چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۴
خوب گوش کنید؛ بدن هرگز دروغ نمی‌گوید

موضوع اصلی کتاب «بدن هرگز دروغ نمی‌گوید» بررسی تناقضی است بین چیزهایی که احساس می‌کنیم، چیزهایی که بدن ما ثبت می‌کند و چیزهایی که ما فکر می‌کنیم باید احساس کنیم تا با هنجارها و استانداردهای رایج ما هماهنگ باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بسیاری از دانشمندان معتقدند بیماری‌های جسمی در بیشتر موارد در واکنش بدن به بی‌توجهی دائمی به کارکردهای اصلی آن است. در واقع یکی از حیاتی‌ترین کارکردهای بدن ما توانایی گوش سپردن به داستان واقعی زندگی خودمان است.
 
 هستند افرادی که رنج‌هایی در دوران کودکی داشته‌اند اما بیشترشان تلاش می‌کنند در دوران بزرگسالی این رنج‌ها را پنهان کنند. اگر با دقت بیشتری به احساسات ناشناخته خود نگاه کنیم احتمال آنکه ما هم در راستای انکار رنج‌های دوران کودکی‌مان رفتار می‌کنیم، زیاد باشد.
 
آلیس میلر، نویسنده کتاب «بدن هرگز دروغ نمی‌گوید» با تحلیل تجارب بیمارانش و سرگذشت شخصیت‌های سرشناسی مانند ویرجیانا وولف و فرانتس کافکا و مارسل پروست نشان می‌دهد که چطور تحقیر و سرخوردگی  و خشم فروخورده در دوران کودکی  خود را در بزرگسالی نشان می‌دهد.
 

 
وی در پیشگفتار کتاب معتقد است؛ موضوع اصلی همه کتاب‌هایش بررسی اثراتی است که در نتیجه انکار رنج‌های دوران کودکی در ما باقی می‌ماند. هر کدام از این کتاب‌ها به جنبه خاصی از این تأثیرات می‌پردازد و آن را روشن‌تر می‌کند. گفتنی است چیزی که صرف‌نظر از محتوا، در تمام کتاب‌های میلر ثابت است، روش وی در به‌کارگیری برخی مفاهیم است؛ برای نمونه از واژه خودآگاه تنها برای اشاره به ادراکات پاره پاره، سرکوب و انکار شده، استفاده کرده است.
 
دغدغه اصلی نویسنده در کتاب «بدن هرگز دروغ نمی‌گوید» بررسی تأثیراتی است که انکار هیجانات قوی و واقعی روی بدن ما می‌گذارد. چنین انکاری بیشتر به نام اصول اخلاقی و دینی بر ما تحمیل می‌شود؛ اما بر طبق دانش و تجربه شخصی نویسنده از روان‌درمانی و نیز روایت‌هایی که از افراد زیادی شنیده است، افرادی که در کودکی آزار دیده‌اند تنها زمانی می‌توانند فرمان چهارم از ده فرمان را انجام دهند که از احساسات واقعی خود فاصله بگیرند  و آن‌ها را به شدت سرکوب کنند.
 
این کتاب با ترجمه امید سهرابی‌نیک، پرده از یک قانون روان-زیست شناختی برمی‌دارد. قسمت نخست کتاب نشان می‌دهد که این قانون چگونه زندگی و حرفه شماری از نویسندگان و شخصیت‌های مشهور را تحت‌تاثیر قرار داده است. بخش‌های بعدی روش‌هایی برای برقراری ارتباط اصیل ارائه می‌دهد که می‌تواند به چرخه خطرناک خودفریبی پایان دهد و فرد را از تحمل رنج‌های جسمی رها کند.

از هر چهار نفر یک نفر افسردگی دارد
لازم به ذکر است، براساس گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 23 درصد جمعیت 15 تا 64 سال کشور از یک اختلال روانپزشکی رنج می‌برند، به عبارت دیگر از هر چهار نفر در این گروه سنی یک نفر دچار یکی از اختلالات روانپزشکی هستند که بیش از 60 درصد  افراد دارای اختلالات روان «افسردگی» دارند.
 
میزان افسردگی شدید در دنیا به‌ازای هر 100 هزار نفر در دنیا 2 هزار و 923 نفر است و  در ایران به‌ازای هر 100 هزار نفر سه هزار و 328 نفر دچار افسردگی شدید هستند و میزان شیوع افسردگی در کل جهان به ازای هر 100 هزار نفر یک هزار و 425 و در ایران یک هزار و 275 نفر است.
 
ایرنا به نقل از محمدرضا کاوری، متخصص روانپزشکی نوشته است؛ «افسردگی شایع‌ترین اختلالات روانی است که علاوه بر آسیب زدن به سلامت روح و روان، جسم را نیز بیمار کرده و به مرور فرسوده می‌کند. در حقیقت، معمولا در افراد مبتلا به افسردگی، دیر خوابیدن یا بیداری در شب گزارش می‌شود ولی برای برخی دیگر پرخوابی آزاردهنده است، درد قفسه سینه نیز می‌تواند علامتی از مشکلات قلبی، ریوی، گوارشی باشد. لازم است با پزشک معالج راجع به علل احتمالی این نوع درد مشورت شود، اگر علت جسمانی برای آن یافت نشود این نوع درد می تواند ریشه عصبی و  افسردگی باشد.»
 
بنابراین موضوع اصلی کتاب «بدن هرگز دروغ نمی‌گوید» بررسی تناقضی است بین چیزهایی که احساس می کنیم- چیزهایی که بدن ما ثبت می‌کند و چیزهایی که ما فکر می‌کنیم باید احساس کنیم تا با هنجارها و استانداردهای رایج ما هماهنگ باشد.
 
کتاب «بدن هرگز دروغ نمی‌گوید» در 230 صفحه، با تیراژ 2 هزار و200 نسخه و به قیمت 33 هزار تومان، از سوی نشر نو راهی کتابفروشی‌ها شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها