دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
خزان یار مهربان در دیار مسمط‌سرای خزان

اِلِمان‌های کتاب مربوط به نویسندگان و فرهیختگان دامغانی که در بلوار اصلی این شهرستان نصب شده بود، پس از مدت 8 ماه از سطح شهر جمع‌آوری شد. مسئول خدمات شهری شهرداری دامغان، علت این اقدام را «موقتی بودن» این اِلِمان‌ها دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، هویت هر جامعه‌ای با نشان‌هایی از فرهنگ آن جامعه نمود می‌یابد و فضاهایی همساز با هویت شهری موجب آرامش، امنیت و تحریک حس مشارکت‌جویی در میان شهروندان می‌شود. فضاهای شهری محل تعاملات اجتماعی است.

وجود اِلِمان‌ها و مجسمه‌های شاخص علاوه بر زیبایی، کیفیت فضا را ارتقا می‌دهد و این کیفیت است که بر ذهن انسان نقش می‌بندد و بر حس مکان و خاطرات جمعی شهروندان تاثیر می‌گذارد؛ لذا طراحان شهری باید در فضاهای شهری اِلِمان‌ها و مجسمه‌هایی را در نظر بگیرند که سبب انتقال هویت شهری در اذهان می‌شود و به رضایتمندی شهروندان و بهبود کیفیت محیط شهری کمک می‌کند.

شهرستان دامغان مهد پرورش دانشمندان، فقیهان، سیاست‌مداران و شاعران معروفی بوده که داستان بزرگی و کراماتشان سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و می‌یابد؛ بزرگانی همچون منوچهری دامغانی، علی معلم دامغانی، حسن سبحانی، حسن ذوالفقاری، سیدمحمد ترابی و ....

در افکار عمومی نیز، دامغان با نام فرهیختگانش شهره است؛ از این رو علت جمع‌آوری مجسمه (اِلِمان) های کتاب و عدم نصب اِلِمان کتاب در میدان کتاب پس از 24 ماه وعده مسئولان، در گفت‌وگو با «علیرضا صرفی» مسئول خدمات شهری شهرداری دامغان را جویا شدیم.

صرفی در ابتدای این مصاحبه با خبرنگار ایبنا، عنوان کرد: در مبلمان شهری دو نوع اِلِمان وجود دارد؛ نوع اول اِلِمان موقت که با مواد به کار رفته و مصالح ارزان‌تر و نهایتا برای 6 ماه تهیه و نصب می‌شود و نوع دیگر اِلِمان دائم که نوع سازه و مواد به کار رفته در آن با اِلِمان موقت کاملا متفاوت بوده است.

صرفی گفت: اِلِمانی که جمع‌آوری شده و شما پیگیر آن هستید، در کارگاه شهرداری موجود بوده و صرفا به دلیل پوسیدگی و کهنگی طرح روی جلد این کتاب‌ها که تهیه شده از یک بَنِر بود، از سطح شهر جمع شد.

وی با بیان اینکه تصمیم داریم اِلِمان‌های کتاب را که شکل و شمایل جذاب‌تری برای شهروندان دارند، تهیه و نصب کنیم، بیان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای تهیه و نصب اِلِمان میدان کتاب صورت گرفته است که در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده و نصب می‌شود.

این مقام مسئول در شهرداری دامغان با اشاره به اینکه شهرداری دامغان سالانه دو میدان را می‌تواند بازسازی کند، گفت: میادین فرهنگ و امام رضا (ع) در حال بازسازی است و این موضوع در دستور کار شهرداری دامغان در سال جاری قرار دارد.
 
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا مبنی بر چرایی عدم نصب المان میدان کتاب (اینجا) پس از دو سال که در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی مصوب شده بود (اینجا)، نسبت به این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و ادامه داد: برای ساماندهی میدان کتاب طی مراحل متعدد با ارگان‌های مختلف مکاتبه کرده‌ایم و شهرداری علاوه بر اخطارهای کتبی به رانندگان لودرها و بولدوزرها محوطه‌ای را در کمربندی سابق دامغان ویژه دارندگان این وسایل تسطیح و آماده کرد اما ما نمی‌توانیم این وسایل را به انبار و پارکینگ‌های شهرداری انتقال دهیم.
 
وی افزود: با پلیس راهنمایی و رانندگی هم مکاتبه کردیم که تاکنون پاسخی از این ارگان به ما نرسیده است؛ اگر هم پاسخی داده شده است، احتمالاً به بقیه واحدهای اداری شهرداری ارجاع شده است.
 
صرفی ادامه داد: در بسیاری از شهرها اتحادیه‌ مربوطه با همکاری بخش خصوصی گاراژی تاسیس می‌کند و این ماشین آلات در آنجا نگهداری می‌شوند؛ اما در دامغان به دلیل اینکه تعداد ماشین‌آلات کم است، احداث گاراژ برای بخش خصوصی مقرون به‌صرفه نیست.

مسئول خدمات شهری شهرداری دامغان همچنین در اظهار نظری قابل تامل، دلیل توقف لودرها و بولدوزرها (اینجا) در اطراف میدان کتاب را وجود امنیت در این میدان و نیز در معرض دید عموم مردم بودن این ماشین‌آلات عنوان کرد و گفت: میدان کتاب با مرکز شهر فاصله دارد و به دلیل اینکه محدودیت‌هایی برای پارک و توقف این ماشین‌آلات در جنب منازلشان وجود دارد، آنها اطراف میدان کتاب را برای این کار (توقف) انتخاب کرده‌اند!
 
وی با بیان اینکه تصمیم برای نصب اِلِمان‌ها با کمیته زیباسازی شهرداری است، ادامه داد: متولی ساخت اِلِمان‌ها بستگی به نوع المان و محل نصب به واحد زیباسازی، خدمات شهری و واحد عمران شهرداری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها