یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
آنچه در هشت سال دفاع مقدس رخ داده را با ترجمه معکوس به دنیا معرفی کنیم

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، بیان کرد: مقام معظم رهبری چندی پیش بحث نهضت ترجمه را مطرح کردند. باید گوشه‌هایی از آنچه در هشت سال دفاع مقدس رخ داده را اول به جامعه خودمان و در درجه دوم به دنیا معرفی کنیم. امیدواریم این تفاهم‌نامه، منجر به خروجی‌های مبارکی در این راستا شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین خانه‌ کتاب و ادبیات ایران و اداره‌کل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران، امروز یکشنبه (25 آبان‌ماه) همزمان با دومین روز از هفته کتاب و کتابخوانی با حضور ایوب‌ دهقانکار؛ مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران و رحیم نریمانی؛ مدیرکل انتشارات و اسناد بنیاد شهید و امور ایثارگران در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
هدف از امضای این تفاهم‌نامه، هم‌افزایی است
دهقانکار در این آئین گفت: مأموریت اصلی ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرداختن به حوزه فرهنگ و تقویت و گسترش مصادیق آن است. در آموز‌ه‌هایمان و در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، مصداق فرهنگی بالاتر و بارزتر از ایثار سراغ نداریم و قطعا یکی از عالی‌ترین مصداق‌های فعالیت‌های فرهنگی، تلاش در حوزه فرهنگ ایثار و متعالی‌ترین درجه آن یعنی فرهنگ شهادت است.
 
وی ادامه داد: وقتی صحبت از اسناد و انتشارات می‌شود، در واقع از دو مقوله صحبت می‌کنیم. این نامگذاری بسیار بامسما است. از یک‌سو، واژه سند را داریم که به معنی حفظ کردن اثری ارزشمند دور از دسترس و آسیب است و از سوی دیگر با واژه نشر سروکار داریم. اما وقتی که اسناد و انتشارات در کنار یکدیگر می‌آیند، یعنی سروکار ما با یک سری اسنادی است که بهترین راه حفظ آن‌ها، انتشار آن‌هاست. این موضوع در کتاب آسمانی ما قرآن کریم نیز مصداق عینی دارد. یکی از بهترین راه‌های حفظ قرآن، نشر دادن مفاهیم آن است.


مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و ادبیات ایران، بیان کرد: در مجموعه بنیاد شهید نیز همانند خانه کتاب، ظرفیت‌های بسیار بالایی برای کار وجود دارد و خیلی از اقدامات و فعالیت‌های آن‌ها در راستای فعالیت‌های موسسه خانه کتاب است. هدف از امضای این تفاهم‌نامه، هم‌افزایی است. زیبنده کار فرهنگی نیست که هر نهادی به‌صورت جزیره‌ای عمل‌ کند. زیبنده کشور ما، هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌هاست که در نتیجه آن دستاوردهایی فراتر از کارهای انفرادی حاصل شود.
 
دهقانکار در ادامه با اشاره به سطح فعالیت‌ها در حوزه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت، گفت: آنچه که تاکنون در این حوزه در کشور انجام شده در مقابل آنچه که به آن پرداخته نشده، به لحاظ حجم کار بسیار سطحی است. از لحاظ عمق محتوا با اقیانوسی بیکران مواجهیم، اما از نظر ظرفیت و حجم کمی با تمام کارهایی که انجام شده، هنوز در سطح این اقیانوس قرار داریم. یکی از کارهای ما استحصال و بهره‌برداری از این گنج بزرگ معنوی است. سعادت خود و جامعه را در صورت بهره‌برداری بیشتر از این گنج تضمین خواهیم کرد.
 
وی افزود: هم در بحث تولید آثار دفاع‌مقدس و هم در عرصه بین‌الملل و ترجمه آثار می‌توانیم همکاری‌های خوبی داشته باشیم. مقام معظم رهبری چندی پیش بحث نهضت ترجمه را مطرح کردند. امیدواریم این تفاهم‌نامه مبارک منجر به خروجی‌های مبارکی در این راستا شود. باید گوشه‌هایی از آنچه در هشت سال دفاع مقدس رخ داده را اول به جامعه خودمان و در درجه دوم به دنیا معرفی کنیم. امیدواریم با انعقاد این تفاهم‌نامه، شاهد فعالیت‌های مثمرثمر و اثربخشی در این حوزه باشیم.

 
توجه به کتاب برای رسیدن به جامعه دانایی‌محور
رحیم نریمانی نیز در این نشست با اشاره به تأثیر کتاب بر زندگی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، اظهار کرد: برای رسیدن به یک جامعه خردمحور و دانایی‌محور، نیاز اصلی پرداختن به مقوله فرهنگ به‌ویژه کتاب است. تمام کشورهای توسعه‌یافته برای شکل دادن زیرساخت‌های توسعه‌ای خود و تقویت کمی و کیفی فرهنگ، رسانه و کتاب را در اولویت قرار داده‌اند.
 
وی ادامه داد: در هفته کتاب و کتاب‌خوانی، جا دارد تلنگری به جامعه نخبگانی و عموم جامعه وارد کنیم مبنی بر اینکه کتاب در شرایط فعلی چقدر می‌تواند ما را از مقطع حساسی که در آن قرار داریم به سلامت و سرعت عبور دهد. جامعه دانایی‌محور، جامعه‌ای است که در آن شاخص کتاب و سرانه مطالعه می‌تواند مشارکت‌جویی را افزایش دهد. یکی از معضلات جامعه ما این است که به‌طور کلی تاریخ و ادبیات ما شفاهی است. انتقال از تاریخ شفاهی به مکتوب، یکی از ملزومات رسیدن به جامعه دانایی محور است که این امر از طریق ارج‌نهادن به کتاب محقق می‌شود.
 
مدیرکل انتشارات و اسناد بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: مقام معظم رهبری، نبود کار گروهی و کار تیمی را یکی از معضلات جامعه ما برشمرده‌اند. باید بررسی کنیم که کتاب و نشر چقدر می‌تواند به حل این معضل کمک کند. بحث دیگر موضوع خلاقیت و ابتکار است که تأثیر مستقیم بر افزایش سرانه مطالعه و تولید کمی کتاب دارد. یکی از چیزهایی که در زمینه فرهنگ‌سازی به آن نیاز داریم، تقسیم تجربه‌ها و مهارت‌های زندگی اجتماعی است که با روحیه ایثار ارتباط دارد. روحیه ایثار و ایثارگری ارتباط مستقیم با افزایش همدلی و میثاق و انسجام ملی دارد که کتاب نیز دارای چنین ویژگی است.


نریمانی تصریح کرد: جامعه دانایی‌محور، جامعه‌ای است که دایره واژگانی گسترده‌ای دارد و کتاب در این موضوع اثر مستقیمی خواهد داشت. همچنین وقتی بحث حال خوب را مطرح می‌کنیم، به‌ویژه در شرایط کنونی که با کاهش ارتباطات انسانی روبه‌رو هستیم، کتاب می‌تواند منجر به کاهش اضطراب و استرس شده و به سلامت روانی جامعه کمک کند. فرهنگ ایثار و نوع‌دوستی در بحث سلامت روانی نیز نقش گسترده‌ای دارد که افزایش کمی و کیفی کتاب‌های این حوزه می‌تواند در این زمینه اثربخش باشد.
 
وی ادامه داد: نسل چهارم جامعه ما با گنجینه خاطرات و ادبیات مربوط به ایثارگران و شهدا ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند. تولید کتاب در این حوزه می‌تواند منجر به ایجاد ارتباط بین نسلی شود.
 
مدیرکل انتشارات و اسناد بنیاد شهید و امور ایثارگران، افزود: نشر شاهد که از سال 1368 با فرمان تاریخی امام (ره) کار خود را آغاز کرده تاکنون یک‌هزار و 900 عنوان کتاب با موضوع ایثار و شهادت به چاپ رسانده است. امسال در راستای تأکید مقام معظم رهبری در زمینه نهضت ترجمه، 15 عنوان کتاب برای ترجمه از فارسی به انگلیسی برنامه‌ریزی شده است.


نریمانی همچنین گفت: امیدواریم در تفاهم‌نامه، بتوانیم در زمینه برگزاری دومین دوره جشنواره ایثار و شهادت نیز گام‌های موثری برداریم. در نخستین دوره این جشنواره، چهار هزار عنوان کتاب به دبیرخانه رسید که امیدواریم در این دوره از لحاظ کمی و کیفی شاهد پیشرفت باشیم. یکی دیگر از محورهای این تفاهم‌نامه، در زمینه آموزش نویسندگان نوقلم است. ایجاد انجمن تخصصی نویسندگان فعال در عرصه ایثار و شهادت برای ایجاد یک شبکه غیردولتی در راستای حمایت از نویسندگان نیز از دیگر از محورهای این تفاهم‌نامه خواهد بود.
 
وی در پایان با تأکید بر اینکه عزم دو مجموعه بر این است که مفاد این تفاهم‌نامه اجرایی شود، اظهار کرد: افزایش برگزاری مسابقات سراسری کتابخوانی از طریق امضای این تفاهم‌نامه نیز می‌تواند به‌ویژه در شرایط کنونی مشارکت اقشار مختلف برای تمام سنین را در پی داشته باشد. اکنون بنیاد شهید مسابقه کتابخوانی «داستان بهنام» براساس زندگی شهید بهنام محمدی را در حال برگزاری دارد که امیدواریم این‌گونه مسابقات در سطح ملی افزایش پیدا کنند. بحث برگزاری نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی و افزایش ترجمه برای ساماندهی گفتمان بین‌المللی ایثار نیز یکی دیگر از دستاوردهای این تفاهم‌نامه خواهد بود. اکنون در حال ترجمه عربی ویژه‌نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هستیم تا در سالگرد شهادت ایشان بتوانیم این کتاب را به جهان عرب و کشورهای عربی عرضه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها