یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۹
ابراز امیدواری نسبت به ایجاد تشکل صنفی ناشران و کتابفروشان همدان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه ناشران و کتابفروشی‌های استان با صنف لوازم‌التحریرفروشان، یک اتحادیه مشترک را تشکیل می‌دهند، نسبت به تقویت صنفی آن‌ها برای تشکیل اتحادیه مخصوص خود، اطمینان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، نشست خبری احمدرضا احسانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در نخستین روز از هفته کتاب و در صفحه اینستاگرام این اداره‌کل برگزار شد.

احسانی با برشمردن برنامه‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در هفته کتاب امسال گفت: 14 برنامه به مناسبت این هفته در نظر گرفته شد که نخستین برنامه از آن که تجلیل از چاپخانه‌داران بود، برگزار شد. 13 برنامه دیگری که در نظر گرفته شده است، در شهرستان‌های مختلف استان اجرا خواهند شد.

وی، برگزاری آیین اختتامیه جایزه قلم هگمتانه و انتخاب کتاب سال استان، برگزاری عصری با کتاب فرهنگ اصطلاحات عامیانه همدانی اثر محمدعلی نوریون، برگزاری نمایشگاه کتاب (در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا)، برگزاری مسابقه کتابخوانی با همکاری سایر نهادها، معرفی، بررسی و نقد کتاب، اهدای کتاب به مراکز آموزشی و فرهنگی و هنری، عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان، برگزاری مسابقه نقاشی کودکان و نوجوانان با موضوع کتاب و محوریت و میزبانی شهرستان تویسرکان، برپایی نشست آسیب‌شناسی حوزه کتاب در شهرستان بهار و اجرای طرح پاییزه کتاب را از جمله برنامه‌های هفته کتاب در استان همدان برشمرد.

احسانی با بیان اینکه طرح پاییزه کتاب از 24 تا 30 آبان ماه در 17 کتابفروشی همدان و یک کتاب‌فروشی ملایر اجرا می‌شود، گفت: در  این طرح، فروش کتاب با تخفیف 20 درصد انجام می‌شود. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان همچنین با اشاره به برنامه‌های اجرایی پیش‌بینی شده در نیمه دوم سال در این استان عنوان کرد: علاوه بر برنامه‌های ذکر شده، تقدیر از چهره‌های فرهنگی ماندگار با محوریت مرحوم آیت‌الله سیدرضا فاضلیان در آذرماه در شهرستان همدان، جشنواره نمایشنامه‌خوانی در دی‌ماه در شهرستان رزن، رونمایی از کتابت قرآن کریم با قلم مرتضی شعبانی و برپایی نمایشگاه آثار خوشنویسی در دی‌ماه در همدان، برگزاری جشنواره استانی سبک زندگی قرآنی مدیران موسسات قرآنی و جشنواره خوشنویسی با موضوع نماز در بهمن‌ماه در شهرستان کبودرآهنگ، از برنامه‌های ویژه ما تا پایان سال خواهد بود.

احسانی افزود: جشنواره موسیقی سنتی آواها و نواهای عاشورایی با عنوان جشنواره نغمه عشق هم بهمن ماه در شهرستان اسدآباد برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه جایزه ادبی استان، بهمن‌ماه در شهرستان بهار برگزار می‌شود، یادآور شد: پیگیر ایجاد بانک اطلاعاتی اصحاب فرهنگ و هنر ازجمله نویسندگان استان همدان و در حال عقد تفاهمنامه جهت خرید نرم‌افزار مربوطه هستیم. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: در خصوص نویسندگان، ناشران و کتابفروشان در استان یک خلا قانونی وجود دارد؛ با توجه به اینکه تعداد ناشران و کتابفروشی‌ها در استان کم است، یک اتحادیه مشترک با صنف لوازم‌التحریر فروشان دارند. جهت حمایت از آن‌ها و تقویت صنفی آن‌ها رایزنی‌هایی انجام شده است تا صنف مخصوص خود را داشته باشند.

وی افزود: همچنین پیگیر حمایت مالیاتی از نویسندگان و ناشران هستیم. تسهیلاتی در سامانه کارا برای فعالین این عرصه در نظر گرفته شده است. در چند روز اخیر تفاهمنامه‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صندوق کارآفرینی امید منعقد شده است که سعی می‌کنیم آن را در استان اجرایی کنیم. تسهیلات ویژه‌ای برای حمایت از ناشران، نویسندگان و صنوف فرهنگی پیش‌بینی شده است.

احسانی با بیان اینکه ادارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها با محدودیت‌های اعتباری روبه‌رو هستند، یادآور شد: با این وجود باید تمام برنامه‌های فرهنگی در موسسات با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و یا به صورت مجازی اجرا شود و در صورت برنامه‌ریزی، اعتبارات مورد نیاز تخصیص خواهد یافت و به هیچ عنوان فعالیت‌های فرهنگی نباید تعطیل شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 245 عنوان کتاب در استان به چاپ رسیده است، یادآور شد: با توجه به محدودیت‌ها و گرانی کاغذ و سایر نیازهای صنعت چاپ، شاهد آمار خوبی در حوزه چاپ کتاب هستیم. پررنگ شدن کتاب‌های صوتی باعث شده است که چاپ کتاب‌های فیزیکی تحت الشعاع قرار گیرد. گرانی کاغذ و فیلم و زینک و مشکلات چاپخانه‌ها هم مزید بر علت است و در سال جاری نیز با وجود مسائل ناشی از کرونا و محدودیت‌های ذکر شده، 188 عنوان کتاب تاکنون منتشر شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه شخصیت سید جمال‌الدین اسدآبادی ملی و جهانی است و اندیشه‌های ایشان به عنوان بیدارگر شرق شهره جهانی دارد، یادآور شد: بنیاد فرهنگی سید جمال‌الدین اسدآبادی از سال‌های 1385 و 86 آغاز به کار کرد و در سال 1388 در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شد و همچنان پیگیر آن هستیم.

احسانی ادامه داد: بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی این ظرفیت را ایجاد خواهد کرد که هم شهرستان اسدآباد را معرفی کنیم و برای معرفی استان همدان از آن بهره بگیریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها