چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
کارگاه آموزشی «عوامل موثر بر ارتقاء فرهنگ کتابخوانی» در گرگان برگزار شد

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، کارگاه «عوامل موثر بر ارتقاء فرهنگ کتاب خوانی» در گرگان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، همزمان با برپایی بیست و هشتمین دوره هفته کتاب، روز سه شنبه 27 آبان ماه، کارگاهی با عنوان «عوامل موثر بر ارتقاء فرهنگ کتابخوانی» زیر نظر عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان و دانش آموخته دکترای الهیات و مدرس حوزه و دانشگاه، در حوزه علمیه الزهرا (س) گرگان برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی که همزمان در فضای مجازی برای علاقه مندان پخش می‌شد، عادله کشمیری مدرس کارگاه، ضمن تبریک فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی، گفت:  در هفته مبارک کتاب هستیم؛ کتابی که منشا و حامل دانایی و معرفت بوده و از میان دانش و تجربه بشر، آن بخشی که اهمیت داشته، در کتاب و به وسیله کتاب، حفظ و منتقل شده  و نسل به نسل  آمده و به ما رسیده و به آیندگان خواهد رسید.

وی افزود: عموم شما حوزویان اهل درس و دانش هستید و همواره سر و کارتان با کتاب و معرفت است. شما بهتر از هر کس دیگر می‌دانید که کتاب چقدر اهمیت دارد. این سنت کتاب نویسی و شرح و تعلیق و تحشیه زدن بر کتاب‌ها که خود یک کتاب مستقل می‌شود، سنتی دیرین در حوزه‌های علمیه است.

کشمیری ادامه داد: بخش عظیمی از کتاب‌هایی که کتابخانه‌های ما را انباشته، همین کتاب‌ها و رسالاتی است که اهل حوزه پدید آورده‌اند. آن‌ها با حاشیه نوشتن و شرح و ... بر کتاب‌ها، مانع مهمی مثل زمان را از میان برداشته اند و گفت و گوی بین نسل‌ها و دوره‌ها را در امکانی چون کتاب فراهم آوردند.

وی ضمن اشاره به فرمایشی از مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت کتاب خوان کردن مردم، افزود: همانقدر که کتاب مهم است، کتابخوانی هم اهمیت دارد. خواندن هم مراتب و شیوه‌هایی دارد. درست خواندن هم خودش نیازمند آموزش و دانستن است. چه خوب که در بین مطالعات مختلف خودمان، کتابی درباره خواندن و شیوه‌های صحیح مطالعه و یادگیری را بگنجانیم تا خواندن و آموختن ما کیفی تر شود.
 
 
کشمیری با اشاره به انتخاب کتاب، گفت: کتاب‌شناسی هم مسئله مهمی است. ما در هر صورت وقت اندکی داریم. این مثل که هر کتابی ارزش یک بار خواندن را دارد، برای عصری که مجال کمی داریم و زمان اندک است به جا نیست. پس باید در موضوع مورد مطالعه خود، کتاب شناس خوبی باشیم یا از کتاب شناس خوب مشورت بگیریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، افزود: نکته دیگر اینکه؛ یک مطالعه خوب نیازمند «سیر مطالعاتی» خوب است. رعایت پیش نیازها و ترتیب اصولی مطالعه در کنار کتاب شناسی خیلی به ما کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نوع خواندن و هدف خواندن هم تفاوت دارد، گفت: ما چند نوع خوانش داریم که خودش با نوع تعاملی که دارد تولید دانش می‌کند. این خوانش‌ها به نوشتن می‌انجامد که شرح، تفسیر، تاویل، نقد و... انواعی از خوانش است.

کشمیری با تاکید بر اینکه که دو پایه و دو نهاد دانایی جامعه ما یکی حوزه و یکی دانشگاه است، گفت: هر دو این کارکردهای مشترک و نیز خاصی دارند. در این میان حوزه علمیه که کارش تربیت عالم دینی است، در روزگاری که تشکیک در مبانی دینی بیش از هر زمان دیگر است و دشمنان اسلام (داخلی و خارجی) تمام توان خود را برای اسلام و دین زدایی به کار گرفته‌اند، وظیفه حوزه بیشتر از هر زمان دیگری است و باید به میدان بیاییم و این حضور در میدان نیازمند دانایی بیش تر است که این دانایی بیشتر قطعا با مطالعه و کتاب میسر است.

وی افزود: دانش آموخته حوزه اگر می‌خواهد به رسالت و مسئولیت خود عمل کند، باید از هر نظر مجهز شود و برای مجهز شدن باید بخواند و بخواند و بخواند و بنویسد.

کشمیری با تاکید بر ضرورت جدی گرفتن ظرفیت فضای مجازی، اظهار کرد: رهبری به این مسئله اهمیت نشان داده‌اند و باید حوزوی‌ها از این فضا و مکان استفاده کنند و مبلّغ دین و اخلاق و ارزش‌ها باشند و برای حضور مفید و موثر در این فضاها، باید اول از همه اهل کتاب و مطالعه بود و در این زمینه مدام به روز شد.

یادآوری می‌شود، در پایان این کارگاه آموزشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از کتابخانه حوزه علمیه الزهرا گرگان بازدید کرد و به مناسبت هفته کتاب 200 جلد کتاب تخصصی از سوی این اداره کل تقدیم کتابخانه حوزه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها