پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
5 باب کتابخانه عمومی در زنجان ساخته می‌شود

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به در دست ساخت بودن 5 کتابخانه عمومی در زنجان گفت: در 6 ماهه نخست امسال تعداد کتابخانه‌های استان زنجان به 98 باب رسیده است که شامل 78 باب کتابخانه نهادی و 20 باب کتابخانه مشارکتی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، امیرعلی نیک‌بخش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در نشست خبری هفته کتاب گفت: بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ با شعار «دانایی؛ مانایی» در سراسر کشور برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه شورای سیاست‌گذاری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران «دانایی؛ مانایی» را به عنوان شعار این دوره از هفته کتاب انتخاب کرده است، گفت: فعالیت‌های این دوره از هفته کتاب از طرف مجموعه‌های متنوع و متکثری انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های هفته کتاب با در نظر گرفتن شرایط کرونایی اجرا خواهد شد، افزود: ویروس کرونا را باید به یک فرصت تبدیل کنیم و نباید تصور کنیم که این ویروس به حدی قوی است که  بتواند نگرش‌ها و ارزش‌ها را تغییر دهد بلکه این ویروس فقط باعث تغییر روش‌ها و ابزارهاست.

نیک‌بخش گفت: بر همین اساس وقتی درباره کتاب مجازی یا فعالیت‌های مجازی صحبت می‌کنیم هدف کتاب و کتابخوانی است و تغییر صرفا در شیوه رواج کتابخوانی ایجاد شده است.

 وی در ادامه گزارشی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای اجرا طی هفته کتاب ارائه کرد و گفت: امسال بیش از 600 برنامه در این هفته اجرایی خواهد شد که هدف از آنها ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

نیک‌بخش گفت: آئین تکریم مقام کتابدار به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی، دیدار کارکنان با نماینده ولی فقیه در استان زنجان، دیدار با خانواده شهدا، برگزاری مسابقه کتابخوانی، اجرای پویش اهدای کتاب، اهدای آگاهی، برگزاری محافل ادبی از برنامه‌هایی است که طی هفته کتاب اجرایی می‌شود.

وی افزود: جذب کتاب‌های اهدایی به کتابخانه‌ها، برگزاری مسابقات فرهنگی، بخشودگی جرایم دیرکرد کتاب‌های به امانت رفته، اجرای طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌ها در روز 24 آبان‌ماه امسال، از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته کتاب است.

نیک‌بخش ادامه داد: در شهرستان ها نیز به تناسب ظرفیتی که دارند برنامه های شاخصی اجرایی خواهد شد که شامل تشریح فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی استان، برگزاری نشست‌های ادبی مجازی با حضور شعرا و نویسندگان، برگزاری مسابقات قصه‌گویی، مسابقات کتابخوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: طی هفته کتاب 2 باب کتابخانه عمومی شامل کتابخانه عمومی حسینی شهر زنجان و کتابخانه شهید کبودخانی نیز افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین از در دست احداث بودن 5 باب کتابخانه عمومی نیز خبر داد و تصریح کرد: این کتابخانه‌ها نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید.

نیک‌بخش همچنین با اشاره به شاخص‌های کتابخوانی استان گفت: در 6 ماهه نخست امسال تعداد کتابخانه‌های استان زنجان به 98 باب رسیده است که شامل 78 باب کتابخانه نهادی و 20 باب کتابخانه مشارکتی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه زیربنای کتابخانه‌های استان در مدت زمان اعلام شده به 30 هزار و 504 متر مربع رسیده است، گفت: تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها نیز به یک میلیون و 362 هزار و 613 جلد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 8.5 درصد از جمعیت استان زنجان عضو کتابخانه‌های عمومی استان زنجان هستند، تصریح کرد: این جمعیت بیش از 80 هزار نفر را شامل می‌شود.

نیک‌بخش با اشاره به کاهش اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان زنجان خاطرنشان کرد: به دلیل گرانی کتاب و تغییر سمت و سوی کمک‌های مردمی به رزمایش کمک مومنانه، این کاهش اتفاق افتاده است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با تاکید بر اینکه کتاب برای نسل‌های مختلف ماندگار است و ارزش خود را هیچگاه از دست نخواهد داد، گفت: ضریب خطای فضاهای دیگر در مقایسه با کتاب زیاد است، اما تاثیر کتاب عمیق و ماندگار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به شرایط پیش‌آمده برای حوزه کتابخوانی و کتابخانه‌ها پس از شیوع بیماری کرونا، ادامه داد: در این شرایط، لازم است در حوزه کتاب و کتابخوانی با هدف‌گذاری مشخص برنامه‌ها دنبال شود.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی به‌صورت مجازی، تصریح کرد: هدف اصلی باید این باشد که در شرایط کرونایی، راهکاری پیدا کنیم تا رغبت مردم به مطالعه بیشتر شود، همچنین باید در مناطق کمتر توسعه‌ یافته کتابخانه ایجاد کرد، چراکه توسعه کتابخانه‌ها در این مناطق ثمرات زیادی را در پی خواهد داشت.

معاون امور مالی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه در سال 97 پرداخت نیم‌درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی استان 10 میلیارد ریال بوده است، اضافه کرد: این رقم در سال 98 با بیش از 100 درصد افزایش به 21 میلیارد و 628 میلیون ریال رسید.

سیروس نعمتی ادامه داد: پرداخت نیم‌درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌های عمومی استان برای سال جاری بر اساس تفریغ بودجه شهرداری‌ها 29 میلیارد و 329 میلیون ریال پیش‌بینی شده است.

بر اساس این گزارش، به مناسبت هفته کتاب، طرح عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز از طریق سایت این اداره کل انجام خواهد شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها