دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
با الکترونیکی شدن کتاب‌ها هزینه‌های نشر تا 70 درصد کاهش پیدا می‌کند

کارگاه آموزشی «معرفی و آشنایی با اپلیکیشن‌های کتاب» زیر نظر «محسن غنودی» مدیر انتشارات «اِشکاف» در استان گلستان، بر بستر فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، کارگاه آموزشی «معرفی و آشنایی با اپلیکیشن‌های کتاب» زیر نظر «محسن غنودی»  تصویرگر، صفحه آرا، ویراستدار، ایده‌پرداز و مدیر انتشارات «اِشکاف» شب گذشته (25 آبان) همزمان با دومین روز از هفته کتاب در فضای مجازی از سری برنامه‌های هفته کتاب در استان گلستان برپا شد.

«محسن غنودی» مترجم گلستانی گفت: با توجه به توسعه فضای کتابخوانی و مطالعه در عرصه‌های مختلف دیجیتال مثل شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌ها و سایر حوزه‌های مشابه، اهمیت این موضوع روز به روز پُررنگ‌تر و طرفدارانش هم بیشتر شده است و مزایایی را هم برای مولفین و ناشرین به همراه خودش دارد.

وی افزود: در این کارگاه قصد دارم چند نمونه از این اپلیکیشن‌ها را که در آن‌ها معرفی، فروش کتاب و معرفی ناشر‌ها صورت می‌گیرد، معرفی کنم؛ اما پیش از آن لازم می‌دانم درباره اهمیت فضای دیجیتال مطالبی را مطرح کنم.

غنودی ادامه داد: اولین چیزی را که باید بدان اشاره کرد تقاضای مخاطب در حوزه الکترونیک و دیجیتال است؛ باور دارم که مدیا عوض شده و یک زمانی رسانه صرفا چاپی بود و طرفدارهای بسیاری داشت اما با توجه به پیشرفت فن‌آوری و در دسترس‌تر بودن محتوای دییجتال، شاهد کاهش رسانه چاپی بوده‌ایم که می‌توانم به روزنامه‌ها اشاره کنم و اینکه امروزه بیشتر مردم اخبار را از طریق گوشی‌های هوشمند و یا لپ تاپ بررسی و پیگیری می‌کنند.

این مترجم گلستانی افزود: کتاب هم به همین شکل یک کوچ از فضای کتابخانه‌ها به ویترین اپلیکشن‌ها و وب سایت‌هایی داشته است و انصافا هم کارشان را به خوبی انجام می‌دهند و امشب از میان صدها فروشگاه کتاب الکترونیک و اپلیکیشن و بستر‌های دیجیتال، چند مورد از آن‌ها را معرفی می‌کنم؛ نخستین آن «فیدیبو» است که بسیار فعال بوده و حضور مستمری در نمایشگاه‌ها دارد و برای تمام آثاری که در فضای خودش برای عرضه و فروش به نمایش درمی‌آورد توضیحات ویژه‌ای را ارائه می‌کند.

وی ادامه داد: دومین اپلیکیشن «کتابراه» است که خود من و مولفینی که با آن‌ها همکاری داشته‌ام، با آن همکاری کرده‌ایم که بسیار دلسوزانه و متفکرانه با کتاب‌ها و مولفان رفتار می‌کند. همچنین اپلیکیشن‌هایی مثل «فراکتاب»، «طاقچه» و «کتابچی» هم فعالیت دارند و خدمات خوبی را ارائه می‌دهند. همه اپلیکیشن‌هایی که از آن‌ها یاد کردم، وب سایت هم دارند.

مدیر انتشارات اِشکاف، گفت: اپلیکیشن به لحاظ در دسترس بودن و کاربردی بودن راحت‌تر است و به باور من طرفدار بیشتری پیدا می‌کند. همچنین فروشگاهای اینترنتی در بستر وب وجود دارند که همچون «سی بوک» و «گیسوم» مثل اپیلیکیشن‌ها تحت وب معرفی و فروش کتاب دارند.

غنودی افزود: اگر مولفی کتابی داشت، می‌تواند از طریق ناشر کتابش را به این اپلیکیشن‌ها معرفی کند و آن‌ها پس از تایید کتاب را در معرض فروش در بستر مجازی قرار می‌دهند و اگر فردی خواست مستقل اقدام کند، می‌تواند با اخذ نامه مجوز از انتشارات می‌تواند اقدام کند.

وی گفت: در همکاری با این اپلیکیشن و وب سایت‌ها چند حُسن وجود دارد؛ نخست آنکه کتاب مولف با همکاری سایت‌ها و اپلیکشین‌های بزرگ در از دل مرور گرها بهتر پیدا می‌شود. حُسن بعدی کاهش هزینه‌های چاپ است که در همه مراحل هزینه‌بردار است و وقتی مولفی کتابش را الکترونیکی می‌کند، فورا حدود 70 درصد هزینه‌های یک کتاب کم می‌شود و دیگر هزینه چاپ ندارند.

غنودی در پایان ضمن معرفی انتشارات اِشکاف و حوزه‌های فعالیت آن، اظهار کرد: انتشارات اِشکاف در تولید محتوای دیجیتال و اخذ مجوز و روند معرفی مولفان در بستر فضای مجازی حامی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها