دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
تسخیر لانه جاسوسی، نقطه عطفی در نابودی توطئه‌های دشمنان بود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، بیان کرد: تسخیر لانه جاسوسی، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در به نابودی کشاندن توطئه‌های دشمنان بود. این اتفاق، نشان از اراده و عزم یک ملت برای شکستن ابهت پوشالی استکبار و در رأس آن آمریکا بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب‌های گویای نشر شاهد و تجلیل از خانواده شهدای دانش‌آموز، امروز دوشنبه (12 آبان‌ماه) با حضور سعید اوحدی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجتمع فرهنگی شهید رسول‌زاده برگزار شد.
 
راه مقابله با جنگ نرم، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است
اوحدی در این آیین با بیان اینکه انقلاب اسلامی، دروازه بزرگی از نور و امید را به سوی انسان‌های مظلوم جهان باز کرد، گفت: اینکه بعد از 41 سال هنوز این رویداد زنده است، منبعث از نگاه بلند معمار کبیر انقلاب به مسائل انسانی است. تقارن 13 آبان روز دانش‌آموز و تسخیر لانه جاسوسی با میلاد پیامبر گرامی اسلام، تقارن بسیار مبارکی است.
 
وی ادامه داد: امسال هفته وحدت با سالروز تسخیر لانه‌ جاسوسی تقارن پیدا کرد. بعد از جنگ جهانی دوم، دنیای استکبار سرمست از پیروزی‌هایی که به‌زعم خود داشتند، اعلام کرد که مالکیت دنیا در دست دو ابرقدرت بلوک شرق و بلوک غرب قرار می‌گیرد و بر این اساس همه دنیا را تقسیم کردند. تولد جمهوری اسلامی و اهدافی که حضرت امام (ره) ترسیم کردند، یک اتفاق و انفجار نور بود و یک انقلاب به معنای واقعی که همه آمال و آرزوهای دو ابرقدرت را به‌هم ریخت و استراتژی استکبار را در دنیا دچار تغییر و تحول کرد. انقلابی با رهبری امام خمینی (ره) و با حضور استثنایی مردم در صحنه که الگوی جدیدی را به دنیا عرضه کرد.
 
معاون رئیس‌جمهور افزود: اینکه بعد از 41 سال از تسخیر لانه‌ جاسوسی اصرار داریم که این اتفاق در تاریخ انقلاب و جهان ماندگار شود، علتش این است که امام فرمودند، تسخیر لانه جاسوسی انقلاب دومی بود و به تعبیری مهم‌تر از انقلاب اول.
 
اوحدی تصریح کرد: در دوران جنگ، عظمتی از حضور و حماسه جوانان ایرانی به‌ویژه قشر دانش‌آموز شاهد بودیم. اهدای 36 هزار شهید دانش‌آموز گواهی بر حماسه‌آفرینی نوجوانان در طول تاریخ انقلاب است. تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان در 13 آبان 1357 و همزمان با سالروز تبعید امام خمینی (ره) در یک حرکت خودجوش و آتش به اختیار به تسخیر لانه جاسوسی آمریکا اقدام کردند. این اتفاق، نقطه عطفی در تاریخ مبارزات جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در به نابودی کشاندن توطئه‌های دشمنان بود. تسخیر لانه‌ جاسوسی، نشان از اراده و عزم یک ملت برای شکستن ابهت پوشالی استکبار و در رأس آن آمریکا بود.


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین گفت: بعد از انقلاب، دشمنان و در رأس آن‌ها آمریکا در اتاق‌های فکرشان با نقشه‌های خام خود، امید داشتند که می‌توان انقلاب را از مسیرش خارج کرد؛ هنوز نگاه‌هایی با اهداف لیبرال دموکراسی به منحرف کردن مسیر انقلاب امیدوار بودند. اما با تسخیر لانه‌ جاسوسی، هیبت آمریکا شکسته شد و به تأسی از این حرکت در بسیاری از کشورهای دیگر، جوانان آن کشورها این اتفاق بزرگ را رقم زدند. این روز، روز ناامیدی جریان‌های مخالف و معاند انقلاب بود.
 
وی بیان کرد: بعد از آن توطئه‌ها آغاز شد که اوج آن حمله نظامی به طبس بود. این حمله بیش از 50 بار در صحرای نوادای آمریکا تمرین شده بود، اما نتوانسته‌اند آن‌را عملی کنند. بعد از آن نیز توطئه‌ها عیان شد که جنگ تحمیلی و تحریم‌ها، مهم‌ترین آن‌ها بودند. امروز اگر مقام معظم رهبری می‌فرمایند که انقلاب به برکت خون شهدا و تسخیر لاله جاسوسی و عزم و اراده ملت شکل گرفته، گواه همین مدعاست؛ 36 هزار شهید دانش‌آموز و تعداد زیادی جانباز که پاره‌های تن‌شان را اهدا کردند تا از مرز و بوم و آرمان‌های آن‌ دفاع کنند.
 
معاون رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: به برکت خون شهدا، امروز استقلال و قدرت نظامی در این مملکت وجود دارد. امروز به برکت هشت سال دفاع مقدس و خون شهدا، قدرت نظامی جمهوری اسلامی و استقلال سیاسی‌ ما به جایی رسیده که در مباحثات کاندیداهای اصلی ریاست‌جمهوری آمریکا، موضوع ایران بحث اصلی است. امروز استکبار متوجه شده که با زور و اسلحه و تحریم نمی‌تواند مقاومت این مردم را بشکند، لذا دشمن استراتژی خود را تغییر داده و جنگ نرم را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دادند که ابزار آن بسیار پیچیده است. امروز سلاح جنگ نرم، مباحث فرهنگی، ایجاد یأس و ناامیدی و شبهه در جامعه است. اگر آن روز، جسم‌ها را هدف قرار می‌دادند، امروز روح و روان مردم را هدف گرفته‌اند. دشمنان این سرزمین، میلیاردها دلار برای رسیدن به این هدف هزینه می‌کنند.
 
اوحدی در پایان بیان کرد: ما می‌خواهیم اخلاق، اراده و سبک زندگیمان، الگو گرفته از اخلاق و اراده و سبک زندگی شهدا باشد. راه مقابله با جنگ نرم، ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و شهادت است.
 

ضرورت توجه به مبانی و لایه‌های فرهنگی
سردار یعقوب سلیمانی؛ معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در بخش دیگری از این آئین با گرامیداشت یاد و خاطره 36 هزار شهید دانش‌آموز، گفت: نگاه ما به برگزاری برنامه‌هایی همچون گرامیداشت یاد شهدا و رونمایی از آثاری با این موضوع، باید نگاه اثرگذار باشد. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که منشورات را باید به مخاطب رساند. تولید کتاب، فیلم و دیگر محصولات فرهنگی بسیار مهم است، اما در کنار آن باید به مخاطب‌یابی و رساندن درست این تولیدات به چشم و ذهن مخاطب توجه کرد که این امر نیاز به برنامه‌ریزی و ظرافت‌هایی دارد.
 
وی ادامه داد: امروز ضرورت توجه به مبانی و لایه‌های فرهنگی بیشتر از گذشته است. علی‌رغم تلاش دشمنان در عرصه‌ها و بسترهای مختلف برای خدشه‌وار کردن به فرهنگ اسلام و فرهنگ مقاومت، می‌توانیم با برنامه‌ریزی و همت مضاعف، اهداف و خط‌مشی‌هایمان را تولید و منتقل کنیم.


تغییر در سبک زندگی نسل جوان با پیشرفت تکنولوژی 
مهدی شاملو؛ مدیر شبکه ایران صدا نیز در این برنامه، اظهار کرد: رسالت ما در رساندن پیام شهدا به مردم است که این مانیفست جمهوری اسلامی است. برای قشر جوان و نوجوان شاید امروز شیوه‌های گذشته پیام‌رسانی چندان مناسب نباشد. سبک زندگی نسل جوان امروز با پیشرفت تکنولوژی عوض شده و لذا انتقال مفاهیم و ارزش‌های فرهنگ ایثار و شهادت نیز باید در این چارچوب جدید و متناسب با شرایط روز عرضه شود.
 
وی اظهار کرد: از بین کتاب‌هایی که مجموعه بنیاد شهید در سال‌های اخیر منتشر کرده، حدود 160 عنوان کتاب با کیفیت‌تر انتخاب شده و در یک همکاری خوب توانستیم گویاسازی آن‌ها را آغاز کنیم. پروسه تولید کتاب گویا یک پروسه طولانی است، لذا تاکنون 16 کتاب آماده شده و امیدواریم تا پایان سال تعداد قابل‌توجه دیگری نیز تولید و آماده‌سازی شود. در این پروژه سعی کردیم از هنرمندان درجه یک کشور، برای تولید کتاب‌های گویا بهره بگیریم. در این سه ماه و پس از انتشار کتاب‌ها، بازخورد از سوی مخاطبان بسیار خوب بوده و امیدواریم در ادامه نیز اینچنین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها