چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
اعتبار لازم برای تسهیل روند انتشار کتاب در دانشگاه انتظامی تأمین می‌شود

معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اعلام نظر مساعد خود در زمینه تأمین اعتبارات و تسهیل روند انتشار کتاب‌ها در دانشگاه انتظامی امین گفت: کمبود اعتبارات نباید در این زمینه اثرگذار باشد و اگر این یک عامل اصلی است باید تلاش کنیم، برطرف شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌آئین رونمایی از کتاب‌های منتشر شده از سوی انتشارات دانشگاه علوم انتظامی امین، صبح امروز چهارشنبه 30 مهرماه همزمان با هفته نیروی انتظامی، با حضور سردار محمدعلی نوری‌نژاد؛ معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و جمعی دیگر از مقامات و پژوهشگران این نیرو، برگزار شد.
 
سردار محمدعلی نوری‌نژاد، ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی، گفت: فعالیت‌های پژوهشی چون بیشتر جنبه تکمیلی دارد، نباید ما را از بخش افسری غافل کند و البته تعداد کتاب‌های آموزشی که اخیرا منتشر شده، این دغدغه را برطرف کرده است.
 
وی اظهار کرد: مؤثرترین رسانه علمی، کتاب است و بعد از استاد، اصلی‌ترین چیزی که به دانشجویان کمک می‌کند، همین کتاب‌های آموزشی است و باید حتما به آن‌ها توجه شود. در بخشی از کلاس‌ها بیشتر جزوه ارائه می‌شود که باید به کتاب تبدیل شود.
 
معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آمار کتاب‌های آموزشی، عنوان کرد: باید ببینیم این کتاب‌ها چند درصد از نیازهای دانشجویان را در بخش افسری برآورده می‌کند. اینکه دانشگاه نیروی انتظامی در تولید و نشر کتاب توانسته رتبه دهم را از آن خود کند باید بررسی شود که براساس رتبه‌بندی صورت گرفته، چند درصد از کسری کتاب‌های آموزشی را توانسته‌ایم هرسال کاهش دهیم.
 
سردار نوری‌نژاد با اعلام‌نظر مساعد خود در زمینه تأمین اعتبارات و تسهیل روند انتشار کتاب، افزود: کمبود اعتبارات نباید در این زمینه اثرگذار باشد و اگر این یک عامل اصلی است باید تلاش کنیم، برطرف شود.
 
وی اظهار کرد: مشاهده کتاب‌ها و آمار ارائه شده نشانگر این است که دانشگاه نیروی انتظامی در زمینه چاپ و انتشار کتاب بسیار فعال و پرتلاش بوده و نکته‌ای که وجود دارد این است که باید مشخص شود، چقدر این کتاب‌ها براساس نیاز واقعی پلیس‌های تخصصی تألیف شده و چقدر به موضوعاتی که در اجرای مأموریت نیروی انتظامی مؤثر است و باید مورد توجه قرار گیرد، پرداخته است که اگر این نیازها را درست تعریف کنند و کتاب‌ها متناسب با نیاز واقعی اساتید و دانشجویان تألیف شود و از محضر نخبگان، خبرگان و مطلعان به درستی در این زمینه استفاده شود، بخش مهمی از نیازمندی‌ها برطرف خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: باید مشخص شود که نیازمندی‌های متون آموزشی مخصوصا برای افسری چقدر بوده و چقدر تأمین شده و دانشگاه در برنامه سال آینده و سال‌های بعد چه چشم‌اندازی درنظر دارد.  
 

فریبا شایگان؛ معاون پژوهشی دانشگاه علوم انتظامی نیز در این آئین با اشاره به سفارش دین اسلام به خواندن و کسب دانش گفت: معجزه بزرگ حضرت رسول(ص) برای همه نسل‌ها و زمان‌ها، قرآن کریم است که جلوه درخشان این نگاه است. در فرهنگ ایرانی نیز کتاب، قلم و مطالعه جایگاه ویژه‌ای دارد.
 
وی افزود: مقام معظم رهبری بارها بر کسب علم و دانش تأکید کرده‌اند و معتقدند که کتاب دروازه‌ای به سوی گسترش دانش و معرفت است و می‌فرمایند: «کتاب خوب، یکی از ابزارهای گسترش کمال بشری است». در بیانیه گام دوم هم در اولین توصیه‌ای که ایشان بر کسب علم و دانش دارند، می‌فرمایند: «دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است»، همچنین در مراسم فارغ‌التحصیلی که در دانشگاه علوم انتظامی برگزار شد، مقام معظم رهبری فرمودند: «وقتی نگاه درست به مقوله نظم و امنیت وجود داشته باشد و این با مدیریت قوی و برنامه‌ریزی علمی و کار بی وقفه همرا شود، نتیجه‌اش افتخارآمیز و برای ملت شیرین خواهد بود».
 
شایگان بیان کرد: در راستای تأکیدی که بر برنامه‌ریزی علمی و آموزشی شده است، دانشگاه علوم انتظامی به‌عنوان یکی از قطب‌های علمی، تلاش می‌کند با بومی‌سازی علوم جدید و علوم اسلامی به رفع نیازهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دانشجویان و کشور بپردازد و گام‌های خوبی در این زمینه برداشته شده و رتبه علمی دانشگاه که نتیجه ارزیابی فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه در سال 98 بوده نشان‌دهنده موفقیت در این تلاش بوده است، به نحوی که دانشگاه علوم انتظامی نسبت به رتبه قبلی، 20 رتبه بالاتر آمده و در بین دانشگاه‌های نیروی مسلح رتبه دوم را بعد از دانشگاه امام حسین(ع) کسب کرده است.
 
وی ادامه داد: دانشگاه علوم انتظامی در بین کل دانشگاه‌های کشور در کیفیت پژوهشی رتبه 4 را دارد و تأکیدی که در کیفیت پژوهشی می‌شود در اینجا خود را نشان داده است، همچنین این دانشگاه، رتبه 8 را در نسبت اعضای هیأت علمی به دانشجو کسب کرده و رتبه 10 را در زمینه تعداد کتاب‌های منتشر شده از آن خود کرده که رتبه خوبی است و باید تلاش شود این رتبه ارتقاء یابد.
 
معاون پژوهشی دانشگاه علوم انتظامی بیان کرد: این دانشگاه با راه‌اندازی مرکز نشر و تصویب آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌های مربوطه تلاش کرده که در زمینه‌های مختلف از بعد کمی و کیفی آثار پلیسی را ارتقاء دهد و ازجمله اقداماتی که انجام داده، برگزاری شورای سیاستگذاری نشر است که به‌صورت فصلی برگزار می‌شود و درخصوص تصمیم‌گیری‌های کلانی که وجود دارد در بعد چاپ و نشر کتاب در این مرکز تصمیم‌گیری می‌شود، همچنین اولویت‌بندی کتاب‌های دریافتی برای چاپ و نشر بر اساس تصویب همین شورا است که البته کتاب‌های آموزشی در اولویت قرا دارند و امسال هم کتاب‌های کار را در اولویت قرار داده‌ایم که یک جلد آن در مرحله انتشار است.
 

شایگان افزود: متأسفانه به‌ دلیل کمبود اعتبارات پژوهشی، بسیاری از کتاب‌ها در اولویت دوم قرار گرفته‌اند، گرچه اعتبارات پژوهشی خوبی برای دانشگاه تصویب شده، اما هنوز حاصل نشده، لذا کتاب‌های آموزشی در اولاویت اول قرار می‌گیرند و کتاب‌های پژوهشی در نوبت چاپ هستند که اگر این مانع برطرف شود، کتاب‌های بسیار زیادی چاپ خواهد شد.
 
وی از چاپ 33 کتاب آموزشی و پژوهشی از سال 78 تاکنون خبر داد و گفت: انتشار بیش از 100 عنوان کتاب آموزشی و پژوهشی به‌طور سالانه در دستور کار انتشارات این دانشگاه قرار دارد به‌نحوی که سال گذشته 120 کتاب را چاپ کردیم و امسال هم در برنامه عملیاتی، چاپ 120 عنوان کتاب را داریم.
 
معاون پژوهشی دانشگاه علوم انتظامی، تصریح کرد: امید است با تداوم روند موجود و انتشار آثار علمی اساتید و صاحب‌نظران بتوانیم ضمن انجام رسالت و مأموریت‌های محوله و ارتقای سطح علمی و مهارت‌های اساتید و دانشجویان و در نهایت ارتقای علمی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به مرجعیت علوم پلیسی در جهان اسلام و منطقه کمک کرده و رضایت خداوند متعال حاصل شود.
 
در این برنامه از 91 کتاب چاپ شده از مهر سال گذشته تا امسال که شامل کتاب‌های آموزشی و پژوهشی است با حضور سردار محمدعلی نوری‌نژاد؛ معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها