دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
مردم هنوز عمق فاجعه کرونا را درک نکرده‌اند

به گفته دکتر امام هادی، تاکنون آگاهی‌رسانی در باب کرونا اشتباه بوده است، در واقع فهم دقیق از این شرایط به مردم داده نشده و به همین دلیل است که مردم هنوز عمق فاجعه کرونا را درک نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین رونمایی از کتاب «بایدها و نبایدهای کرونا»، عصر دوشنبه 12 آبان‌ماه با حضور محمدعلی امام هادی؛ پزشک و رئیس معاونت دانشجویی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، سیامک اشرفی برزیده؛ پزشک و نویسنده کتاب و منیر سیدصالحی، دیگر نویسنده این اثر در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، برگزار شد.
 
محمدعلی امام هادی در این برنامه درباره این اثر بیان کرد: هدف از نگارش کتاب حاضر، آشنا کردن مردم با وظایف خودشان در برابر شیوع ویروس کرونا بوده است. این اثر کاربردی بوده و  اصلا جنبه آموزشی صرف و تئوری ندارد. در این اثر راهکارهای بهداشتی درج شده که باید هر فردی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام دهد و پاسخی به این پرسش است که مسئولیت هر فرد در مواجهه با ویروس کرونا چیست؟
 

 
به گفته وی، تمام اعمال و رفتاری که هر فرد در اجتماع برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا باید داشته باشد، در این کتاب درج شده است. یکی از دیگر ویژگی‌های این اثر، رد تفکرات اشتباهی است که تاکنون در جامعه جا افتاده است.
 
رئیس معاونت دانشجویی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، افزود: طریقه ظاهر شدن در جامعه با ماسک، سفر رفتن و طیف بی‌شماری از رفتارها، موضوعاتی است که نویسندگان تلاش کرده‌اند در راستای اطلاع‌رسانی دقیق در کتاب به آن بپردازند. ادبیات این اثر به زبان ساده و برای عموم مردم نگاشته شده است. این کتاب قرار است از سوی شهرداری تهران در سطح شهر و در مکان‌های عمومی پخش شود و در اختیار عموم مردم قرار گیرد.
 
دکتر امام هادی گفت: این کتاب حاصل فعالیت دو تن از دانشمندان در دانشگاه شهید بهشتی و برگرفته از مطالب علمی است که براساس فرهنگ ایرانی نوشته شده و می‌توان گفت کتاب بومی شده است.
 
مردم به‌واقع با عمق فاجعه کرونا مواجه نشده‌اند
وی با اشاره به اهمیت تولید محتوا در باب شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: از آنجایی که تولید محتوا درباره کرونا براساس اندیشه پیشین صورت گرفته، ما نتوانسته‌ایم در این زمینه موفق عمل کنیم؛ اینکه مردم در این شرایط هنوز به سفر غیرضروری می‌روند یا فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند یا حتی تردد غیرضروری در شهر دارند، ناشی از آن است که هنوز عمق فاجعه کرونا را درک نکرده‌اند.
 
این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا، مبنی بر اهمیت اطلاع‌سانی از سوی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، توضیح داد: واقعیت این است که آگاهی‌رسانی در این زمینه اشتباه بوده و در واقع فهم دقیق از این شرایط به مردم داده نشده است. برای مثال هنوز اخبار مربوط به مرگ و میر ناشی از کرونا به طرز صحیحی داده نمی‌شود یا حتی هنوز نمی‌دانیم چگونه باید خبر تست مثبت کرونای یک فرد را به وی داد.
 
تنها متخصصان نیستند که مسئولیت دارند
به گفته دکتر امام هادی، درست نیست که تنها از متخصصان انتظار تولید محتوا داشته باشیم، چراکه اتفاقا افرادی بودند که در ابتدای شیوع این ویروس تا چند ماه مطالب بررسی نشده را در فضاهای مجازی خود منتشر می‌کردند و متأسفانه اطلاعات غلطی را به خورد مردم می‌دادند. می‌توان گفت این عمل یک نوع موج‌سواری است.
 
کسی حرف بزند که می‌داند
وی ادامه داد: محتواسازی در پزشکی به کسی ربط دارد که صلاحیت اظهارنظر داشته باشد. متأسفانه چون کمیته علمی تولید محتوای مناسب هیچگاه ایجاد نشد، هر کسی که از گرد راه رسید، مطلب نه چندان درستی را منتشر کرد و در معرض آگاهی مردم رساند.
 
رئیس معاونت دانشجویی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، گفت: بخش زیادی از آگاهی مردم رسالت رسانه‌هاست. با توجه به شرایط فعلی هر نوع همکاری در این راستا به نوعی همیاری با کادر درمان محسوب می‌شود. اینکه مردم کمتر از خانه بیرون بیایند یا کمتر ازدحام و جمعیت ایجاد کنند، یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راستای مبارزه با ویروس کرونا محسوب می‌شود.
 

 
منیر سیدصالحی، یکی از نویسندگان این اثر نیز در بخشی از این آئین بیان کرد: یکی از موضوعاتی که به‌نظر ما برای نگارش این اثر ضروری آمد، انفجار اطلاعاتی بود که هر روز در فضای مجازی منتشر می‌شد. با توجه به شیوع کرونا هر فردی با هر تخصصی به رواج اطلاعات خود پرداخت که این امر کج‌فهمی زیادی را موجب شد.
 
وی افزود: این افراد تصور می‎‌کردند، کووید19 مانند ویروس سارس است که می‌توان اقدامات مواجه با آن را هم در پیش گرفت که مدتی بعد متوجه شدند نمی‌توان به انجام اعمال مشابه پراخت. در حقیقت ضد و نقیض‌های فراوان در این زمینه باعث شد، کتابی برای کل اقشار مردم تدوین کنیم. ماه‌ها طول کشید تا تمامی این موارد را مشخص کنیم و براساس مطالعات علمی این کتاب را نوشتیم. در نهایت مواردی که مشخص شد به‌عنوان بایدها و نبایدهای کرونا در یک کتاب نگاشته شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها