شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
محور فعالیت‌ها در «کانون فرهنگی شهید روحی» کتاب است

کانون فرهنگی شهید روحی با محور قرار دادن کتاب و کتابخوانی، خود را نسبت به سایر کانون‌های فرهنگی متمایز و به‌نوعی تخصصی حوزه کتاب معرفی کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، سال 1377 در مسجد زینبیه (س) منطقه مطهری مشهد به درخواست اهالی و با پیگیری هیئت امنای مسجد، توسط آستان قدس رضوی کتابخانه‌ای در طبقه فوقانی مسجد با زیربنایی حدود 300 مترمربع راه‌اندازی و به‌صورت قفسه باز مشغول به ارائه خدمت به علاقه‌مندان می‌شود؛ اما از سال 1382 با تاسیس کانون فرهنگی شهید روحی، روح جدیدی در این کتابخانه دمیده می‌شود.

«علی‌اکبر روحی گل‌خطمی»، مدیر کانون فرهنگی شهید روحی که کانون را نیز به یاد پسرعموی شهیدش - ابراهیم روحی گل خطمی  که سال 1360 در منطقه بستان و با 20 سال سن شهید شد - نامگذاری کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا از فعالیت‌های تخصصی حوزه کتاب و کتابخوانی این کانون گفت.

اولین تشکل تخصصی ترویج و ارتقاء فرهنگ مطالعه در مشهد
روحی در ارتباط با فعالیت‌های کانون و کتابخانه اینگونه گفت: از سال 82 فکر تاسیس کانونی فرهنگی با محوریت کتاب و مطالعه را در ذهن داشتم. در همین راستا با همکاری چند نفر از دوستان و علاقمندان به کتاب، کانونی را به‌نام پسر عموی شهیدم راه‌اندازی کردیم تا فعالیت‌های کتابخانه مسجد را گسترش دهیم.

وی ادامه داد: در گذر زمان با فعالیت کانون فرهنگی شهید روحی در مسجد، فعالیت‌های این کتابخانه گسترش یافت؛ به‌طوری‌که اکنون این کانون اولین تشکل تخصصی ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه استان خراسان رضوی به شمار می‌رود.

مدیر کانون فرهنگی شهید روحی افزود: با تجهیز کتابخانه به کتب مختلف و برگزاری مسابقات کتابخوانی با محوریت‌های مختلف توانستیم جایگاه خوبی به کانون ببخشیم؛ به‌طوری‌که در همان سال‌های نخست با برگزاری بیش از 40 مسابقه کتابخوانی بزرگ و گسترده شهری، استانی و کشوری، کانون ما عنوان «اولین تشکل تخصصی ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه استان» یا «کانون تخصصی مطالعه» را از آن خود کرد.

وی با اشاره به وضعیت کتابخانه مسجد زینبیه، تصریح کرد: اکنون این کتابخانه 20 هزار نسخه کتاب چاپی در موضوعات متنوع دینی، علمی، آموزشی، تاریخی، اقتصادی، داستانی، فرهنگی، هنری و..، و حدود 600 نسخه منابع دیداری و شنیداری و حدود 21 عنوان نشریه ادواری فراهم‌ کرده و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است.

ترویج مطالعه در حاشیه شهر
روحی یادآور شد: کتابخانه ما دارای بخش‌های مختلفی از جمله تالار مطالعه قفسه باز، واحد امانت، واحد مطبوعات و خدمات اینترنت و تالار مطالعه‌ای است که گنجایش بیش از 70 صندلی و 84 قفسه کتاب را دارد.

وی عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی کانون شهید روحی این است که فرهنگ مطالعه در روستاها و اهالی حاشیه شهر مشهد نیز از قلم نیفتد؛ به‌همین دلیل در طرح کتابخانه سیار در طول یک سال، روستاهای 30‌ کیلومتری اطراف مشهد از کتاب‌های کتابخانه سیار کانون‌ در مینی‌بوس بهره می‌برند.

مدیر کانون فرهنگی شهید روحی، تعداد اعضای افتخاری این کانون در حوزه کتاب را حدود 25 تا 30 هزار نفر برآورد کرد و گفت: راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه در مطب پزشکان با هدف پر کردن زمان انتظار مراجعان یکی دیگر از فعالیت‌های ما بوده است؛ به‌طوری‌که تاکنون 10 ایستگاه مطالعه با همت شهرداری و شورای اجتماعی محلات ناحیه یک در مطب پزشکان سطح منطقه راه‌اندازی کرده‌ایم.

روحی با بیان اینکه با گسترش تکنولوژی، راه‌اندازی مرکز مجازی برای کانون امری ضروری بود، افزود: سایت کانون در سال 93 راه‌اندازی شد و پورتال مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی m-ketab.ir برای شرکت در مسابقات کتاب‌خوانی و دریافت نسخه دیجیتال کتاب‌ها و ارتباط فعالان حوزه کتاب با یکدیگر در سراسر کشور را مهیا ساخته است.

برگزاری سالانه پنج مسابقه کتابخوانی در کانون
وی در پایان از تاثیرات شیوع بیماری کرونا در برگزاری مسابقات کتابخوانی، عنوان کرد: در ماه‌های ابتدایی تاثیر این بیماری در زندگی مردم مشهودتر بود و همین موضوع باعث شد تا برگزاری مسابقات و برنامه‌ها به تعویق بیفتد اما به‌تازگی به سفارش سازمان بسیج شهرداری مشهد، مقرر شد هشت مسابقه کتابخوانی به‌صورت ماهیانه برای کارکنان شهرداری مشهد برگزار شود.

روحی با اشاره به اینکه هر سال بیش از 5 مسابقه بزرگ کتابخوانی، با اهدای کتاب رایگان به شرکت‌کنندگان، ازسوی این مجموعه برگزار می‌شود، گفت: محوریت مسابقاتی که تاکنون برگزار شده است، بسیار متنوع بوده و شامل «سبک زندگی» با توجه به تاکیدات رهبر انقلاب در این زمینه، ترویج فرهنگ غدیر با هدف آشنایی عموم مردم با خطبه ماندگار غدیر، «همیار ایمنی» با هدف ترویج و توسعه فرهنگ ایمنی در جامعه، «ستاره جوانی» با هدف پرداختن به موضوع هویت جوانان و سیره حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و ... می‌شود.

وی در ارتباط با جوایز این مسابقات نیز عنوان کرد: کمک هزینه سفر به کربلای معلی، کمک هزینه خرید جهیزیه ایرانی، کمک هزینه سفر به مشهد مقدس، قالیچه متبرک حرم مطهر رضوی و بسته‌های فرهنگی از جمله جوایز مسابقات بزرگ کتابخوانی است.

مدیر کانون فرهنگی شهید روحی در ارتباط با تعداد شرکت‌کنندگان مسابقات کتابخوانی نیز اظهار کرد: بسته به نوع مسابقه و جامعه مخاطب تعداد شرکت کنندگان متفاوت است اما به‌عنوان مثال در مسابقه کشوری کتابخوانی «مهمان امام (ع)» که با محوریت امام رضا (ع) برگزار شد، بیش از 300 هزار نفر شرکت کرده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها