چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
مدل نمایشگاه مجازی کتاب از بین 14 مدل انتخاب شده است

ایوب دهقانکار درباره برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب با اشاره به اینکه پیوست فروشگاهی فرآیند اجرا را دشوار کرده‌است گفت: اگر بنا بود فقط نمایشگاه مجازی با بُعد نمایشگاهی، کار با توجه به امکان روزآمدی اطلاعات موجود ساده‌تر بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، ایوب دهقانکار، در نشستی که امروز (چهارشنبه 30 مهرماه) با رویکرد اطلاع‌رسانی از فرایند برگزاری سیزدهمین دوره جایزه جلال آل‌احمد برگزار شد، در پاسخ به خبرنگاران پیرامون نخستین نمایشگاه مجازی کتاب که قرار است پس از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و در آذرماه برپا شود، به تشریح برخی نکان پرداخت.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، گفت: اگر تا به‌امروز گفت‌و‌گویی رسانه‌ای درباره برنامه‌ریزی برگزاری نمایشگاه مجازی انجام نشده‌، صرفا با هدف پیشگیری از فدانشدن دقت به‌نفع سرعت بوده‌‌است؛ به‌عبارت دیگر می‌خواهیم تمرکز و نگاه هم‌جانبه‌گرایانه به موضوع نمایشگاه داشته باشیم بنابراین نباید حمل بر بی‌عملی شود.  
 
وی ادامه داد: نخستین اطلاعیه درباره نمایشگاه مجازی صادر و اعلام شده‌است و ناشران باید برای حضور در نخستین دوره از این رویداد، در بانک عامل نمایشگاه حساب افتتاح کنند. علاوه‌براین؛ پروانه نشر آن‌ها باید مطابق اطلاعیه اعتبار داشته باشد و در این زمینه، اقدامات پیشینی صورت گرفته است. در این زمینه جلسات فشرده‌ با متخصصان نشر، جامعه نشر، صنوف نشر نیز برای انجام بررسی‌های لازم برگزار شده‌است. البته تلاش کردیم طی این مدت در تمامی نمایشگاه‌های مجازی کشورها حضور داشته باشیم.
    
دهقانکار توضیح داد: در این نمایشگاه‌ها منفعلانه عمل نمی‌کنیم و از طرف دیگر، خود مجری نمایشگاه کتاب مجازی هستیم. بنابراین سعی می‌کنیم با رصد، بررسی و نگاه عمیق‌تری به زوایای مختلف به این رویداد‌ها، شرکت‌کننده فعالی باشیم.  
 
وی درباره کیفیت حضور موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در نمایشگاه‌های خارجی، بیان کرد: برخی کشورها، از‌جمله ایتالیا در برگزاری نمایشگاه بلونیا، با توجه به اینکه به اهداف خود نرسیده‌‌اند، رسماً در برگزاری نمایشگاه مجازی اعلام شکست کرده‌اند. برخی نمایشگاه‌ها هم در شیوه اجرا تشویش و عدم قطعیت داشتند. تعدادی نیز توفیقات خوبی در عرصه نمایشگاه مجازی داشتند. بنابراین باید به همه جوانب دقت داشته باشیم؛ زیرا با توجه به اینکه وقت و انرژی ویژه‌ای برای این نمایشگاه صرف می‌شود، تلاش‌ها باید به نتیجه ختم شوند، اما نکته مهم، تفاوت اساسی نمایشگاه کتاب در ایران با سایر کشور‌ها یعنی پیوست فروشگاهی است.  
 
دهقانکار گفت: نمایشگاه مجازی باید بخشی از ضرر ناشران به‌موجب شیوع کرونا را جبران کند. پیوست فروشگاهی، فرآیند اجرا را دشوار کرده‌است. اگر بنا بود فقط نمایشگاه مجازی با بُعد نمایشگاهی داشته‌باشیم، کار با توجه به امکان روزآمدی اطلاعات موجود، ساده‌تر بود اما با توجه به اینکه باید بخش فروشگاهی هم داشته باشیم، بررسی‌ها دقیق‌تر انجام می‌شود.
 
وی بیان کرد: همه جوانب امر سنجیده و جلسه‌های فشرده برگزار شده‌است. ۱۴ مدل اجرایی را بررسی کردیم و در نهایت به یک مدل اجرایی غیرمتمرکز رسیدیم که جزئیات این مدل در نشست خبری آتی اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، گفت:‌ بخش غیرمجازی نمایشگاه ذهن ما را در نمایشگاه کتاب معطوف به خود کرده‌است؛ مسائلی مانند، تحویل کالا، ارسال به مشتری و لجستیک؛ اما در پلتفرم نمایشگاه مشکل قابل‌توجهی نخواهیم داشت. پیش‌بینی می‌کنیم نمایشگاه اواخر آذر‌ماه بعد از اجرای طرح پاییزه کتاب برگزار شود.
 
دهقانکار درباره طرح‌‌های فصلی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد: همزمان با هفته کتاب، طرح پاییزه را برگزار می‌‌شود. با توجه به استقبال از طرح تابستانه و جبران‌ بخشی از آسیب مالی کتاب‌فروشان، مصمم هستیم هم‌زمان با هفته کتاب طرح پاییزه برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها