دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
سمنان از 20 طرح خود برای کسب نشان پایتخت کتاب ایران رونمایی کرد

در دومین روز از هفته کتاب و با قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تمبر یادبود و طرح‌های دبیرخانه پایتخت کتاب ایران در سمنان برای دستیابی این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، فرشید فلاح مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان یکشنبه 25 آبان ماه در مراسم رونمایی از طرح‌های پایتخت کتاب در دبیرخانه این طرح در سمنان، افزود: در این خصوص 20 طرح نو و خلاقانه با جلسات کارشناسی تدوین و امروز رونمایی می‌شود.

وی گفت: با توجه به ابتکاراتی که در تدوین و ارائه این طرح شده است امیدواریم در سال 1400 و یا حداکثر 1401 با مشارکت و همراهی مسئولان فرهنگی و اجرایی و مردمی و نیز توجه بیش از پیش مردم به کتاب و کتابخوانی به این عنوان مهم دست یابیم.

فلاح تصریح‌ کرد: مهمترین هدف در طرح پایتخت کتاب به عنوان فستیوال بین شهرهای کشور توجه به فرهنگ کتاب و مطالعه و ارتقای شاخص‌ها و سرانه مطالعه در جامعه و به خصوص جوانان و نوجوانان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان محور این طرح را نهادهای مردمی بیان کرد و گفت: تمام دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی می‌توانند با مشارکت و همراهی خود دبیرخانه پایتخت کتاب را برای اجرای این طرح‌ها و تحقق اهداف پیش‌بینی شده یاری کنند.

وی استقرار دبیرخانه در موسسه فرهنگی آرمان روشن که موسسه‌ای مردمی است را یادآور شد و گفت: شهرداری نیز از محورهای اصلی در اجرای این طرح است و فرمانداری سمنان ریاست کارگروه پایتخت کتاب را بر عهده دارد.

در ادامه سید محمدناظم رضوی شهردار سمنان با تاکید بر اینکه شهرداری به طور جد همراه و مشارکت‌کننده در طرح پایتخت کتاب است، گفت: سایر دستگاه‌ها و نهادهای همکار در این طرح نیز برای تحقق کسب عنوان پایتخت کتاب برای سمنان باید از تمام توان خود بهره بگیرند.

شهردار سمنان افزود: طرح پایتخت کتاب بهانه‌ای برای اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه است.

وی با بیان اینکه عنوان پایتخت کتاب یک برند برای شهرها است،یادآورشد: همه دستگاه‌های فعال در این طرح باید با مشارکت خود زمینه تحقق طرح‌های 20 گانه پایتخت کتاب را فراهم کنند.
 

شهردار سمنان با بیان اینکه سمنان از دیرباز پیشرو و فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی بوده است ادامه داد: مردم فرهنگ دوست و با اخلاق سمنان نیز باید همانند گذشته با مشارکت خود، این طرح‌ها را همراهی و زمینه ساز کسب عنوان پایتخت کتاب برای این شهر باشند.

سیدعباس دانایی فرماندار سمنان با تاکید براینکه در اجرای این طرح‌ها باید از مردم کمک گرفته شود گفت: آموزش و پرورش به دلیل ارتباطی که از طریق دانش‌آموزان با خانواده‌ها دارد باید مردم را در این زمینه آگاه و زمینه‌سازی همرای و مشارکت آنها را فراهم نماید.

دانایی کتاب را غذای روح دانست و با تبریک هفته کتاب و کتابخوانی گفت: به دلیل مسائل اقتصادی، کتاب و مباحث فرهنگی در شرایط فعلی در جامعه کمرنگ شده است و اجرای این طرح‌ها در چنین شرایطی فضای خوب و مناسب را برای توجه خانواده‌ها به کتاب ایجاد می‌کند.

فرماندار سمنان همچنین از برگزارکنندگان طرح‌های مرتبط با پایتخت کتاب خواست تا از وجود خیرین کتاب نیز در این طرح‌ها بهره‌گیری شود.

رضا شمس‌خانی مسئول دبیرخانه پایتخت کتاب سمنان در این مراسم تک تک طرح‌های پیش‌بینی شده را تبیین و زمینه‌های اجرایی و اهداف هر یک از طرح‌ها را بیان و ابراز امیدواری کرد: با همکاری و مشارکت دستگاه‌های مختلف فرهنگی و اجرایی و نیز مشارکت فعال مردم زمینه لازم برای دستیابی سمنان در سال 1400 به عنوان پایتخت کتاب فراهم شود.

رضا شمس‌خانی با تاکید بر اینکه این طرح‌ها پس از ساعت‌ها کار کارشناسی تدوین و تصویب شده است، گفت: طرح‌های 20 گانه با مشارکت دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری سمنان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش، کتابخانه‌های عمومی و همکاری سایر دستگاه‌ها اجرا می‌شود.
 

وی افزود: «کتابخانه الکترونیک دانوش»، «شبکه کتاب مردمی نامک»، «جمعه بازار کتاب سمنان»، «باشگاه نویسندگان کودک و نوجوان»، «سامانه تکواه»، «مسابقات ملی ایده پردازی کتاب ایران (ماپکا)»، «همایش بین‌المللی نوجوان»، «کتاب و ترویج علوم»، «کتابخانه تخصصی بانوان»، «شبکه جامع کتابخانه‌های سمنان»، «کتابخانه تخصصی گنجینه»، «طرح بازیافت و کتاب»، «جام باشگاه‌های کتابخوان»، «کارکتر ملی کاوش»، «مسافر کهکشان»، «کنگره حضرت آیت‌الله شاهرودی»، «لیگ کتابخوان کارکنان دولت»، «طرح مهر کتاب»، «سفیران کتاب»، «ناگفته‌های اسرار آمیز»، «طرح رسم نو با کتاب و شهر کتاب»، «پایتخت کتاب» طرح‌های رونمایی شده در این مراسم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها