دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
علائم بیماری را خاموش نکنید

چند سالی می‌شود که هومیوپاتی به‌عنوان یک روش درمان شناخته‌شده در کشورمان و در میان مردم جا باز کرده است. در این میان، کتاب‌ها میزبان خوبی برای انتشار محتوای مرتبط با هومیوپاتی بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با توجه به تغییر شیوه زندگی در جوامع مدرن امروزی، بیماری‌ها نمودهای گوناگونی پیدا کردند. دو قرن پیش بود که کریستیان فردریش هانومن برای نخستین‌بار از شیوه درمانی متفاوتی برای بیماری‌ها سخن به میان آورد که طرفداران و البته مخالفان سرسختی هم پیدا کرد. هومیوپاتی یا مشابه‌درمانی همان شیوه درمانی بود که هانومن ارائه داد که تاکنون حواشی‌ زیادی هم به دنبال داشته است.
 
در تعریف هومیوپاتی آمده که یکی از شیوه‌های درمان امراض به روش طبیعی بدون عارضه و کل‌نگر است. در هومیوپاتی هر انسان منحصر به‌فرد درنظر گرفته می‌شود و آنچه که قرار است درمان شود، خود بیمار است و نه بیماری او. داروهای هومیوپاتی همگی برگرفته از دل طبیعت، طبیعی و ساده هستند و نه چیزی به آن‌ها اضافه و یا از آن‌ها گرفته می‌شود.
 
اکنون چند سالی می‌شود که هومیوپاتی به‌عنوان یک روش درمان شناخته‌شده در کشورمان و در میان مردم جا باز کرده است. هرچند هنوز هم هستند بسیاری از افراد که حتی نام این واژه را نشنیده‌اند؛ در این میان کتاب‌ها میزبان خوبی برای انتشار محتوای مرتبط با هومیوپاتی بودند.
 

 
«داروسازی هومیوپاتی» نوشته ماندانا باقریان، یکی از آثار این حوزه است که برای درمانگران، هومیوپات‌ها، داروسازان و علاقه‌مندان به علم و هنر هومیوپاتی گرداوری شده است. این اثر برگرفته از کتاب «داروسازی هومیوپاتی» نوشته دکتر بهزاد خلوتی بوده و نویسنده با استناد به این اثر به نگارش کتاب خود پرداخته است.   
 
براساس محتوای این کتاب، مهدیه شریفی‌فرد؛ پژوهشگر هومیوپاتی، درباره اهمیت این شیوه درمان معتقد است: «در طول تاریخ، جوامع انسانی با هدفی مشترک به دنبال راهی برای بهبود سلامت بوده‌اند. در این فرآیند، تمدن‌های مختلف در سراسر دنیا بسته به دیدگاه‌های خود، راه‌های متفاوتی را ارائه کرده‌اند. از این بین می‌توان به طب سنتی ایران، طب سنتی هند (آیورودا)، یوگا، طب سنتی بومیان آمریکا، شفا بخشی با دست‌ها، هومیوپاتی و ... اشاره کرد. اصطلاح هومیوپاتی Homoeopathy در حقیقت از ترکیب دو واژه یونانی Homosis یاHomoion به معنای مشابه و همگون و pathos به معنی رنج و یا به شکل انگلیسی آن بیماری، تشکیل شده است. اگر این دو ریشه را در کنار هم قرار دهیم، اصطلاح واحدی خواهیم داشت به نام «مشابه بیماری».

هومیوپاتی در واقع یک سیستم درمانی است با این اساس که موادی که سبب ایجاد نشانه‌ای در یک فرد سالم می‌شوند، هنگامی که در غلظت‌های بسیار کم به‌کار روند، می‌توانند سبب رفع همان نشانه‌ها در فرد بیمار شوند. در نوشته‌های بقراط آمده است: داروی هر زهری خود آن زهر است. داروهای هومیوپاتی عموما منشأ طبیعی دارند که بیش از 70 درصد از گیاهان 20 درصد از عناصر و کانی‌ها و مواد طبیعی و بقیه از منابع حیوانی تهیه می‌شوند. اما نکته قابل‌توجه در مورد داروهای هومیوپاتی این است که این داروها از غلظت بسیار اندک ماده اولیه برخوردارند، یعنی بسیار رقیق شده‌اند، به‌طوری‌که داروهای هومیوپاتی عموما در اندازه‌ای بسیار کوچک و مقادیر و دفعات بسیار کم تجویز می‌شوند، اما اثرات درمانی فوق‌العاده زیادی را دارا هستند.

هومیوپاتی در حال حاضر دومین طب از نظر وسعت بیماران تحت‌پوشش در جهان است. در پایان می‌توان گفت هومیوپاتی امیدی دوباره به درمان را به میلیون‌ها بیمار در سرتاسر جهان بازگردانده است و آنجا که طب کلاسیک از پاسخ به بیماران ناتوان می‌ماند و توصیه‌ای جز داروهای تسکین‌دهنده (و نه شفادهنده) ندارد، هومیوپاتی با نگرشی دیگر به بیمار و بیماری، تجربه سلامت را بار دیگر به دردمندان نشان می‌دهد.»
 
کتاب «داروسازی هومیوپاتی» به منظور آشنایی کامل و جامع با خواستگاه داروهای هومیوپاتی و شیوه ساختن آن‌ها، در اختیار داروسازان و پزشکان هومیوپاتی قرار می‌گیرد. پزشکان هومیوپات  و درمانگران که در علم هومیوپاتی مشغول به امر درمان یا آموزش هستند، لازم است که با روش‌های ساخت دارو آشنا شوند و حتی‌الامکان به ساخت داروهای طبیعی هومیوپاتی اقدام کنند. بنابراین این کتاب انتخاب خوبی برای این‌دست افراد خواهد بود.
 
هومیوپات‌ها بر این باورند که فلسفه هومیوپاتی به این مولفه اشاره دارد که علایم بیماری نشانه‌هایی از تلاش بدن برای غلبه بر بیماری هستند و این بیمار است که باید درمان شود و نه بیماری. به همین علت یک هومیوپات نیز همواره تلاش می‌کند تا توانایی بدن را بالا ببرد. در حقیقت مکانیزم‌های دفاعی نیز نمودی از نیروی حیاتی بدن هستند.
 
در بخشی از کتاب می‌خوانید: «هانومن معتقد است که بیماری به‌جز موارد جراحی‌ها، ماهیتی جدا و منفک از کلیت بیمار و یا موجودیتی پنهان در او نیست. همچنین او اذعان دارد که هیچ بیماری درون فرد نیست که خود را با علایم عینی و ذهنی نشان ندهد. علایم بیمار در حقیقت فریاد کمک‌خواهی بدن است که متأسفانه در طب رایج اولین اقدام خاموش ساختن این فریادهاست.»
 
کتاب «داروسازی هومیوپاتی» در 276 صفحه با شمارگان 500 نسخه به بهای 50 هزار تومان از سوی انتشارات دستان راهی کتابفروشی‌ها شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها