سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
نسل جدیدی از گلخانه‌ها با انرژی‌های نو

کتاب «بررسی انرژی‌های تجدیدپذیر در گلخانه»، نشان می‌دهد که مصرف انرژی در کشت‌های گلخانه‌ای، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مطالعات انرژی بوده و هرگونه موفقیت در زمینه افزایش کارآیی مصرف انرژی در این نوع کشت‌ها، می‌تواند باعث استفاده بهینه از منابع باارزش انرژی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از آنجایی که محصولات کشاورزی همواره تأمین‌کننده اصلی غذای بشر بوده، امروزه با توجه به مسائلی مانند افزایش جمعیت و محدودیت در نهادهای اصلی کشاورزی همچون زمین و آب مناسب، لزوم توجه به روش‌های نوین و پربازده تولید محصولات کشاورزی، به‌طور کامل مشهود است.
 
کتاب «بررسی انرژی‌های تجدیدپذیر در گلخانه» نوشته سید مجید غیوری، به بررسی و مطالعه دانش‌های به‌روز استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر در سامانه گرمایش و سرمایش گلخانه می‌پردازد.

در فصل نخست کتاب با عنوان انرژی در گلخانه، به‌صورت کلی توضیحاتی درباره انواع گلخانه و شرایط محیطی این مکان آورده شده است. سپس منابع انرژی تجدیدپذیر قابل استفاده مورد مطالعه قرار گرفته است. در انتهای فصل نهاده‌های مصرفی گلخانه و شاخص‌های انرژی بیان شده‌اند. در فصل دوم کتاب، یک سامانه پمپ حرارتی زمین‌گرمایی برای گلخانه طراحی و انتخاب شده و در فصل سوم، دو گلخانه متفاوت با سامانه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.
 

 
نویسنده در کتابش معتقد است که افزایش در کارایی مصرف انرژی در کشت‌های گلخانه‌ای، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مطالعات انرژی در کشاورزی بوده و هرگونه موفقیت در زمینه افزایش کارآیی مصرف انرژی در کشت‌های گلخانه‌ای می‌تواند باعث استفاده بهینه از منابع باارزش آن شود.
 
با توجه به تمام مزیت‌های کشت گلخانه‌ای به دلیل ماهیت تولید در خارج از فصل، کشت گلخانه‌ای دارای مصرف بالای انرژی به‌ویژه در فصل سرما است  و جزو مواردی است که نیاز مبرم به بررسی‌های علمی دارد. در حقیقت با توجه به افزایش روزافزون قیمت انرژی از هر نوع لزوم استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در گرمایش و سرمایش گلخانه‌ها به‌عنوان منابع انرژی ارزان و پاک، بیش از پیش مطرح می‌شود.
 
انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت به انرژی‌های فسیلی مزیبت‌های مهمی دارند. آن‌ها با انتشار جزیی و یا بدون انتشار گازهای آلاینده عمل می‌کنند. منابع انرژی‌های تجدید‌پذیر برخلاف سوخت‌های فسیلی محدود نیستند و در تمام کشورهای دنیا انواع مختلفی از این انرژی‌ها موجود است. تعدادی از مهم‌ترین منابع انرژی‌های تجدید‌پذیر عبارتند از: خورشید، باد، زمین‌گرمایی، زیست‌توده، جزر و مد و برق‌آبی. از میان منابع مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر موجود، انرژی خورشیدی، زمین‌گرمایی و  و زیست‌توده برای گرمایش و سرمایش گلخانه‌ها استفاده شده است.
 
مصطفی جعفریان؛ پژوهشگر انرژی‌های تجدیدپذیر در پژوهش خود با عنوان «بررسی گلخانه‌های مبتنی بر انرژی خورشیدی و انتخاب سازه بهینه به کمک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی» معتقد است: « امروزه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌عنوان منبع انرژی جایگزین، کاربردهای زیادی پیدا کرده است. در میان انرژی‌های تجدیدپذیر، انرژی خورشیدی چون پاک، بی‌خطر، بی‌پایان و رایگان است، کاربرد ویژه‌ای دارد. در گلخانه‌های کشاورزی از انرژی خورشیدی برای تأمین گرما استفاده زیادی می‌شود. تاکنون گلخانه‌های مبتنی بر انرژی خورشیدی در ابعاد کوچک و بزرگ و با سازه‌های گوناگون ساخته شده‌اند. سازه‌ها و پوشش‌های گلخانه از مهم‌ترین و اساسی‌ترین قسمت‌های گلخانه هستند که طراحی آن‌ها براساس اصول مهندسی موجب افزایش عمر مفید پوشش‌ها و نیز کاهش تلفات انرژی و نهایتا تولید محصول با کیفیت و کمیت بالا می‌شود.»
 
دانشمندان بر این باورند که انرژی‌های تجدیدپذیر یا همان انرژی‌های پاک، فراوان و قابل‌اعتماد هستند و درصورتی‌که به‌طور صحیح توسعه یابند، می‌توانند به‌عنوان منابع انرژی پایدار نقش مهمی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار داشته باشند. دلیل اصلی تأکید بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، علاوه بر کمک به حل معضلات زیست‌محیطی و جلوگیری از هدر رفتن سوخت‌های فسیلی، حفاظت از منابع طبیعی برای نسل‌های آینده است که بدون شک انرژی‌های تجدیدپذیر با توجه به سادگی فناوری نقش مهمی در اقتصاد سبز و توسعه اقتصادی پایدار دارند.
 
غیوری در بخشی از کتابش آورده است: «عوامل محیطی مانند نور، حرارت، خاک، آب، رطوبت و توازن و هماهنگی بین آن‌ها رشد گیاهان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، به‌طوری‌که هرگونه عدم توازن بین این عوامل، رشد گیاه را با محدودیت مواجه می‌سازد  و در نتیجه محصول با افت کیفی و کمی مواجه خواهد شد. گلخانه‌ها که به منظور ایجاد محیطی کنترل شده برای تولید محصولات کشاورزی به‌وجود آمده‌اند، اقلیم خاص خود را دارند. مدیریت موفق یک گلخانه، نیازمند شناخت اقلیم داخل گلخانه و تأمین انرژی مورد نیاز برای ایجاد شرایط مناسب رشد محصول است.»
 
کتاب «بررسی انرژی‌های تجدیدپذیر در گلخانه» در 256 صفحه با شمارگان 200 نسخه به بهای 40 هزار تومان از سوی انتشارات مرکز تحقیقات و نوآوری راهی بازار کتاب شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها