پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
معرفی آثار برتر جایزه «کرونا و زندگی صلح‌آمیز در قرن 21»

«سوز کمانچه در عصر یخبندان»، «تحفه چینی»، «سنگ، کاغذ، قیچی»، «زین زندگی بر پشت»، «طلایی که سهم ما نمی‌شود» و «داستان یک ماه» به‌عنوان آثار برتر جایزه داستان کوتاه «کرونا و زندگی صلح‌آمیز در قرن 21» معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، برگزیدگان جایزه داستان کوتاه «کرونا و زندگی صلح‌آمیز در قرن 21» که به همت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد، شامگاه پنجشنبه اول آبان در برنامه زنده اینستاگرامی در صفحه Shahnameh_online  معرفی شدند. در این برنامه که اجرای آن‌را جواد رنجبر درخشی‌لر برعهده داشت، محمدعلی علومی، مجید قیصری، نیکنام حسینی‌پورو مجتبی مقصودی به‌عنوان مهمان و سخنران حضور داشتند.  
 
برگزیدگان داستان کوتاه «کرونا و زندگی صلح‌آمیز در قرن 21»
- «سوز کمانچه در عصر یخبندان» نوشته روح‌الله صالحی
- «تحفه چینی» نوشته مرضیه هاشمی
- «سنگ، کاغذ، قیچی» نوشته مجتبی موسوی
- «زین زندگی بر پشت» نوشته مرجان مقدس بیات
- «طلایی که سهم ما نمی‌شود» نوشته نیلوفر بصیرت
 
«داستان یک ماه» نوشته زینب رضایی نیز به‌عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.
 
بیانیه هیأت داوران
«مسائل و بلاهای طبیعی بشر تحت عنوان کلی شرور از گذشته‌های دور تاکنون در مواردی چشمگیر موردنظر و بررسی آثار هنری و ازجمله در داستان بوده است. شاید سیل جهانی مطرح گشته در گیلگمش، شناخته‌شده‌ترین و همچنین جهانی ترین آن باشد و طاعون آلبر کامو معروف‌ترین آن. اصولا بحران‌های عمیق بشری باید در هنر و داستان بازتاب داشته باشد تا اثرات چند لایه و عمیق آن‌ها شناخته شود.

بحران جهانی کرونا نیز که تاکنون باعث مرگ هزاران نفر در جهان شده، بحرانی عمیق و اثرگذار و فراموش‌نشدنی است. این بحران عجیب و بزرگ که ابعاد علمی آن در پژوهش‌های پزشکی-علمی بررسی می‌شود در حلاجی‌ها و بررسی‌های هنری و ادبی است که وجوه اجتماعی و فرهنگی خود و نیز تأثیر ویرانگرش را بر روان انسان‌ها نشان می‌دهد.

بحران‌های عمیق جهانگیر با صلح نیز پیوندی عمیق دارد. صلح‌خواهی را تقویت یا تضعیف می‌کند و از این منظر قابل بررسی در مطالعات صلح‌شناسانه نیز است.
انجمن علمی مطالعات صلح ایران در راستای وظایف ذاتی خود پدیده کرونا را در دستور کار خود قرار داد و کمیته صلح و ادب انجمن علمی مطالعات صلح ایران در راستای وظایف ذاتی خود پدیده کرونا را در دستور کار خود قرار داد و کمیته صلح و ادبیات در قالب اهداف و برنامه‌هایش و برای جلب‌نظر عموم فراخوان داستان «کرونا و زندگی صلح‌آمیز در قرن 21» را اجرا کرد.

خوشبختانه استقبال از این فراخوان خوب بود و حدود 300 اثر به دبیرخانه فراخوان آمد. برخی آثار بسیار عالی بودند، اما در قالب داستان قرار نمی‌گرفتند. از بین آثار ارسال شده 109 اثر داستانی بودند و به مرحله دوم داوری راه یافتند. در مرحله دیگر از داوری 19 اثر شایسته چاپ تشخیص داده شد که امیدواریم در آینده نزدیک با کمک نهادهای دولتی و ناشران محترم چاپ شود.

از بین 19 اثر 5 اثر در نهایت برگزیده شدند:
-«سوز کمانچه در عصر یخبندان» نوشته روح‌الله صالحی
-«تحفه چینی» نوشته مرضیه هاشمی
-«سنگ، کاغذ، قیچی» نوشته مجتبی موسوی
-«زین زندگی بر پشت» نوشته مرجان مقدس بیات
-«طلایی که سهم ما نمی‌شود» نوشته نیلوفر بصیرت
«داستان یک ماه» نوشته زینب رضایی نیز به‌عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی شد.
 
برگزارکنندگان این فراخوان از همه دوستان عزیزی که از ایران یا کشورهای دیگر آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند، سپاسگزاری می‌کند.
همچنین از کلیه نهادها و افرادی که به کمیته در برگزاری این فراخوان کمک کردند، سپاسگزاری می‌کنیم.

کمیته صلح و ادبیات انجمن علمی مطالعات صلح ایران»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها