چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
خراسان رضوی در تَب و تاب کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی گفت: بر اساس آمارهایی که تاکنون به دست آمده، سرانه مطالعه کشور در استان ۱۶ دقیقه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، ویژه‌برنامه‌های مختلفی با لِحاظ کردن پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های کرونایی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در سطح شهرستان‌های استان خراسان رضوی توسط مجموعه‌های مختلف در حال اجراست و طرح پاییزه کتاب هم در 83 کتابفروشی این استان میزبان علاقمندان به کتاب و کتابخوانی است.

معاون فرهنگی و امور رسانه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این زمینه گفت: در نخستین روز از اجرای طرح ملی پاییزه کتاب در این استان، 7040 جلد به میزان حدود 3 میلیارد ریال به فروش رسید.

افشین تحفه‌گر با بیان اینکه طرح ملی فروش پاییزه کتاب از ۲۴ آبان ماه در خراسان رضوی آغاز شده است، گفت: در این طرح ۸۳ کتابفروشی استان شرکت کردند که از این تعداد ۶۱ کتابفروشی مربوط به مشهد است.

او افزود: به منظور حمایت از صنعت نشر، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتابخوانی، تسهیلاتی را به صورت یارانه خرید کتاب از طریق کتابفروشی‌های سراسر کشور در قالب «طرح پاییزه کتاب» به طور مستقیم به خریداران کتاب پرداخت می‌کند.

مردم خراسان رضوی در روز ۱۶ دقیقه کتاب می‌خوانند
همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: سوال از سرانه مطالعه باید به یک پرسش عمومی تبدیل شود. ما در طول سال بارها انواع آمارها را از رسانه‌ها، صدا و سیما و خبرگزاری‌ها سوال می‌کنیم اما در خصوص سرانه مطالعه تنها دو بار در سال سوال می‌پرسیم؛ یک بار در هفته کتاب و دیگری در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران!

جعفر مروارید اظهار کرد: به عقیده من عمومی شدن پرسش سرانه مطالعه یک نیاز فرهنگی است، به این معنی که هر خانواده و نهادی باید این سوال را همیشه به عنوان یک سوال مهم در ذهن داشته باشند.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهایی که تا کنون به دست آمده، سرانه مطالعه کشور ۱۲ دقیقه و در استان خراسان رضوی ۱۶ دقیقه است؛ این ارقام نشان می‌دهند که در مورد فرهنگ باید اقدامات جدی‌تری صورت گیرد تا در راستای آن شاهد افزایش سرانه مطالعه باشیم.

نشست طرح پاييزه كتاب هم با حضور ایوب دهقانکار، مديرعامل موسسه خانه كتاب و ادبیات ایران (به صورت ویدیو کنفرانس)، محمدمحسن مصحفی، معاون شهردار و رئيس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، افشین تحفه‌گر، معاون فرهنگی و رسانه اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
 

 
برگزاری مسابقه صدای کتاب و شهروند کتابخوان
مدیر ساماندهی شبکه یکپارچه خدمات و کسب و کارهای شهری شهرداری مشهد هم گفت: به مناسبت هفته کتاب طرح‌های مسابقه صدای کتاب‌ و شهروند کتاب‌خوان در سطح استان برگزار می‌شود.

محمد عین‌القضات اظهار کرد: در مسابقه صدای کتاب، شهروندان می‌توانند با استفاده از سرویس چشمه شهر و از طریق اپلیکیشن شهر من کتاب منتخب خود را در حد سه دقیقه بخوانند و صدای خود را به همراه عکس کتاب برای ما ارسال کنند که جوایزی را برای نفرات برگزیده در نظر گرفته‌ایم. به ترتیب برای نفرات اول تا سوم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، یک میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان اهدا خواهد شد و به تمام افراد شرکت‌کننده ۱۰ هزار تومان هدیه اعتبار خرید از خدمات باشگاه شهروندی اهدا خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: طرح دومی که در هفته کتاب شکل خواهد گرفت و شروع آن از امروز رقم خورد طرح شهروند کتابخوان است. این طرح با سه عنوان کتاب من و کتاب، یک لقمه حلال و یادم تو را فراموش شروع شده است که فایل این کتاب‌ها در بخش مسابقات اپلیکیشن شهر من به صورت کامل بارگزاری شده و شهروندان می‌توانند آن را دانلود و مطالعه کنند و به سوالات نیز پاسخ دهند.
 
مدیر ساماندهی شبکه یکپارچه خدمات و کسب و کارهای شهری شهرداری مشهد یادآور شد: برای این مسابقه نیز جوایزی به ارزش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، یک میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان برای نفرات برتر اول تا سوم در نظر گرفته شده است. همچنین به نفرات چهارم تا دهم به قید قرعه جوایز ۱۰۰ هزار تومانی اهدا خواهد شد.

کمپین اهدای خون «کتابخون»
در این بین مجید عبداللهی مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی هم همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی گفت: با توجه به نیاز مبرم ذخایر خون استان، این اقدام خیرخواهانه به صورت خودجوش و با هدف کمک‌رسانی و رفع نیاز بیماران نیازمند به خون سالم انجام خواهند داد.

او افزود: این کمپین طی هفته جاری در پایگاه‌های اهدای خون استان اجرا شده است و تا فردا هم ادامه خواهد یافت.

مدیر کل انتقال خون استان خراسان رضوی با توجه به اینکه نیاز به خون همیشه هست و یک بار اهدای خون کافی نیست، ادامه داد: همه موارد بهداشتی در پایگاه‌های اهدای خون رعایت میگردد و این بیماری از طریق خون قابل سرایت نمی‌باشد.

عبداللهی بیان کرد: پایگاه‌های اهدای خون مشهد مقدس هر روز بجز ایام تعطیل از ساعت ۷:۴۵ الی ۱۳ آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون خواهند بود همچنین اهداکنندگان گرامی می‌توانند با مراجه به سایت nobatdehi.ibto.ir به‌صورت اینترنتی ثبت نام کرده و زمان اهدای خون خود را کاهش دهند.

او تصریح کرد: ارائه اصل کارت ملی و همچنین داشتن ماسک الزامی است و در پایان افراد می‌توانند با گرفتن عکس سلفی از خود و ارسال به این اداره کل، آن را در جهت گسترش این عمل انسان دوستانه به اشتراک بگذارند.

تخفیف 40 درصدی در فروش 2500 عنوان کتاب
حسین سعیدی، مدیرعامل به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) هم از تخفیف ویژه علاوه بر تخفیف طرح پاییزه کتاب توسط این مجموعه خبر داد و گفت: بیش از ۲۵۰۰ عنوان کتاب از حدود ۲۰۰ ناشر در مدت زمان طرح پاییزه کتاب در فروشگاه‌های انتشارات آستان قدس رضوی با ۴۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از این تخفیف مربوط به طرح پاییزه کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: ۲۰درصد دیگر توسط انتشارات آستان قدس رضوی به این تخفیف اضافه و مجموعا مشتری می‌تواند با ۴۰ درصد تخفیف خرید کند.

سعیدی با اشاره به اینکه در این لیست آثار ارزشمندی وجود دارد، گفت: آثاری از بنیاد پژوهش‌های اسلامی، موسسه آفرینش‌ها و موسسه جوانان از ناشران آستان قدس رضوی در این لیست عرضه می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: کتاب‌هایی نیز از ناشرانی همچون امیرکبیر، ابراهیم ‌هادی، اسم، امام موسی صدر، آبرنگ، بنیاد پژوهش‌های قرآنی حوزه و دانشگاه، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بنیاد حکمت اسلامی صدرا، بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا (ع)، بنیاد نهج البلاغه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، جمکران، سپیده باوران، سوره مهر و کانون اندیشه جوان در این لیست وجود دارد.

مدیرعامل به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) گفت: علاقمندان برای اطلاع از لیست این عناوین و آدرس فروشگاه‌ها نیز می‌توانند به آدرس اینترنتی behnashr.com یا behnashr.razavi.ir مراجعه کنند.

اجرای «پرفورمنس کتاب» در کتابفروشی‌ها و مراکز فرهنگی مشهد
این روزها به مناسبت هفته كتاب و کتابخوانی مقابل کتاب فروشی‌ها و مراکز فرهنگی سطح شهر «پرفورمنس‌های کتاب» هم به اجرای برنامه می‌پردازند.
 





هفته کتاب و کتابخوانی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، با این حال هم مسئولان و هم مردم استان خراسان رضوی و به‌ویژه شهر مشهد با وجود محدودیت‌های کرونایی، هر یک به سهم خود سعی در روشن نگه داشتن چراغ این هفته دارند و برنامه‌های مختلفی در همین راستا در حال اجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها