شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
مسابقات بین‌المللی قرآن اواخر سال جاری برگزار می‌شود/ افزایش 25 تا 150 درصدی جوایز

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری که امروز 10 آبان برگزار شد، ضمن بیان رویکردهای این مرکز در یک سال اخیر از برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در اواخر سال جاری و افزایش 25 تا 150 درصدی جوایز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهدی قره‌شیخلو رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه پیش از ظهر امروز، ۱۰ آبان در نشست خبری «ارائه گزارشی از فعالیت‌های یک ساله مرکز امور قرآنی و چهل و سومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم» که در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف برگزار شد، اظهار کرد: یک هفته دیگر، یک سال می‌شود که در این سمت در سازمان اوقاف و امور خیریه فعالیت می‌کنم.
 
وی با اشاره به اینکه در وهله اول، فعالیت‌های زیرساختی را مدنظر قرار دادیم، گفت: در ابتدا بحث «شفاف‌سازی وظایف قرآنی سازمان اوقاف» مطرح بود که با اذن رئیس سازمان وظایف بازنگری و در ۱۸ بند ابلاغ شد.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه دومین فعالیتمان «اصلاح و ارتقای نیروی انسانی مرکز قرآنی» بود، افزود: این فعالیت در دو حوزه انجام شد؛ حوزه نخست نیروهایی بودند که از واحد‌های دیگر سازمان به مرکز امور قرآنی آمدند و دومین حوزه نیز دوستانی هستند که از خارج سازمان به جمع ما اضافه شدند؛ با فعالیت  در این دو حوزه وضعیت منابع انسانی ارتقای خوبی پیدا کرده است.
 
قره‌شیخلو فعالیت بعدی در مرکز امور قرآنی را «اصلاح ساختار» عنوان کرد و گفت: در خصوص اصلاح ساختار، مذاکرات اولیه انجام شده است. فعالیت بعدی «یکسان‌سازی پرداخت‌های مالی» بود که به‌صورت دو آیین‌نامه به مرکز و استان‌ها ابلاغ شد؛ در گذشته شاهد بودیم که پرداخت‌ها به‌صورت سلیقه‌ای انجام می‌شد.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه بازوهای اجرایی ما استان‌ها هستند، تأکید کرد: «ارتقای سطح تعامل مرکز با استان‌ها» فعالیت بعدی بود که گام‌های خوبی را در این زمینه برداشتیم و ارتباطمان را با استان‌ها ارتقاء دادیم.
 
قره‌شیخلو «پرهیز از تصدی‌گری در فعالیت‌های قرآنی» را از دیگر فعالیت‌های مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در یک سال گذشته عنوان کرد و افزود: با وجود چند هزار مؤسسه، دیگر دستگاه‌هایی مثل ما نباید تصدی‌گری انجام دهند؛ امسال بنا داریم برنامه‌های اجرایی را از طریق موسسات انجام دهیم و این سیاست اعمال شده که سازمان در انجام ماموریت‌ها تصدی‌گری نداشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه «همکاری با دستگاه‌های قرآنی کشور» دیگر فعالیت‌مان در یک سال گذشته بوده است، تاکید کرد: این هفت نکته‌ای که عرض شد، جهت‌گیری و رویکرد مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در یک سال گذشته بوده است.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه یکی از ماموریتهای ما بحث آموزش است، افزود: منظور ما از آموزش، آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی است؛ حضور بحرالعلوم در این بخش از مرکز، نوید خبرهای خوبی را می‌دهد.
 


قره‌شیخلو ادامه داد: ما در دو جهت این آموزش‌ها را برگزار می‌کنیم؛ نخست «ارتقای سطح قاریان و حافظان در سطح کشور»، دوم «توجه به استعدادها و نوجوانان قرآنی».
 
وی با تأکید بر حمایت از جلسات تخصصی قرآنی، یادآور شد: به سطح دانش قرآنی پرسنل و خانواده‌هایشان در قسمت آموزش نیز توجه شده است. در بحث آموزش، «ستاد راهبری حفظ» را داریم که مسئولیتش با سازمان اوقاف است که هفته آینده نیز جلسه این ستاد با حضور ریاست ستاد یعنی حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی برگزار خواهد شد.
 
قره‌شیخلو با بیان اینکه کار اصلی «ستاد راهبری حفظ» ایجاد نظام‌های یکپارچه در تمام زمینه‌ها است، گفت: دو کمیته علمی و نظارتی اخیرا به‌عنوان بازوهای ستاد تشکیل شده که از ظرفیتشان استفاده خواهیم کرد.
 
وی تصریح کرد: در بحث مسابقات قرآنی، «ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی» تشکیل شده که مسئولیتش با سازمان اوقاف است که آیین‌نامه، اعضا و کمیته‌های این ستاد بروزرسانی شده است.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه تصمیم به اصلاح سند مسابقات گرفته شده است، تاکید کرد: طرح ساماندهی داوران قرآنی را در دستور کار قرار داد‌ه‌ایم؛ در چهل سال گذشته جای خالی این کار حس شده است؛ طرح این کار آماده شده و امیدواریم اجرایش را در ۶ ماه دوم سال داشته باشیم. در حوزه معاونت مسابقات، با استقرار آقای مجیدی مهر، این معاونت یک انرژی مضاعف پیدا کرده است.
 
وی در خصوص برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در سال جاری، گفت: مرحله شهرستانی و استانی مسابقات سراسری در ۶ ماه نخست سال برگزار شد.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به ثبت‌نام ۱۵ هزار و ۲۰۹ در این مسابقات، افزود: ۶ هزار و ۸۶۰ نفر از شرکت‌کنندگان از برادران و ۱۱ هزار و ۳۶۹ از شرکت‌کنندگان از خواهران بوده‌اند که از این تعداد ۲ هزار و ۷۹ برادر ۲ هزار ۸۴ خواهر به مرحله استانی راه یافتند.
 
قره‌شیخلو با بیان اینکه برای مرحله استانی۱۶۰ داور خواهر و برادر و ۵۸ ناظر خواهر و برادر را داشته‌ایم، گفت: ما در انتخاب داوران ۹۸ درصد از ظرفیت استان‌ها استفاده کردیم؛ در این مسابقات فقط پنج مورد اعتراض از استان‌ها داشته‌ایم که در مرکز رسیدگی به آن‌ها رسیدگی شد.
 
وی ادامه داد: برای بحث مسابقات کشوری ۲۳۰ شرکت‌کننده برادر در مرحله ملی و ۶ گروه مدیح‌سرایی و ۱۴۹ شرکت‌کننده خواهر رقابت با یکدیگر رقابت می‌کنند.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه از ۱۸ آبان مسابقات خواهران به‌صورت غیر حضوری برگزار می‌شود، گفت: امسال کرونا خیلی چیزها را تحمیل کرد و با اوج کرونا در نهایت تصمیم به برگزاری غیر حضور گرفته شد.
 
قره‌شیخلو افزود: در بخش برادران با هماهنگی‌هایی که با صدا و سیما در ۳۱ استان گرفته شد، ظرف یک هفته در صدا و سیماهای استانی شرکت‌کنندگان حضور می‌یابند و مسابقات ضبط می‌شود و از ۸ آذر به‌مدت یک هفته این تلاوت‌ها از شبکه قرآن پخش و داوری نیز به‌صورت زنده است.
 
وی در مورد جوایز مسابقات سراسری قرآن تصریح کرد: جوایز نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، این افزایش‌ها از ۲۵ درصد تا ۱۵۰ درصد خواهد بود. معتقدم هستم هنوز هم جا دارد که جوایز ارتقا یابد؛ مثلاً در سال گذشته جایزه نفر اول حفظ کل ۱۰ میلیون تومان بود که امسال به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه با توجه به رشته‌های مختلف، ۶۴ نفر منتخب را خواهیم داشت، تاکید کرد: ۶۶۰میلیون تومان مبلغ برای جوایز در نظر گرفته شده است. در مسابقات خواهران ناظر در محل برگزاری مسابقات حضور دارد و  در بخش برادران هم ناظر و هم هادی حفظ خواهیم داشت.

وی درباره برگزاری مسابقات بین‌المللی در سال جاری گفت: این مسابقات به‌صورت غیر حضوری و اواخر امسال برگزار می‌شود که جزئیاتش را در آینده‌ای نزدیک می‌گوییم.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به کاهش هزینه‌ها در برگزاری مسابقات امسال، تاکید کرد: با توجه به این کاهش هزینه‌ها پیشنهاد تاسیس «صندوق حمایت از نخبگان قرآنی» داده شد که در حال مراحل اجرایی است و امیدواریم تا قبل از مسابقات بین‌المللی این صندوق افتتاح و راه‌اندازی شود.
 
قره‌شیخلو با بیان اینکه سازمان اوقاف در ستاد عالی وظیفه نظارت بر مسابقات سایر دستگاه‌ها را نیز دارد، گفت: ما نگاه‌مان به این نظارت، نظارت حمایتی است؛ شاید برخی نگاه‌شان ضعف‌گیری باشد؛ من خواهش می‌کنم که دستگاه‌ها در این بخش ما را همراهی کنند.
 
وی با تاکید بر گسترش موقوفات قرآنی در کشور، افزود: موقوفات قرآنی وضعیت خوبی ندارند و کمتر از دو درصد موقوفات کشور به این فعالیت‌های قرآنی اختصاص دارند که باید فرهنگ‌سازی کنیم تا ارتقا یابد؛ امسال نیز تعداد زیادی موقوفات قرآنی در دهه وقف ثبت شد.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف وجود بقاع متبرکه و مدیریت این اماکن مقدس توسط سازمان اوقاف را ظرفیت خوبی برای برنامه‌های قرآنی دانست، گفت: در گام اول برای ۲۰۰ بقعه شاخص برنامه‌های را ابلاغ کردیم، که امیدواریم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.
 
قره‌شیخلو با اشاره تشکیل شورای «سیاست‌گذاری چاپ و نشر کتب قرآنی و مذهبی» در سازمان اوقاف، خاطرنشان کرد: برای این شورا، برنامه‌هایی برای ۶ ماه دوم داریم. همچنین تولید ۵۰ برنامه با عنوان ستاره‌ها را در شبکه قرآن را در دستور کار قرار دادیم کهه به معرفی نخبگان قرآنی پرداخت؛ برنامه‌های دیگری برای معرفی چهره‌های قرآنی و وقف قرآنی داریم.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ادامه داد: شاید می‌توان گفت در این یک سال نگاهمان زیرساختی و شفاف‌سازی در حوزه ستادی بوده است؛ همانطور که یک سال قبل هم گفتم، نتایج کار ما باید خودش را از سال ۱۴۰۰ نشان دهد.
 
قره‌شیخلو تاکید کرد: از سال آینده یک جهش خوبی قابل مشاهده خواهد بود؛ البته نیاز به کمک همه مردم و بویژه جامعه قرآنی داریم؛ جامعه قرآنی باید به میدان بیایند و از این ظرفیت‌شان برای توسعه فعالیت‌های قرآنی استفاده کنیم.
 
وی افزود: با همه شرکت‌کنندگان برادران و خواهران گروهی در فضای مجازی تشکیل شده و آنها لحظه به لحظه در جریان  آخرین تصمیمات قرار می‌گیرند.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف گفت: در مورد هیئات داوران باید بگویم که تیم داوری خواهران بسته شده که روز قبل از برگزاری اعلام می‌شود اما تیم داوران برادران بسته نشده که آن هم روز قبل از مسابقات می‌گوییم.
 
قره‌شیخلو خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت‌های برگزاری مسابقات به‌صورت فضای مجازی تقویت شود، شاید بتوانیم از این شیوه به‌عنوان شیوه اصلی بهره‌مند شویم چون صرفه‌جویی خوبی در هزینه‌ها دارد البته برگزاری حضوری محسنات خودش را دارد ولی به نظر می‌رسد ما باید روی دو شیوه برگزار کنیم.
 
وی یادآور شد: در حال حاضر یکی از مشکلات ما در اجرای برنامه ملی و کشوری در بستر فضای مجازی این است که بسیاری از این نرم‌افزارها برای جلسه گفت‌وگو طراحی شده‌اند و مثلاً برای قرائت قرآن طراحی نشده است.
 
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در پایان خاطرنشان کرد: برآورد هزینه مسابقات به‌صورت حضوری برای مرحله کشوری ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان که با توجه به شرایط پیش آمده تبدیل به غیر حضوری شد که یک میلیارد کاهش یافت؛ در‌ کل نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته‌ایم؛ در سال ۹۸ هزینه‌ها ۴/۵ میلیارد تومان بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها