چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
درخشش کتاب‌فروش جهرمی در پاییزه کتاب/ فروش به مرز 11 میلیارد تومان نزدیک شد

در شرایطی که چهار روز از آغاز پاییزه می‌گذرد و همچون دوره‌های پیشین، کتاب‌فروشی‌هایی از مراکز استان‌ها رتبه‌های بالای جدول را از آن خود کرده‌اند، یک کتاب‌فروشی در جهرم، معادله‌ها را تغییر داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، طرح پاییزه کتاب99، پانزدهمین دوره طرح‌های فصلی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌ مجری‌گری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران از شنبه، 24 آبان‌ماه؛ مصادف با روز کتاب و شروع بیست‌وهشتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و در شرایط شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های کرونایی برای حمایت از کتاب‌فروشی‌ها به‌عنوان آخرین حلقه صنعت نشر آغاز شده و تا 30 آبان‌ماه به مدت هفت روز در کتاب‌فروشی‌های عضو طرح ادامه خواهد داشت.
 
بر اساس آمارهای ثبت شده در پایگاه پاییزه کتاب 99، در چهار روز ابتدایی این طرح (تا صبح چهارشنبه 28 آبان‌ماه) با مشارکت 848 کتاب‌فروشی در سراسر کشور، 243 هزار و 770 جلد کتاب در قالب طرح فروخته شده‌ که مبلغ کل این کتاب‌ها بیشتر از 10 میلیارد و 829 میلیون تومان بوده‌است.
 
آمارهای جزئی‌تر، نشان می‌دهد که استان تهران در چهارمین روز متوالی از برگزاری طرح پاییزه کتاب 99 همچنان به لحاظ میزان فروش و تعداد کتاب‌های فروخته شده، با فروش 35 هزار و 188 جلد کتاب با بهای بیش از یک میلیارد و 718 میلیون تومان، پیشتاز استان‌های کشور در این طرح است. این درحالی است که در میان 10 کتاب‌فروشی پرفروش، تنها یک کتاب‌فروشی حائز رتبه شده.

در استان تهران، مجموعا 134 کتاب‌فروشی در پاییزه 99 مشارکت دارند که 121 کتاب‌فروشی در شهر تهران و 13 کتاب‌فروشی از سایر شهرهای استان در طرح فعال‌اند.
 
خراسان رضوی، اصفهان، قم، فارس، گیلان، خوزستان، مازندران، آذربایجان شرقی و کردستان مقام‌های دوم تا دهم پرفروش‌ترین استان‌ها از نظر تعداد فروش را به خود اختصاص داده‌اند و جایگاه ثابت خود را حفظ کرده‌اند. همچنین در نمودار پرفروش‌ترین استان‌ها به‌لحاظ مبلغ فروش، استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، قم، کردستان، فارس، گیلان، آذربایجان شرقی، خوزستان و مازندران جایگاه دوم تا دهم را از آن خود کرده‌اند.
 
در چهارمین روز شاهد رقابت چشم‌گیری و قابل توجهی میان استان‌ها به‌لحاظ پرفروش‌ترین کتاب‌فروشی‌ها بر اساس تعداد کتاب و پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس تعداد کتاب بودیم که با جابه‌جا شدن رتبه‌ها همراه بود.
 
دنیای کتاب قم، پاتوق کتاب شهرکرد، کتاب فرازمند رشت، پاتوق کتاب شیراز، کلبه کتاب جهرم، نشر ثالث تهران، کتاب شرق اهواز، کتاب آبان مشهد، پردیس کتاب اصفهان و شهر کتاب اصفهان رتبه‌های یکم تا دهم پرفروش‌ها به‌لحاظ تعداد کتاب‌های فروخته شده را به خود اختصاص داده‌اند.

تمرکز جمعیت و برخورداری از امکانات شهری بیشتر در مراکز استان‌ها، معمولا باعث می‌شود که رتبه‌های بالای جدول پرفروش‌ها در تصاحب کتاب‌فروشی‌هایی باشد که در مراکز استان‌ها فعالیت دارند. در چنین شرایطی، تصاحب جایگاه پنجم از این فهرست، توسط یک کتاب‌فروشی جهرمی، اتفاق حائز اهمیتی است.
 
در انتهای جدول پاییزه کتاب، استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان که تنها با چهار کتاب‌فروشی؛ در طرح پاییزه شرکت کرده‌، کمترین میزان فروش را از آن خود کرده‌اند و استان‌های خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و زنجان در پایین‌ترین رتبه‌های فروش پس از ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان قرار دارند که مشارکت کمی در طرح پاییزه کتاب داشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها