌ای است و باید از نظر فرهنگی روی آنها سرمایه‌گذاری شود تا کتابخوان روستایی تربیت کنیم. در جامعه ما کتابخانه به اندازه کافی وجود دارد و نیاز به کتابخانه نداریم یابد جامعه کتابخانه‌رو و کتابخوان را افزایش دهیم.
 
در بیانیه گام دوم انقلاب بر نقش کتاب تاکید شده است
حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی دبیر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور نیز در این نشست با بیان اینکه هر کس برای هدایت جامعه و ترویج و توسعه کتابخانه‌ها تلاش می‌کند موفق و مورد عنایت خداوند است، گفت: کسی که با علم و دانش خدا را پرستش می‌کند ارزش بیشتری پیدا می‌کند‌.
 
او معجزه پیامبر اسلام را کتاب برشمرد و با بیان اینکه علم و دانش در قالب قرآن کریم به مسلمانان عطا شده است، به بیانیه گام دوم انقلاب نیز اشاره و عنوان کرد: خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی سه رکن بیانیه گام دوم انقلاب است که هر سه برپایه کتاب و دانش بنیان شده است.
 
کارهای فرهنگی باید توسط مردم انجام شود
سیدعلی کاشفی خوانساری، نویسنده حوزه کودک و نوجوان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه هفته کتاب بهانه‌ای است تا همه از کتاب بگویند، گفت: در این هفته باید بیش از هرچیز توجه مردم و سازمان‌های دیگر را درگیر کتاب کنیم. اگر کسی شیرینی کتاب خواندن را تجربه کند، درگیر کتاب می‌شود.
 
او با اشاره به اینکه روستاها حجم زیادی از کمیت و کیفیت جامعه ایرانی را تشکبل می‌دهند، گفت: متاسفانه روستاها در برنامه‌های فرهنگی به طور مشخص برنامه‌ریزی نشده است.
 
نویسنده مجموعه کتاب‌های «چهره‌های ادبیات کودک» بیان کرد: به دلایل مختلف میزان اثربخشی و نتیجه دهی کارهای فرهنگی در روستاها بالاتر از شهرهاست. در محیط‌های شهری اوقات فراغت باقی نمی‌ماند سرگرمی‌ها فشار و فضای ماشینی کودکان شهر را درگیر می‌کند.
 
او اضافه کرد: مخاطب کودک و نوجوان در روستا و شهر متفاوت است. امید برای تغییرات بنیادین و تغییر ارزش‌ها محور قرار گرفتن کار و تلاش امید در جامعه در کودکان روستایی بسیار بیشتر است. بچه‌های روستا سرشار از باور و انگیزه و امید هستند.
 
کاشفی خوانساری به اقدامات فرهنگی در روستاها اشاره و عنوان کرد: در زمینه ترویج کتابخوانی در روستاها اقداماتی مثبتی انجام شده که تا پیش از این نبود. اقبال عمومی نسبت به این تغییرات زیاد است. رفتن به کتابخانه‌ها و مناطق دورافتاده و اهدای کتاب برای همه نویسندگان و فعالان فرهنگی بسیار با اهمیت است و این کارها را با شوق انجام می‌دهند در حقیقت نقش دولت در حوزه فرهنگی نقش حمایتی است  اما کار فرهنگی و ترویجی باید توسط سازمان‌های مردمی پیش برود.
 
در ادامه این دیدار سارا زمانی مقدم کتابدار کتابخانه عمومی روستای شاه‌نجرین روستای همدان و ‌هاجر قادری مسئول کتابخانه عمومی روستای بزنج خراسان شمالی نیز تجربیات خود را در حوزه ترویج کتابخوانی و تلاش برای کسب عنوان روستای دوستدار کتاب، به اشتراک گذاشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها