جمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
آگاهی، کلید طلایی برای یک بارداری امن

نویسندگان کتاب «صفر تا صد بارداری» معتقدند، قرار گرفتن در وضعیت بارداری بدون داشتن آگاهی، موجب ترس و نگرانی می‌شود. اگر مادر حمایت نشود، تغییرات بارداری می‌تواند اثر نامطلوب روی جنین و مادر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بارداری، دورانی سخت گاهی اما شیرین. در واقع باید گفت بارداری جزو آن دسته تجربیاتی است که تنها بانوانی که در همان موقعیت قرار گرفته‌اند، با زوایای پنهان آن آشنا هستند.
 
دانشمندان معتقدند بارداری یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای زندگی یک زن محسوب می‌شود که برای تمامی زنان واقعه خوشایندی نیست و در مواردی که به ‌درستی مدیریت نشود، استرس زیادی بر مادر و اطرافیان وی وارد می‌کند. کتاب «صفر تا صد بارداری» نوشته کتایون جلیلی، سادات علیزاد و حمیدرضا رحیمی به آشنا کردن بانوان با بارداری، زایمان و مراقبت‌های پس از آن آشنا می‌کند.
 
بنا بر اعتقاد نویسندگان این کتاب، قرار گرفتن در این وضعیت جدید بدون داشتن آگاهی موجب ترس و نگرانی می‌شود. اگر مادر حمایت نشود، تغییرات بارداری می‌تواند اثر نامطلوب روی جنین و مادر بگذارد. بنابراین تجربه یک مادر از دوران بارداری و تولد فرزندش دارای اهمیت بسیاری است.
 
گفتنی است، آگاهی مادر در مورد توانایی‌های بدنش برای انجام زایمان طبیعی به او کمک می‌کند تا زایمان را هدایت کرده و بر درد و ترس و نگرانی خود غلبه کند. آموزش‌ها به مادر کمک می‌کند تا بارداری سالم‌تر و با عارضه کمتری داشته باشد.
 

 
مهمترین و بزرگ‌ترین هدف این کتاب، دادن اطلاعات و آگاهی به مادران باردار است. ترس‌های مادر با کسب آگاهی به مرور از بین می‌رود و تفکرات نادرست او اصلاح می‌شود. این اثر به مادران باردار کمک می‌کند تا با مشکلات احتمالی بارداری کنار بیاییند یا آن‌ها را حل کنند. در این شرایط است که اعتماد به نفس مادر باردار افزوده می‌شود و او یاد می‌گیرد بسیاری از دردهای دوران بارداری را بدون نیاز به دارو برطرف کند.
 
سحر مرتضوی در پژوهشی با عنوان «ارزیابی مادران از اثربخشی کلاس‌های آمادگی برای زایمان در شرق مازندران» آورده است؛ «نگرانی و ترس از ناشناخته‌های دوران بارداری و زایمان، موجب طولانی‌تر شدن مراحل زایمان و افزایش مداخلات پزشکی در حین زایمان می‌شود. افزایش آگاهی مادر می‌تواند از طرفی موجب تطابق بهتر او با این دوران و از طرف دیگر موجب کاهش مداخلات پزشکی و عوارض جنینی و مادری گردد. این پژوهش به منظور ارزیابی مادران از تاثیر شرکت درکلاس‌های آمادگی برای زایمان بر آگاهی و عملکردشان در دوران بارداری انجام گرفت.  این مطالعه در قسمت شرق مازندران بر روی100زن بارداری که 8 جلسه کامل درکلاس‌های آمادگی برای زایمان شرکت داشتند انجام گرفت و پرسشنامه‌ای مبنی بر اثرات آموزش‌های تنوری و عملی بر پاره‌ای از توانمندی‌های لازم آنان در این دوران، تکمیل شد.

گفتنی است، در این مطالعه 8/68 % از مادران مفاد آموزش‌های تئوری و 5/67 درصد مفاد آموزش‌های عملی از بین گزینه‌های کم ارزش، تقریبا با ارزش، با ارزش،کاملا با ارزش، گزینه کاملا با ارزش را انتخاب کردند. از حیث آگاهی 60 در صد اظهار کردند توانستند بر ترس و اضطراب خود غلبه کنند، 93 درصد علایم زایمانی را تشخیص دهند، 77% مراحل مختلف زایمان را بشناسند و 6/83% با مراقبت پس از زایمان و مراقبت‌های اولیه و ضروری کودک خود آشنا شوند. از حیث عملکرد 7/73% توانستند برای زایمان خود برنامه‌ریزی کنند و 6/60% همکاری همسر را در این دوران جلب نمایند. این مطالعه نشان داد که تنها شرکت مادران در کلاس‌های آموزشی و مهارت‌های زایمان نمی‌تواند کاملا از ترس و نگرانی آنان از زایمان بکاهد، بلکه فاکتورهای مهم دیگری نیز در این امر دخالت دارد. همچنین جهت جلب همکاری و حمایت و مشارکت همسر در این دوران، شرکت آنان در این کلاس‌ها ضروری و الزامی است.»
 
با توجه به مطالب درج شده در این اثر، بسیاری از خانوم‌ها، مراقبت‌های بارداری را از مادر یا یکی از بستگان نزدیک یاد می‌گیرند که قبلا تجربه زایمان داشته است. آموزش‌های مادربزرگ‌ها بسیار خیرخواهانه است، اما باید توجه داشت که گاهی خرافات و عقاید اشتباه با این آموزش‌ها ترکیب می‌شود و از طرفی هر روز راهکارهای جدیدی برای تسهیل بارداری و زایمان ارائه می‌شود که مادربزرگ‌های ما از آن بی‌خبرند. این اثر به خانوم‌های باردار یاد می‌دهند که چطور از خودشان مراقبت کنند و به مرور برای زایمان آماده شوند.
 
کتاب «صفر تا صد بارداری» در 246 صفحه، با تیراژ یک‌هزار نسخه به قیمت 50 هزار تومان راهی کتابفروشی‌ها شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها