دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
روستای کوت سیدصالح نیازمند خدمات فرهنگی است

رئیس اتحادیه نخلداران شهرستان کارون و عضو شورای اسلامی روستای کوت سیدصالح از توابع اهواز، گفت: با توجه به پیشینه این روستای کوت سیدصالح اهواز، این روستا نیازمند خدمات فرهنگی به ویژه کتاب و کتابخوانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، جاسم حزباوی رئیس اتحادیه نخلداران شهرستان کارون و عضو شورای اسلامی روستای کوت سیدصالح  در جلسه‌ای که با حضور دهیار، رئیس شورای اسلامی و رئیس بخشدار مرکزی این روستا و دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی خوزستان در دفتر دهیاری این روستا برگزار شد، با بیان این مطلب، گفت: روستای کوت سیدصالح یکی از روستاهای قدیمی اهواز با مردمانی وِلایی، کم‌توقع و محب اهل بیت عصمت و طهارت است که زندگی آنان از طریق نخلداری که یکی از سرمایه‌های ملی است، می‌گذرد.  

عضو شورای اسلامی روستا کوت سیدصالح اضافه کرد: هرچند مردم این روستا کوله‌باری از مشکلات را بر دوش می‌کشند اما حضور مسئولان در روستا علاوه بر اینکه مایه دلگرمی و پشتکار آنان است، می‌تواند بارقه‌های امید را برای دانش‌آموزانی که روز‌به‌روز بر علم و دانش‎شان افزوده می‌شود، روشن کند.

وی گفت: به‌رغم نبود مرکز فرهنگی به‌خصوص کتابخانه انتظار ما این است که با همیاری دستگاه‌های فرهنگی، مساعدت بخشدار، دهیار و همت اهالی روستا این امکان به‌زودی در این روستا  تحقق یابد.

رئیس بخشدار مرکزی شهرستان کارون در این نشست گفت: کتابخوانی و کتابخانه دو امر لازم و ملزوم هم هستند؛ وقتی کتابخانه نباشد، فرد کتابخوانی که به دنبال مطالبه کتاب است، قطعا انگیزه کتاب خواندن خود را از دست می‌دهد.

رئیس بخشدار مرکزی شهرستان کارون با بیان اینکه 17 روستا زیر نظر بخشداری اداره می‌شوند، تصریح کرد: هرچه فاصله با مرکز بیشتر باشد، قطع به یقین دهیاران آگاهی کمتری نسبت به مطالبات فرهنگی دارند. اما ما به دنبال پیدا کردن فضایی مناسب جهت راه‌اندازی کتابخانه و تلاش برای گرفتن مطالبات فرهنگی این روستاها در چهارچوب قانون هستیم.

سعید جنادله گفت: به‌صورت پایلوت ترویج و گسترش کتابخوانی را از روستای کوت سیدصالح آغاز می‌کنیم و سپس هر هفته جلسه‌ای با حضور دبیر باشگاه‌های کتابخوانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان به همراه دهیاران روستاها جهت اجرایی کردن طرح‌های ترویج کتابخوانی برگزار می‌کنیم.

در این نشست دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی خوزستان، تعامل و ارتباط با روستاییان جهت اجرایی کردن طرح‌های ترویج کتابخوانی در روستاها را از جمله اهداف دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و گفت: شناسایی ظرفیت و استعدادهای هر روستا در جهت کتابخوانی می‌تواند حرکت بالقوه‌ای را در مسیر ترویج فرهنگ مطالعه، ایجاد کند.

فریبا حیدرپور با تاکید بر این موضوع که دغدغه اصلی دبیرخانه جام باشگاه‌های کتابخوانی خوزستان، گسترش و توسعه کتابخوانی در روستاهاست، افزود: اجرایی کردن طرح جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی روستایی و به‌دنبال آن تشویق کودکان و نوجوانان روستایی جهت شرکت در برنامه‌های پویا و خلاق باشگاه‌ها و آماده‌سازی بستر مناسب برای سایر فعالیت‌های‌ فرهنگی و هنری می‌تواند به‌عنوان اقدامات برجسته در حوزه ترویج کتابخوانی مستمر در روستاها مورد توجه قرار گیرد.

وی مشارکت و حضور دهیاران و روسای اسلامی شهر و روستاها را برای پیاده‌سازی طرح‌های کتابخوانی روستایی تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: قطعا برای دریافت نتیجه مثبت در مسیر توسعه کتابخوانی نیاز به مساعدت دهیاران، بخشداران و روسای شوراهای اسلامی روستاها و همچنین حضور پررنگ‌تر و نقش کارآمد آنان است.

یادآور می‌شود، شهرستان كارون در جنوب مركز استان خوزستان به مركزیت كوت عبدالله شامل دهستان‌های كوت عبدالله، کوت سیدصالح ، استیشن، خزامی، درویشیه (چمران)، شریعتی یك، كوت نواصر، كوی منتظری و.. است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها