شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
جای خالی بوستان کتاب در تبریز

به‌رغم پیشینه غنی فرهنگی، تاریخی و ادبی، کلانشهر تبریز از حیث وجود فضاهای کتابخانه‌ای و کتابخوانی دچار فقر شدید است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان شرقی، تبریز را از دیرباز مهد پرورش افکار و اندیشه‌ها در ایران برشمرده‌اند و محفلی برای تبادل نظر ادیبان و فیلسوفان؛ حتی از نقاط مختلف جهان. حالا اما همین شهر، یک مکان اختصاصی و در خور شان، برای برپایی یک گردهم‌آیی ساده ادبی ندارد و بجز چند کافه-کتاب، نمی‌توان در تبریز نشانی از فضاهای وسیع فرهنگی یافت. 
 
مدیر انتشارات «یاس نبی» در تبریز با انتقاد از بی‌توجهی نهادهای فرهنگی شهر به حوزه کتاب، به خبرنگار ایبنا گفت: ما چندین طرح به شهرداری در رابطه با احداث باغ کتاب، بوستان کتاب و ایستگاه کتاب ارائه و جلسات متعددی هم با اعضای کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز و معاونت فرهنگی شهرداری برگزار کرده‌ایم؛ اما گویا همتی برای این کار وجود ندارد.
 

 
ایوب سیف‌زاده با تاکید بر ضرورت ترویج صحیح و اصولی فرهنگ مطالعه در فضاهای اختصاصی، گفت: طرح‌هایی که ما ارائه داده‌ایم، ماهیتی متفاوت از دیگر پروژه‌های مشابه دارد و بیشتر بر شناخت ویژگی‌ها، توانایی‌ها، نیازها و علائق نسل جوان تاکید دارند و به‌دنبال تربیت یک نسل آگاه ازطریق ایجاد عادت به مطالعه در آنهاست.
 
وی کشف و پرورش استعدادهای بالقوه به‌ویژه در حوزه علوم انسانی و تولید آثار فاخر علمی، غنی‌سازی فکری نسل‌های آینده برای بهره‌مندی از زندگی بهتر، نهادینه‌سازی کتاب به‌عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های فرهنگ ایرانی، توسعه المان‌های کتاب در شهر به عنوان نماد فرهنگی، حمایت از ناشران و اندیشمندان اهل قلم شهر و توسعه فرهنگ بازیافت کاغذ برای حفظ منابع طبیعی و حمایت از محیط زیست را از اهداف بلندمدت طرح‌های خود عنوان کرد.

این ناشر تبریزی با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به توسعه فرهنگی کشورها آسیب‌های جبران‌ناپذیری به همراه دارد، افزود: متأسفانه رویکردهای فرهنگی سابق دیگر جوابگوی کمبودهای موجود در حوزه فرهنگ مطالعه نیست؛ از طرفی هم به دلیل مدیریت نادرست، همین رویکردها در مرحله اجرا ابتر مانده‌اند.

وی در تشریح فعالیت‌های قابل اجرا در طرحی موسوم به «ایستگاه کتاب»، گفت: آنچه ما در نظر داریم، ایجاد 20 ایستگاه کتاب در نقاط مختلف شهر تبریز است تا شهروندان بتوانند بعد از ثبت نام در سامانه و نصب نرم‌افزار مخصوص طرح، تنها با ارائه کد ملی، کتاب امانت بگیرند. همچنین پیشنهاد کرده‌ایم در راستای ایجاد اشتغال، متصدیان این ایستگاه‌ها از افراد تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی بهره بگیرند؛ یا اگر پرداخت حقوق به آنها مقدور نبود، از همین نیروهای فرهنگسرا و غیره در شهرداری تبریز استفاده کنند.

مدیر انتشارات «یاس نبی»، تبادل کتاب را از دیگر مزایای طرح یادشده برشمرد و ادامه داد: شهروندان می‌توانند کتاب‌های خود را در صورت سالم و قابل استفاده بودن با 50 درصد قیمت روی جلد به ایستگاه تحویل داده و معادل مبلغ آن کتاب دریافت کنند و اگر هزینه کتاب انتخابی‌شان بیش از مبلغ مورد نظر بود، هزینه مازاد را پرداخت کنند.

وی برگزاری جشنواره کتابخوان برتر، برگزاری جلسات نقد و معرفی کتاب، برگزاری کلاس‌های آموزشی و پژوهشی و اجرای مراسم رونمایی از کتاب و جشن امضای کتاب را در فضای «بوستان کتاب» قابل اجرا دانست.

سیف‌زاده با انتقاد از رویکرد فرهنگی شهرداری تبریز در این رابطه گفت: معاونت فرهنگی شهرداری تبریز در ابتدا با کلیات طرح موافق بودند؛ اما زمانی که برآورد ریالی طرح را به آن‌ها ارائه کردیم، گفتند بودجه نداریم؛ این در حالی است شهرداری‌ها موظف به پرداخت سهم نیم درصدی برای تجهیز کتابخانه‌های عمومی شهر هستند که از این سهم هم می‌توان برای راه‌اندازی بوستان و ایستگاه‌های کتاب استفاده کرد.
 
در همین رابطه معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار تبریز، با اشاره به اهمیت بحث کتاب در این معاونت، رونمایی از ایستگاه‌ کتاب در مجتمع‌های مسکونی تبریز در هفته جاری را یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای فرهنگ‌سازی در این حوزه عنوان کرد.


احمد حمیدی، هدف از ایجاد ایستگاه‌های کتاب در مجتمع‌های مسکونی تبریز را در وهله نخست ترویج فرهنگ کتابخوانی و در مرحله بعدی آشنایی شهروندان با آموزش‌ها و حقوق شهروندی و همچنین تشویق به مشارکت آن‌ها در امور فرهنگی برشمرد.

وی در ادامه در رابطه با طرح پیشنهادی از سوی مدیر انتشارات «یاس نبی» در خصوص راه‌اندازی بوستان کتاب در تبریز گفت: طرح راه‌اندازی بوستان کتاب به منظور بررسی نهایی به کمیسیون فرهنگی شهرداری تبریز ارسال شده است و با توجه به تعدد طرح‌های فرهنگی ارائه شده به شورا، این طرح در نوبت بررسی است.

حمیدی در مورد پذیرش یا رد این طرح در کمیسیون فرهنگی اظهار کرد: فعلا نمی‌توان جواب قاطعی در این زمینه داد، چرا که علاوه بر خود طرح، باید بودجه شهرداری را هم در نظر گرفت.

یادآوری می‌شود، اولین «ایستگاه کتاب» در مجتمع‌های مسکونی تبریز اواخر هفته گذشته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استقبال اهالی مجتمع‌های مسکونی رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط