چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
پروژه کتابخانه مرکزی زنجان؛ 25 درصد پیشرفت فیزیکی طی 11 سال!

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اذعان به اینکه پروژه ساخت کتابخانه مرکزی طی 11 سال تنها 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، از واگذاری عملیات اجرایی آن به به اداره‌کل راه و شهرسازی استان خبر داد و گفت: برای تسریع در ساخت و واگذاری این کتابخانه به شهرداری هم، اداره‌کل راه و شهرسازی استان تصمیم می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، احداث و گسترش فضاهای كتابخانه‌ای نقش بسزایی در ترویج و توسعه فرهنگی جامعه دارد و این مهم در کشور طی چند سال گذشته روند روبه رشدی داشته است. در همین راستا با کمک خیرین و منابع دولتی، کتابخانه‌های متعددی به‌ویژه در مناطق روستایی احداث شده است تا میزان دسترسی عموم مردم به این منابع عادلانه‌تر باشد.

اما با وجود افزایش تعداد کتابخانه‌های کوچک روستایی و شهری، تعداد كتابخانه‌های مركزی که در مراکز استانی و شهرهای بزرگ استان‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند، انگشت‌شمار است كه نبود اعتبارات یکی از دلایل این مسئله عنوان شده است.

در زنجان نیز ساخت کتابخانه مرکزی استان، از دهه 80 شمسی آغاز شده است اما پیشرفت آن در 10 سال گذشته قابل توجه نبوده است و ادامه کار آن سال‌هاست که معطل اعتبار است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در این باره با بیان اینکه توسعه کتابخانه‌ها و ایجاد مراکز مطالعاتی و اطلاعاتی برای کسب آگاهی افراد جامعه همواره یکی از اولویت‌های مسئولان بوده است، به خبرنگار ایبنا می‌گوید: کما اینکه در استان ما و تا پایان همین هفته کتاب، تعداد کتابخانه‌ها به 100 باب خواهد رسید.

امیرعلی نیک‌بخش با اشاره به اقدامات استانی در راستای توسعه فضاهای کتابخانه‌ای، عنوان می‌کند: در حال حاضر چند کتابخانه بزرگ در شهرهای مختلف استان در دست ساخت است که از جمله این پروژه‌ها کتابخانه مرکزی زنجان و کتابخانه ابهر است.

وی ضمن اذعان به طولانی شدن روند ساخت کتابخانه مرکزی استان زنجان و بیان این نکته که متولی این پروژه، اداره‌کل راه و شهرسازی است و اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی به عنوان بهره‌بردار محسوب می‌شود، گفت: به‌زودی جلسه‌ای در ارتباط با تعیین تکلیف کتابخانه مرکزی استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در ارتباط با واگذاری این پروژه به شهرداری زنجان، گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی باید زمینه واگذاری کتابخانه مرکزی زنجان به شهرداری را فراهم کند و تصمیم گیرنده نهایی این اداره‌کل است.

نیک‌بخش با اشاره به اینکه كتابخانه مرکزی زنجان طرحی ملی است كه در زمینی به مساحت 14 هزار مترمربع و با زیربنای 18 هزار و 550 مترمربع در محل مجتمع نگین در 6 طبقه در حال ساخت است، اضافه کرد: کار ساخت این کتابخانه از سال 88 آغاز شده و پیشرفت فیزیکی آن هم 25 درصد است.

وی در ادامه آماری از کتابخوانی در استان ارائه کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 8.5 درصد جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند. ضمن اینکه ما پس از شیوع ویروس کرونا، فرآیند عضوگیری را مجازی کردیم. در حال حاضر سالن‌های مطالعه در کتابخانه‌های عمومی تعطیل است و فعالیت‌ها بیشتر به‌صورت مجازی دنبال می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال کتابداران بیشتر در فضای مجازی فعالیت دارند، اضافه کرد: همه تلاش کتابداران در این ایام بر این بوده است که سرانه مطالعه کاهش پیدا نکند.
 
نیک‌بخش همچنین از کاهش اهدای کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان زنجان خبر داد و گفت: گرانی کتاب و هدایت کمک‌ها به سایر بخش‌ها موجب این کاهش شده است.

بر اساس این گزارش هم‌اکنون حدود ۸۵ هزار نفر در این استان معادل ۸.۵ درصد جمعیت کل استان، در کتابخانه‌های عمومی عضو هستند.

طبق آمار ارائه شده ۹۷ باب کتابخانه عمومی در استان زنجان وجود دارد که ۳۶ باب از این کتابخانه‌ها در مناطق روستایی واقع است.

قرار است در هفته کتاب سه کتابخانه عمومی شامل کتابخانه عمومی حسینی در مسجد جامع زنجان، کتابخانه امام علی (ع) در شهر قیدار و کتابخانه خیّرساز شهید کبودخانی در روستای محمودآباد شهرستان خدابنده، به بهره‌برداری برسد که با احتساب آنها، تعداد کتابخانه‌های زنجان به 100 باب افزایش پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها