پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
شعر می‌تواند اندوه و آلام نوجوانان را کاهش دهد

مهدی مرادی در جلسه نقد کتاب «یک شعر بی‌طاقت» گفت: یکی از کارکردهای مهم شعر، کارکرد جبرانی است که می‌تواند نقش تاثیرگذاری در کاهش اندوه و آلام نوجوانان داشته باشد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، مهدی مرادی، سخنران چهارمین نشست مجازی گروه حال خوش خواندن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان، با موضوع نقد و بررسی کتاب «یک شعر بی‌طاقت» اثر افسانه شعبان‌نژاد، که بعد از ظهر 21 آبان ماه در فضای مجازی در جمع کارشناسان فرهنگی‌، ادبی و مربیان کانون برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: شعر نوجوان امروز با شعر نوجوان دهه‌ی ۶۰ تفاوت‌های چشمگیری دارد و بر همین اساس  باید در تحلیل مضامین و حال و هوای آن به شیوه‌های جدید روی آورد.

این شاعر و نویسنده خوزستانی با بیان اینکه امروزه ضرورت پدیده‌ای به نام شعر نوجوان بیشتر از گذشته احساس می‌شود، تصریح کرد: یکی از کارکردهای مهم شعر، کارکرد جبرانی است که می‌تواند نقش تاثیرگذاری در کاهش اندوه و آلام نوجوانان داشته باشد. 

مولف کتاب «ساعت بدون تیك تاك» در ادامه ایجاد فرم تازه در شعر نوجوان، توجه به فونکسیون موجودات و عناصر طبیعی، و در واقع کارایی آن‌ها در طبیعت، توجه به گسستن انسان از طبیعت و توجه هم‌زمان به نیازهای مادی و معنوی را چهار ویژگی کتاب «یک شعر بی طلاقت» نوشته افسانه شعبان نژاد برشمرد و  توضیح داد: در این مجموعه ۲۱ شعر وجود دارد که این شاعر در خلال آن‌ها به عناصر عینی پرداخته و در بیشتر اشعار رویکردی به بیرون دارد و به بیان دیگر بسامد عناصر عینی و بیرونی اشعار بالاست.
مرادی ضمن مقایسه‌ کتاب «یک شعر بی‌طاقت» با کتاب دیگری از همین مؤلف به نام «پرنده گفت شاعرم»عنوان کرد: در این دو مجموعه یک رویکرد خاص به فرم مشاهده می‌شود که علاوه بر مضامین مشترک، توجه ویژه به یک ساختار واحد و منسجم وجود دارد.

این شاعر خوزستانی افسانه شعبان نژاد را شاعری معناگرا دانست و اضافه کرد: شعبان نژاد به اجتماع هم‌ نظر دارد و شعرش از آن جا اهمیت پیدا می‌کند که بیانگر مافی الضمیر و ناخوآگاه شاعر و تجلی روزگار شخصی‌اش است.

شاعر کتاب «کلاغ سه‌شنبه»  ادامه داد: ما اکنون در روزگاری زندگی می‌کنیم که انسان پیوند خویش با محیط‌‌زیست و طبیعت و همنوعانش را از دست داده و این تک‌افتادگی باعث اندوه و ناامیدی‌اش شده اما این شاعر در کنار اندوه و نا امیدی از امید و شادمانی هم‌سخن گفته است.

نویسنده کتاب «آوازهای سیب‌زمینی» در ادامه تک‌تک اشعار کتاب «یک شعر بی‌طاقت» را از نظر محتوا و فرم و ساختار را موردبررسی قرار داد و بیان کرد: شعبان‌نژاد در این مجموعه از نظر ایجاز و اختصار کلمه موفق بوده است.

این شاعر و نویسنده خوزستانی در بخش دیگر این نشست ادبی در مورد اصول نقدنویسی بر شعر نوجوان گفت: منتقد باید بر اساس قراردادی که شاعر با مخاطب می‌بندد، وارد فضای شعری او شود.

او تأکید کرد: در نقد کتاب اولویت بر بررسی محتواست و عناصر بیرونی مثل ویژگی‌های ظاهری کتاب، اشتهار شاعر و... توضیح بدیهیات است و کمکی به تأثیرگذاری و پیشبرد نقد نمی‌کند. این عملکرد به ما کمک می‌کند که در شناسایی یک پدیده بهتر عمل کرده و سازوکار درون متن را بهتر کشف کنیم.

این منتقد ادبی بیان کرد: در نوشتن نقد بهتر است از زبان شاعرانه استفاده نشود چرا که نقد، زبانی علمی می‌طلبد و از آن جا که قرار است مؤلف در بررسی نقدها متوجه زوایای جدیدی شده و در آثار بعدی از آن‌ها کمک بگیرد، خوب است که منتقد تلاش کند سفری را در متن آغاز کرده و بکوشد که پیوند ارگانیک و اندام واره ی عناصر را در متن رصد و شناسایی کند.

یادآوری می‌شود: گروه مجازی حال خوش خواندن متشکل از کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان از سوی واحد آفرینش‌های ادبی، از تیرماه ۱۳۹۹ آغاز به کار کرده و با برپایی جلسات ماهانه‌ی نقد کتاب، میزبان مربیان علاقه‌مند به این حوزه از ادبیات است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها