شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
امکانات کم مانع از خلق داستان‌های ناب در «هرسین» نشده است

در شهرستان هرسین واقع در استان کرمانشاه، استعدادهای زیادی در عرصه نویسندگی وجود دارد؛ استعدادهای جوانی که حتی کمبود امکانات نیز مانع از شکوفایی آنها نشده است. آنها اگرچه نوقلم هستند، اما عمیقا به نویسندگی عشق می‌ورزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، موسسه «ادبیات و ژیان هرسین» که از سال 1396 آغاز به فعالیت کرده است، از جمله مراکزی است که با برگزاری کارگاه‌های داستان‌نویسی، نشست‌های فرهنگی، هنری و ادبی و معرفی و بررسی و نقد کتاب، به شناسایی استعدادهای برتر و تربیت نویسندگان و شاعران جوان در این شهرستان می‌پردازد.

تا قبل از شیوع کرونا، نزدیک به 20 هنرجو و دوستدار زبان و ادبیات فارسی در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی این موسسه حضور داشتند که پس از شیوع این ویروس علاوه بر اعمال محدودیت‌هایی، تمامی کارگاه‌ها هم مجازی شد.

«گلشن افضلی» از نویسندگان جوان و درواقع دانش‌آموزِ عضو موسسه «ادبیات و ژیان هرسین» است. وی 5 آبان 1387 در این شهرستان متولد شد و پس از شرکت در کارگاه‌های نویسندگی این موسسه و یادگیری اصول و قواعد نویسندگی، از پیش‌دبستانی شروع به نوشتن داستان کوتاه کرد.

این دانش‌آموز کم سن‌وسال کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در مورد عناوینی که کسب کرده است، گفت: در سال 1397 در اولین و دومین جشنواره انشاء و خاطره‌نویسی در شهرستان هرسین مقام اول را کسب کردم و مقام برگزیده جشنواره داستان کوتاه و خاطره‌نویسی سال 1398 شهرستان هرسین را نیز به دست آوردم.

در داستان‌های کوتاهم تلاش می‌کنم آداب و رسوم هرسین را معرفی کنم
گلشن افضلی ادامه داد: داستان‌های زیادی نوشته‌ام که موضوع بیشتر آنها توصیف محل زندگی در شهرستان هرسین است و اغلب هم به زبان کُردی نوشته شده‌اند.

این نویسنده نوجوان هرسینی که شاگرد «فروغ گلچینی» است، گفت: در یکی از داستان‌های کوتاهم، به بیان فرهنگ، آداب و رسوم و لباس و پوشش مردم شهرستان هرسین پرداخته‌ام و هدفم از این کار، معرفی زادگاهم بوده است.


این نوجوان خوش‌ذوق گفت: در کلاس‌های کارگاه نویسندگی موسسه فرهنگی و ادبی «ادبیات و ژیان هرسین» شرکت می‌کنم و نکات و موارد بسیار مفید و جدیدی را در آنجا می‌آموزم. در این موسسه علاوه بر برگزاری کارگاه، انجمن‌های ادبی نیز فعالیت دارند.

افضلی اضافه کرد: قصد دارم در آینده‌­ای نزدیک داستان‌ها و آثارم را به چاپ برسانم و داستان‌نویسی را ادامه دهم؛ تا جایی که نویسندگی بخش هنریِ زندگی من شود. من علاقه­‌مند به تحصیل در رشته ادبیات و علوم انسانی هستم.
 
نویسندگی بزرگترین لطف خداوند به من است 
«فروغ گلچینی» نوشتن را از دوران راهنمایی آغاز کرده و در زمینه‌های قصه‌نویسی، نمایشنامه، فیلم‌نامه داستان کوتاه و داستانک فعالیت دارد که داستان کوتاه فعالیت اصلی او عنوان شده است. این نویسنده جوان کرمانشاهی مدرس کارگاه داستان‌نویسی است و از سال 89 داستان‌نویسی را به هنرجویان کودک و نوجوان آموزش داده و در این زمینه تجربه دارد.

گلچینی، خلق آثاری در زمینه قصه، نمایشنامه، فیلمنامه، داستان کوتاه و داستانک را در کارنامه خود دارد و مقام‌هایی هم در داستان کوتاه و داستانک کسب کرده است؛ داور بخش کودک و نوجوان در دومین جشنواره داستان‌ و نمایشنامه‌نویسی هرسین در سال 89، داور نخستین و دومین جشنواره انشا و خاطره‌نویسی هرسین در سال 97 و 99، رتبه هفتم کشوری در جشنواره دخیل در سال‌های 88 و 89 از جمله برخی عناوین کسب‌شده توسط اوست.
 
 
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا نویسندگی را بزرگترین لطف خداوند به خودش دانست و گفت:  از پنجم ابتدایی به‌صورت غیرحرفه­‌ای نویسندگی را شروع کردم و در این مسیر با مطالعه کتاب‌هایی در زمینه نوشتن، توانستم به‌صورت تجربی مطالبی را یاد بگیرم و بنویسم.

گلچینی با بیان اینکه از سال 1389 کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزش نویسندگی را در هرسین برپا کرده است، افزود: اکنون هم در موسسه ادبیات ژیان هرسین این مسیر را ادامه می‌دهم. روال کار به این صورت است که در چند جلسه اول، میزان آشنایی هنرجو سنجیده می­‌شود و دایره مطالعاتی که در زمینه داستان داشته و میزان توانایی وی در نوشتن مورد بررسی قرار می­‌گیرد.

او اضافه کرد: با توجه به این معیارها، آموزش‌ها و تکالیف مورد نیاز به هنرجو داده می‌شود تا در این دوره با ساختار اصلی داستان آشنا شده و آن را در آثار خود به کار ببرند و آثار دیگران را نیز مورد بررسی قرار دهند.
 
 
علاقه در نوشتن استعداد هم می‌خواهد
گلچینی افزود: بسیاری از افراد هستند که علاقه به نوشتن دارند حتی چندین کتاب از نویسنده‌های مختلف را مطالعه کرده‌­اند ولی استعدادی در زمینه داستان‌نویسی ندارند و بعد از مدتی پی می‌برند که باید در زمینه شعر قلم بزنند.

وی معتقد است: هدف نهایی از آموزش‌ها و برگزاری کارگاه‌ها، شناخت فرد از خود و دغدغه‌هایی است که می‌تواند با یادگیری اصول اولیه برای خلق یک داستان واقعی با توجه به دنیایی که در آن زندگی می‌­کند، از آنها استفاده کند.

این مدرس داستان‌نویسی گفت: در ابتدا، استعدادیابی توسط دوستان در انجمن ادبی انجام می­‌شد که کارگاه داستان‌نویسی را به علاقه‌­مندان معرفی می­‌کردند. آمدن هر کدام از اعضای جدید و موفقیتی که در زمینه نوشتن کسب می­‌کردند، باعث جذب علاقه‌­مندان دیگری به گروه می‌شد؛ اما اکنون هر سال با کمک موسسه «ادبیات و ژیان هرسین» و با برگزاری جشنواره انشا و خاطره‌نویسی در بین دانش‌آموزان شهرستان هرسین به کشف استعدادها می‌­پردازیم.

 
سال‌ها تفکر در پشت نوشتن مخفی است
گلچینی با بیان اینکه نوشتن، تجربه‌ای است که شاید سال‌ها تفکر در پشت آن پنهان است، افزود: در زمینه نوشتن نمی‌توانم فقط به یک موضوع خاص بپردازم؛ چرا که دنیای اطرافم موضوع نوشته‌­های من است؛ از نگفته‌های رنج‌دیده تا زنی که از چهارراه جنگ فریاد می‌زند که کودکش را گم کرده است، یا مردی که پای رفتن به خانه ندارد که دل کودکش را شاد کند و  هر آنچه که دیگران نمی‌­بینند و من به آن فکر می‌کنم، می‌شود  موضوع داستان‌هایم.

وی افزود: همیشه حرف برای کمبودها و چالش‌های فکری بسیار بوده و هست ولی نباید زیاد به آن بها بدهیم؛ کسی که بخواهد قلم بزند، می‌نویسد؛ چون نوشتن یک کار دلی است و بی‌شک یک نویسنده باید مسیری طولانی را طی کند و هر لحظه ممکن است یک کمبود مانع از نوشتن او شود و این موضوع بستگی به اراده افراد دارد.

گلچینی در پایان گفت: در شهرستان هرسین استعداد و توانایی بسیاری در خلق داستان‌های ناب وجود دارد، ولی امکانات کمی در اختیار آنها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها