جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
مولانا همتی، نابغه‌ای که غریب مانده است

محمدعلی نقدی در نشست معرفی و نقد «دیوان مولانا ذوقی» با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی مولانا همتی، گفت: مولانا همتی نابغه‌ای است که در سرزمین و وطن خویش غریب مانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، به مناسبت بیست و هشتمین دوره هفته کتاب، نشست معرفی و نقد کتاب «دیوان مولانا ذوقی» در استان زنجان برگزار شد.

این نشست با معرفی و نقد کتاب «دیوان مولانا ذوقی» با حضور نغمه مستشار نظامی؛ دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حسن پاکزاد؛ دبیر محفل ادبی استاد روزبه، محمدعلی نقدی؛ دبیر محفل مولانا همتی انگورانی و ولی امیری به‌صورت آنلاین انجام شد.

دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست، ایجاد محفل ادبی را فرصت مناسبی برای اهل شعر و ادب شهرستان دانست تا توانمندی‌های خود را محک بزنند.

نغمه مستشارنظامی گفت: اهداف و برنامه‌های این محفل، ایجاد ظرفیتی برای سازماندهی، شناسایی، جذب و ارتقای فعالان ادبی، برگزاری دوره‌های آموزشی، کارگاه‌های ادبی، نشست‌های ادبی، تولید محتوا و نشر آن و بهره‌گیری از فضای مجازی در راستای توسعه کمی و کیفی فعالیت‌هاست.

وی تصریح کرد: ارتباط با بزرگان شعر استان، حمایت از چهره‌های جدید و نوقلمان و اجرای عدالت فرهنگی در نقاط دورافتاده، مهم‌ترین اهداف تشکیل محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه محافل ادبی در کتابخانه‌های عمومی با وجود مشکلات ناشی از بیماری کرونا به حیات خود ادامه داده‌اند، افزود: این ظرفیت وجود دارد که در ایام کرونا از ظرفیت عظیم محافل ادبی استفاده کنیم.

مولانا همتی از شاعران پیشتاز در مدیحه‌سرایی شیعی است
محمدعلی نقدی؛ دبیر محفل ادبی مولانا همتی انگورانی نیز با در ادامه این نشست با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی مولانا همتی، گفت: مولانا همتی نابغه‌ای است که در سرزمین و وطن خویش غریب مانده و با گذشت دو دهه از پیداشدن مزارش در انگوران، هنوز هم آن چنانکه در شأن اوست به دنیای ادب معرفی نشده است.

وی ادامه داد: مولانا همتی انگورانی با داشتن هفت هزار بیت شعر که تقریبا نیمی از آن‌ها در مدح امیر کلام امام همام مولی الموحدالدین علی (ع) است از شاعران پیشتاز در مدیحه‌سرایی شیعی بوده، اما آنچنان که باید شناخته نشده است.

نقدی با بیان اینکه مولانا همتی یکی از شاعران تراز اول در شعر شیعی است که نویسندگانی چون حسیبه مازی اوغلو و پروفسور قارخان، او را جزو هفت شاعر بزرگ شیعه می‌دانند، تصریح کرد: وی همچنین از شاعران و عارفان بزرگ دوره صفوی است که به سبب طبع سرشار و جوشان شاعری‌اش، مورد تأیید و پسند دربار صفوی قرار گرفت.

این نویسنده با اشاره به اینکه، امروزه سطح مطالعه بسیار پایین آمده و زندگی مکانیزه جامعه را از دنیای شعر و ادب جدا ساخته است، افزود: البته هزینه بالای چاپ و به تبع آن قیمت بالای کتاب، امکان خرید را پایین آورده و رفع این مشکل، حمایت دولت و مسئولان را می‌طلبد.

وی در ادامه، مطالعه را یکی از عوامل پیشرفت دانست و گفت: کتاب، غذای روح بشر و یگانه راه برای آشنایی با روزگاران گذشته و حال و نماد توسعه‌یافتگی هر کشور محسوب می‌شود.

اجرای 620 برنامه به مناسبت هفته کتاب در زنجان
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز در این نشست، بیان کرد: طی هفته کتاب، 620 برنامه در استان با استفاده از ظرفیت مجازی اجرایی خواهد شد.

امیرعلی نیک‌بخش افزود: عطرافشانی مزار مطهر شهدا و تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا، نشست‌های کتابخوان، نمایشگاه‌های کتاب، نمایشنامه‌خوانی، نشست صمیمی با نویسندگان بومی شهرستان در بستر فضای مجازی، اجرای پویش اهدای کتاب، اهدای آگاهی، برگزاری محافل ادبی، جذب کتاب‌های اهدایی به کتابخانه‌ها، برگزاری مسابقات فرهنگی، اجرای طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌ها و افتتاح سه باب کتابخانه عمومی از برنامه‌های هفته کتاب در زنجان است.

افتتاح «محفل ادبی مولانا همتی انگورانی» در ماهنشان
در این نشست همچنین شعرخوانی توسط مصطفی نادری، محمدعلی نقدی، منصور رستمی، روح‌الله معصومی و محمد مکی انجام شد.

شاهنامه‌خوانی توسط زهرا محمدی؛ قصه‌گو و مربی شاهنامه‌خوانی و داستان‌گویی از شرح حال زندگی یکی از شهدای دفاع مقدس توسط فاطمه شکوری از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در پایان نیز بهمن عبدی به معرفی کتاب «دیوان مولانا ذوقی» پرداخت و توضیحاتی درباره این کتاب ارائه و «محفل ادبی مولانا همتی انگورانی» شهرستان ماهنشان افتتاح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها